25 juni 2025, 01:56:16

ontwormen?

Gestart door hennie, 23 januari 2007, 12:48:08

« vorige - volgende »

hennie

Hallo,
Ik lees zojuist dat je een valkparkiet kennelijk moet ontwormen. Hier was mij niets van bekend. Het betrof hier wel een valkje uit een buitenvoliere. Mijn valkje komt  uit de dierenwinkel. Moet ik hem ontwormen, op welke leeftijd beginnen en hoe vaak? Welk middel raden jullie mij aan te gebruiken?
gr,Hennie

Karin

Als hij nog nooit ontwormd is zou ik hem nu ontwormen en over 3 weken herhalen. Omdat ik kweek ontworm ik 2 x per jaar ( ik gebruik ook wilgentakken en kan zo een wormbesmetting krijgen ), anders is 1 x per jaar genoeg bij binnenvogels.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

hennie

dank je wel,Karin voor je advies. Zal even een wormmiddeltje ophalen!
gr,Hennie

robeke

hoe oud moet zo'n valkje zijn om te ontwormen want ik ontwormm de valkjes niet dat doet een andere man :d
gr.robeke

je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

Inge88

Als je slechts 1 vogel houdt, dan is ontwormen toch maar 1x nodig? En verder niet meer. En dat is wanneer je valkje apart gaat.

hennie

Ik heb vanmiddag toevallig iets gelezen over ontwormen op de site van de vogelarts in Meppel. Daar was de stelling dat preventief ontwormen geen enkel effect had en dat het dan ook totaal overbodig en teveel was om ze bv 2 keer per jaar te ontwormen. Beter was het om de ontlasting zo nu en dan eens te laten onderzoeken, zodat je na vaststelling van wormeneitjes ze kon ontwormen!! Deze stelling komt dus niet van mij, maar van een deskundige.
gr,Hennie

Inge88

Met andere woorden, niet ontwormen, tenzij je weet dat ze last hebben van wormen?

hennie

Ja, precies, dat heb ik zo van die site begrepen. En je kunt er pas achter komen door regelmatig een ontlasting te laten onderzoeken. Lijkt me wel een omslachtig gedoe trouwens, waar natuurlijk ook een kostenplaatje aan zit!!
gr,Hennie

Inge88

Ja inderdaad.. dat is wel vreemd dan. Ik weet niet of zo'n kuur "zwaar" is voor een valkje? Het valkje ander gedrag erdoor kan gaan vertonen ofzo, lusteloos er van wordt o.i.d? In dat geval zou 't natuurlijk een reden kunnen zijn om eerst te testen op wormen.

Ik vond dit nog:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,21647.0.html

hennie

Het is, denk ik, toch een soort vergifmiddel. Als het dan ook nogeens preventief werkt, dan is het niet zinvol om je valkje eraan bloot te stellen. Ik denk eigenlijk, dat als je je valkje alleen binnen hebt, en hem niet laat knagen aan buitentakken, dat hij weinig risico loopt op wormen. Als je hem goed in de gaten houdt, zul je hem bij een wormbesmetting wel magerder zien worden. Dan natuurlijk meteen ontlasting laten testen! Bij de dierenwinkel verkopen ze ook knaagstokjes. Ik denk dat die wel "steriel"zijn.
gr,Hennie

Inge88

24 januari 2007, 21:46:32 #10 Last Edit: 24 januari 2007, 21:48:38 by Inge88
Ik ben wel van plan om stokken van buiten te gebruiken in de kooi. Deze schijnen beter te zijn voor de pootjes i.v.m verschillende diktes. Maar ik schrob ze dan heel goed af met heet water! De oude stokken van Casper kwamen ook van buiten, hier had ik dan ook nog eens het schors vanaf gehaald. Casper had ik ook nooit ontwormt. Ik weet trouwens niet eens of ze bij de kweker waar ik haar vandaan had ontwormt was.  :-\

hennie

Je zult niet veel risico lopen als je zo te werk gaat met je buitenstokken. Knap wormenei die zo'n poetsbeurt
overleeft!  ;)Is het je bekend waar Casper aan is overleden?
gr,Hennie

Inge88

Nee het is niet bekend. Ik denk dat 't misschien komt doordat ze zoveel eitjes had gelegd in een korte tijd. Legnood? Dit vergt natuurlijk veel energie. Maar de dag ervoor was ze nog helemaal fit, niks aan de hand. Ik weet 't dus gewoon niet. Ze had ook een soort of kleverig nat kopje.

hennie

Hoi Inge, oh, dan is het extra moeilijk als je helemaal niets ziet aankomen! Raar verschijnsel, zo'n kleverig kopje. Heb je weleens bij iemand nagevraagd wat het mogelijk kan betekenen? Ik las gisteren ook iets over een ziekte die bij papegaaiachtigen voorkomt. Ik weet de naam niet precies maar het was een afkorting van 3 of 4 letters. Vreselijk als je zoiets overkomt.
gr,Hennie

Inge88

Niet gevraagd. Maar heb het wel proberen op te zoeken. Geen resultaat helaas.