28 april 2024, 23:55:56

zelf bijknippen?

Gestart door Maja, 4 februari 2007, 17:00:07

« vorige - volgende »

Maja

Ik heb even een vraagje:
Kun je en mag je eigenlijk zelf een te lange snavel van je vogel wat bijknippen?

xx groetjes

Romy

Hoi Maranwe

Dat zou ik persoonlijk niet doen als je het nog nooit gedaan hebt. Meestal is dit ook niet nodig, je valkje houdt zijn snavel zelf kort genoeg. Of heb je de indruk dat de snavel te lang is misschien?

Het is beter om zoiets te laten doen door een dierenarts, want als je verkeerd knipt, kan de snavel splijten of afbreken waardoor je valkje dood kan gaan.
Als je valkje een probleem heeft waardoor de snavel altijd blijft doorgroeien, dan kan je dierenarts je wel leren hoe je de snavel moet knippen, maar meestal is het dus niet nodig.

Groetjes
Romy

Maja

Ja de snavel was al veeeel te lang, hij groeide al bijna in zijn hals dusja  :-\
Dierenarts mocht ik niet, maar heb het zelf geprobeert, en het is goed gelukt dusja  ;D
toch bdankt voor de reactie  ;)

xxx

ovide

Pfoe, gelukkig is het goed gegaan.
Stom van de dierenarts dat die er niets aan deed. dan zou ik het denk ik ook zelf proberen. Maar knippen ja? Ik dacht dat ze de snavel altijd vijlde en niet knipte.

en over het groeien van de snavel, volgens mij groeit de snavel altijd oor, net als de nagel bij ons. en houdt de valk deze kort door langs stokken te schuren. De mijn doen dit in ieder geval heel vaak. Die stokken zijn gewoon in de dierenspeciaalzaak te koop. Heb je die toevallig ook in de kooi?

Groet Nancy yana en Smoey
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

Maja


ja ik denk ook dat het vijlen is maarja :p
heb er een redelijk stuk afgeknipt, de rest moet ze zelf proberen terug af te slijten.

Ja ik zag ze het ook vaak proberen maar haar snaveltje was al te lang
Kheb geen speciale stokken, maar er is ook ruw beton aanwezig van de muur ... en een stukje om op te zitten.
Zal eens letten op zo'n stokken als ik nog es in dierenzaak ben, bedankt

XX