28 april 2024, 07:23:19

Help, help help / kwartels kweken

Gestart door louise, 2 februari 2007, 18:14:57

« vorige - volgende »

louise

2 februari 2007, 18:14:57 Last Edit: 3 februari 2007, 20:04:06 by Riny
Hoihoi.

Ik heb sinds drie weken twee kwartels in mijn binnenvoilere op de bodem.
Nu hebben ze in twee weken tijd, drie eitjes gelegd, maar ze broeden er niet op, heel af en toe als het vrouwtje een eitje legd dan broeden ze heel even. Maar wanneer gaan ze ni eigenlijk broeden? Hoe kun je zien wanneer ze bevrucht zijn.

Ik wil hier heel graag meer over weten!!!

alvast bedankt, en is er misschien een site over het kweken van kwartels.

groetjes marielouise

robeke

2 februari 2007, 18:26:55 #1 Last Edit: 2 februari 2007, 18:28:44 by robeke
hallo,
ik weet het niet zeker maar soms kan het zijn dat de popjes hun eitjes of babytjes niet anvaarden dan moet je ze zelf opvoeden (handopfok)
ik denk ook dat ze hebben een heel ander gedrag als ze bevrucht zijn;) maar ik weet het niet zeker sorry als ik het mis heb  :(
mvg.robeke


je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

kimmie

Misschien dat je deze vraag ook onder het kopje kweken kan neer zetten...

Je kunt zien of ze bevrucht zijn met een zaklampje, die moet je dan tegen het eitje zetten (dat is in ieder geval zo bij valkjes)

Als ze er niet op broeden kan je de eitjes misschien onder een warmte lamp leggen...
Anders worden ze koud en komt het niet uit als het bevrucht was...
Mochten ze dan uit komen, dan moet je doen wat Robeke zegt...
Ze opvoeden met behulp van handopfok...

Ik hoop dat je hier van mee kan...

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady


Ivy

2 februari 2007, 18:45:07 #3 Last Edit: 2 februari 2007, 18:46:49 by Ivy
Hoi Louise.
Als ik het goed onthouden heb, kwartels broeden vaak niet, daar heb je meestal een broedmachine voor nodig. Jonkies eten wel zelf vanaf het geboorte.
Bij subforum Andere dieren kan je ook info vinden over kwartels.
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

louise

Hoihoi.

Ik heb sinds drie weken twee kwartels in mijn binnenvoilere op de bodem.
Nu hebben ze in twee weken tijd, drie eitjes gelegd, maar ze broeden er niet op, heel af en toe als het vrouwtje een eitje legd dan broeden ze heel even. Maar wanneer gaan ze nu eigenlijk broeden? Hoe kun je zien wanneer ze bevrucht zijn.Hoe lang kunnen de eieren zonder warmte, want anders heeft het natuurlijk geen zin.

Ik wil hier heel graag meer over weten!!!

alvast bedankt, en is er misschien een site over het kweken van kwartels.

groetjes marielouise

*Yvon

Hoi hoi

Kwartels zijn slechte broeders.
En het zijn eigenlijk net kippen,leggen iedere dag wel een eitje.
Je zou ook eens kunnen kijk op www.kwartels.nl
Of met google zoeken naar kwartels.

groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

ziralioness

Dit is een bekend probleem. Omdat kwartels vaak in broedmachines worden uitgebroed, is het broedinstinct vaak slecht. Er is dus kans dat je kwarteltjes NIET gaan broeden, omdat ze simpelweg niet meer beseffen hoe dat ook weer moet.

Als je de eitjes wil uitbroeden, zal je waarschijnlijk dus een broedmachine nodig hebben.

Volgens mij kan je pas zien of ze bevrucht zijn, als ze een tijdje warmte hebben gehad... maar dat weet ik niet meer 100% zeker.

Hoe lang eitjes zonder warmte kunnen, durf ik niet te zeggen... maar als ze er al een week onbebroed liggen, zijn ze denk ik niet meer levensvatbaar....

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Riny

Hoy Louise
Chinese dwergkwartels gaan inderdaad moeilijk over tot broeden.
Maar als jij ze niet de kans geeft om te gaan broeden, leren ze het nooit.
Bij kwarteleitjes kun je moeilijk zien of ze bevrucht zijn ,dit komt ook door de gekleurde eischaal.
Een gelegd eitje blijft 14 dagen goed.
Op onderstaande link vindt je meer informatie.

http://home.planet.nl/~berge736/dwerg.htm

@ Robeke en Kim
Handopfok bij kwarteltjes is pure onzin want vanaf de geboorte eten ze zelfstandig.
En uitbroeden onder een lamp is vragen om problemen.
Groetjes Riny

ziralioness

Louise, deze vraag heb je ook bij ''Andere dieren'' al staan. Daar staan ook al antwoorden.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

robeke

dank je riny maar ik heb geen kwartels in de volieres dus ik weet er niks van :d
mvg.robeke


je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

Inger m

Hoi,
Een onbebroed ei is circa twee weken 'houdbaar' en kan nog een kuiken uitkomen. De levensvatbaarheid neemt wel af. Ze moeten dan niet te koud hebben gelegen (rond vriespunt), maar ook niet te warm (>18 graden) of bebroed zijn geweest voor langere duur.

Als je kwartels in de broedmachine wilt kweken, is dat wel mogelijk, maar kost veel tijd. Bij Chinese dwergkwartels gaat een groot deel van de hanen als overschot weg als dierenvoer.

Ze broeden overigens niet op een nest met drie eitjes. Eerst moeten ze een geschikte plek hebben gevonden en dan leggen ze een nest vol. De hen zal er dan steeds korte tijd opzitten tijdens het leggen, maar loopt er wel weer vanaf. Dat is normaal. Ik denk dat ze er nu nog niet aan toe zijn en incidenteel enkele eitjes hebben gelegd. Zodra de hen echt broeds is, zal ze dagelijks een ei leggen. Het is afwachten of ze echt gaat broeden. De eitjes van een Chinese dwergkwartel kun je niet schouwen, er zit te veel pigment in.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.