11 mei 2025, 04:14:29

Als een gek door de kooi

Gestart door Rocky001, 20 augustus 2003, 01:09:54

« vorige - volgende »

Rocky001

hallo hallo

ik weet niet wat ik moet doen mijn valkje rocky heeft ongeveer 2 keer per week een aanval dat die als een dwaas door de kooi fladdert heel hard met zijn vleugels slaan. Ik ben bang dat (hij) zich verwondt  :-/wie weet wat het is en hoe ik dat zou kunnen stoppen. elke dag mag tie er een uurtje uit  :)

wie kan mij helpen???

groetjes lynette

ps: ik weet niet of het een mannetje of een vrouwtje is.
ik heb snel een foto van hem

Nes

Haha! Ik heb ook een valkje dat Rocky heet en die doet precies hetzelfde!  :D
De laatste tijd mag hij steeds vaker en langer uit de kooi en daardoor is dat fladderen een stuk minder geworden.
Het kan te maken hebben met mannelijk macho gedrag, maar ik denk dat het meestal te maken heeft met energie kwijt moeten.

Groetjes Nes.

Mirjam-Moniek

Hoi Rocky

Ik denk ook dat het komt omdat je vogel zijn energie kwijt moet. Als ik eerlijk ben, vind ik 1 uur per dag uit de kooi mogen wel weinig. Die van mijn mogen minimaal 5 uur per dag hun kooi uit. Ik zou hem er dus gewoon langer uit de kooi laten.

Vogels kunnen ook zo doen als ze ergens van schrikken. Maar dan zou je als je goed oplet moeten zien dat je vogel ergens van geschrokken is.

brenteke

zoals de meeste al zeiden moet hij energie kwijt door hem langer uit zijn kooi te laten. geef hem ook de gepaste voeding zonnepitten zijn goed maar heel vet die mag je dus niet te veel geven groetjes brenteke.

smeagol

Hoi lynette,

Ik heb ook een valkje die vaak zit te fladderen in zijn kooi maar ja je hebt natuurlijk niet altijd tijd om de valk los te laten.
Ik laat hem nu vrij zodra ik thuis ben en als ik weer weg ga gaat hij er weer in en tot nu toe gaat het goed.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Greetje en Smeagol

Rocky001

bedankt :)

ik zou hem eerst proberen hem nog langer uit de kooi laten maar als hij in de kooi moet dan laat hij zich niet vangen en wat kan ik daar aan doen???

ik krijg van mijn vriend een voliere voor binnen. Ik heb nu ook een foto van Rocky is bezig met zijn eerste rui beurt maar hoe maak ik mijn foto kleiner.

groetjes lynette en Rocky mijn lieve valkje.

ps: binnekort wil ik een popje erbij :) maar ik weet niet zeker of Rocky een man is  :-/

alvast bedankt

smeagol

hoi lynette,

Het zal al wel veel helpen als je een grote kooi hebt dan kan hij zijn energie in zijn kooi al een beetje kwijt. :)

Hoe je een foto kleiner kan maken dat weet ik niet (ik krijg morgen mijn digitale camera en dan ga ik oefenen :D)

Ik heb op deze site een keer gelezen hoe je kan zien of het een mannetje is maar vergeef me als ik het niet allemaal heb onthouden: macho gedrag (met de vleugels wijd lopen)
                 deuntjes na fluiten of misschien zalfs wel praten.

Ik geloof ook niet dat het eventueel kwaad zou kunnen als je twee poppen zou hebben.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Greetje en Smeagol  :o

Kolkkie

21 augustus 2003, 21:17:53 #7 Last Edit: 21 augustus 2003, 21:19:34 by kolkkie
Hoi Rocky,

Wat voor een fotobewerkingsprogramma (bijv. Adobe Photoshop, Paintshop pro) heb jij op de pc staan?

Bij Adobe Photoshop kan je het volgende doen, klik op:

Afbeelding ->Afbeeldingsgrootte (eng. versie: Image -> Imagesize)

Daar kan je de foto's kleiner maken door de hoeveelheid pixels te verkleinen (pixelafmetingen) of door de grootte (documentgrootte) van het plaatje anders in te stellen. Vaak stel ik hem af op 15 cm (documentgrootte), dat is vaak voldoende. Groter kan problemen geven, omdat het plaatje niet groter als 60k mag zijn om op het forum gezet te worden.

Als je geen van beide programma's hebt, is er nog geen nood aan de man. Windows heeft ee tekenprogramma, genaamd Paint, op je pc geinstalleerd.
Deze kan je vinden bij de bureau-accesoires.

Bij dit programma doe je het volgende:

Afbeelding -> Uitrekken/hellen.

Als je daar bent, gebruik je alleen de functie Uitrekken. Je maakt dan beide percentages kleiner. De juiste percentage zou je ff zelf uit moeten zoeken, want ik gebruik het programma verder niet. Het zit wel rond de 50% of minder, dat weet ik wel.

Ik hoop dat je het een beetje snapt.

Groetjes,

Mariska

p.s. bij Paintshop pro moet ik jet het antwoord schuldig blijven.
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Mirjam-Moniek

Bij paintshop pro moet je resize zoeken. Dan moet je instellen hoeveel % van het plaatje het nieuwe plaatje moet worden. De helft kleiner, is dan 50%. Of je kan het aantal pixels veranderen. Als je die in de breedte verandert, verandert de lengte automatisch mee.

Mirjam-Moniek

Je moet je vogel aanleren dat als jij hem in de kooi wil hebben, hij daar ook in gaat. Je laat hem op je vinger stappen (ik denk dat hij dat wel kan) en dan loop je ermee naar de kooi en zet je hem in de kooi. Als hij wegvliegt, laat je hem weer op je vinger stappen. Zo blijf je doorgaan totdat hij in de kooi is. Nooit toegeven, want dan weet hij dat wegvliegen helpt. Wat ik zelf doe als ik vind dat ik al te lang bezig ben met vangen, is de vogel gewoon pakken met mijn handen. Eigenlijk is alleen Jimba zo'n donder bij wie ik dat af en toe doe. Jimba vindt dat niet leuk, maar dan weet ze wel dat ik de baas ben. Ik moet zeggen dat ik haar ook eigenlijk bijna nooit meer hoef te pakken. Ze weet nu gewoon dat het geen zin heeft om weg te blijven vliegen.
Ik kan ze alle drie loslaten voordat ik 's ochtends de deur uitga. Heel fijn voor de vogels, want dan hebben ze toch nog even een half uurtje kunnen vliegen. Uiteindelijk hebben ze wel baat bij mijn strengheid.  ;)
Verder kan het helpen terug gaan in de kooi wat aantrekkelijker te maken. Bijv. door een klein stukje trosgierst in het voerbakje te doen of steeds andere speeltjes.