29 april 2024, 12:39:57

jongen tam krijgen

Gestart door Fransje, 25 januari 2007, 01:45:18

« vorige - volgende »

Fransje

Hoi allemaal,

Mijn koppel heeft 3 jongen. Ze zijn uitgebroed op de bodem van de kooi en zijn nu bijna 4 weken! Het gaat hartstikke goed met ze en ze zien er goed uit. Ik neem ze alle drie al vanaf week 1 dagelijks op schoot om ze te kroelen. Zo wil ik ze tam krijgen. Ben ik goed bezig? Kan ik al meer met ze doen? Moet ik ze ook apart van elkaar bij me nemen? 
Ik zie ook al verschil in karakter. Eentje is heel rustig en lief (dit is de oudste), de tweede is een pittig ding wat altijd even uitvalt naar mijn hand en vervolgens lekker gaat zitten om gekroeld te worden. En de kleinste, tja, dat is gewoon de kleinste :) Ik hoor graag tips om ze super tam en lief te krijgen.

Fransje

Nog even een extra vraagje. Ik heb al een grotere kamervolière klaar staan om ze alle 5 naar toe te verhuizen. De huidige kooi wordt anders echt te klein.
Wanneer kan ik dat het beste doen? Hij is al compleet ingericht en er hangen al gevulde voerbakjes in. De ouders zitten er daarom ook al regelmatig op en in. Er zit een traliebodem in (wat mij de eerste tijd nog niet zo handig lijkt voor de jongen) met daaronder een schuiflade.
Ik hoor graag van jullie!  :)

Groetjes,
Poekie

Fransje

Okee, sorry, nog één laatste vraagje dan.... Kan ik jongen eventueel bijvoeren met pap? Puur om ze tam te krijgen, want ze worden prima gevoerd door papa en mama.

Inger m

Hoi,
Ik zou ze overzetten in de periode dat valkparkiet normaal uitvliegen (in jouw geval dus niet echt), dus rond de 5-6 weken, dan hebbende jongen ook behoefte aan meer ruimte. Een traliebodem kan inderdaad lastig zijn voor de jongen. Als je deze niet kunt verwijderen, zou ik zorgen dat er op een andere manier een gesloten ondergrond in komt, waar de jongen op kunnen zitten.

Je kunt bijvoeren, maar zelf zou ik dat niet doen (er is een risico dat het misgaat). Geef ze regelmatig aandacht en neem ze in de hand, dan kunnen ze ook goed tam worden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.