27 april 2024, 18:17:35

broeden kwartels samen?

Gestart door leoni, 16 januari 2007, 19:42:54

« vorige - volgende »

leoni

hallo,

ik heb 3 kwarteltjes.
vorrige keer al een paar eitejs in de broedmachine uit gebroed maar dat ging niet zo goed. nu heb ik de eitjes laten liggen.
ze heeft nu 8 eitjes en broed er ook op ( sinds vanochtend) niet aan 1 stuk door maar heel soms gaat ze er even af.
maar, wisselen kwartel af met broeden?? of broed alleen de hen?
ik heb nu eten en drinken bij haar gezet.
ze heeft er ook een echt nestje van gemaakt met valken veren en stro.
en ze komen alle 3 uit een broedmachine dus zal ze helemaal door blijven broeden of heb ik daardoor meer kans dat ze stopt?
en als ze uit  komen is er nog iets waar ik op moet letten?

groetjes leoni

Inger m

Hoi,
Bij kwartels broedt alleen de hen. De haan gaat er hooguit even gezellig bijzitten.

Het eten en drinken hoef je niet bij het nest te zetten (liever niet zelfs). Ze zal er dagelijks even afgaan om zich te ontlasten en te eten en te drinken, daar zal ze best een stukje voor lopen.

Het kan zijn dat ze een verminderd goed broedinstinct heeft, doordat kwartels massaal in broedmachines worden uitgebroed. Hierdoor gaan op ten duur de broedeigenschappen verloren. Er is immers geen selectie meer op goede en slechte broeders. De eieren van slechte broeders gaan vervolgens weer de broedmachine in en zo zal het weer verder achteruit gaan.

Waar je op moet letten (als ze goed blijft broeden) is een goede plek om zowel de kuikens en de beide ouders neer te zetten. Kleine kwartels kunnen namelijk door klein gaas heen en dit kun je beter afzetten met dichte planken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.