1 mei 2025, 20:09:03

Div. dingetjes...

Gestart door Ruud, 15 januari 2007, 00:59:53

« vorige - volgende »

Ruud

Beste mensen...

We hebben onze pino nu ongeveer een week.
Alles gaat prima en hij is al goed gewend aan zn nieuwe huisje. toch vraag ik me enkele dingetjes af.

Wanneer kan ik zien of hij een mannetje of vrouwtje is? kan dat pas na de eerste rui?...want hij of zij heeft nu nog niet zo een geel kopje...en ook het visgraatmtief is nog aanwezig.

volgens de kweker was hij 8 en dus inmiddels 9 weken.
ik heb hem gewogen en hij of zij woog 72 gram...is dit te zwaar of te licht?

Ik hoor dat het vogeltje steeds meer en vaker geluidjes begint te maken...ook hoor ik dat t beestje ons wel eens probeert na te fluiten.....
en als hij of zij ergens op tafel of  dressoir zit en iets ziet wat hem of haar interreseerd dan tikt ie een keer maar meer ook niet...

gezien die dingen zou ik zeggen dat het een mannetje is...

maar sinds kort heb ik ook zijn of haar gevoelig plekje gevonden...met twee vingers in zn nekje kroelen...dan doet ie zn oogjes dicht..en begint ie allemaal rare lieve geluidjes te maken.....soms duwt het beestje dan wel zijn kont in de lucht...
daarvan zou je weer zeggen dat het een popje is...

kan iemand  misschien zeggen wat het zou kunnen zijn...of moet ik echt de eerste rui afwachten

soms flipt ie wel eens uit tegen een vinger....maar dat is nooit pijnlijk bijten...en hij krijgt dan ook een hard..NEE te horen...en dan pak ik zn snaveltje ven vast...
daarna is ie weer rustig...

Maar voor de rest kun je halles met hem doen en merk ik dat ie steeds ontspanneder wordt,.

Ook eet ie nu meer....
Heb hem alleen nog niet vanzelf in het badje of op de schommel zien gaan ...
komt dat nog? spelen doet ie steeds meer...

ik heb hem wel eens een korreltje rijst gegevne...of een stukje aardappel asl ie aan tafel zit....ook hele kleine stukjes soepstengel knabbelt ie graag aan.. kan toch geen kwaad he?

hoop dat julliemij een paar van de bovenstaande vraagjes kunnen beantwoorden...

Inger m

Hoi,
Het geslacht kun je na ongeveer 4 tot 6 maanden bepalen. Mannetjes gaan dan meer fluiten en zingen en poppen zijn wat rustiger. Ook begint dan de eerste rui, waarbij de mannen verkleuren en de poppen gelijk van kleur blijven. Op 9 weken is het te vroeg om het geslacht te bepalen. Lees meer op: http://www.valkparkiet.com/nl/files/mutatieomschrijving.htm

Mogelijk vindt de valkparkiet het schommeltje niet interessant. Probeer het eens op een andere plek in de kooi te hangen. Valkparkieten badderen soms wel (bij heet weer), maar 'douchen' liever in de regen of onder een plantenspuit. Hier moet je ze wel eerst rustig aan laten wennen.

Mensenvoedsel is niet zo heel geschikt voor valkparkieten. Het risico bestaat dat de valkparkiet het erg lekker vindt en er daardoor steeds meer van krijgt. Dus het mag wel, maar zeer met mate. De genoemde producten zijn wel geschikt. Koffie, thee, snoep en chocolade zijn bv. erg slecht en zelfs gevaarlijk.

Veel succes met je valkparkiet!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

chica

hallo wat leuk dat je een valkje hebt gekregen je zilt er heel veel plesier mee beleven geloof me het zijn zoon sgatjes
en 72 gram is wel wat weing voor een valkje mijn valkparkiet woog 92 gram toen hij 2 maanden was maar dat kan van valkparkiet tot valkparkiet liggen denk ik als hij maar van gewicht naar boven gaat en niet naar beneden.
nog vaal succes en plesier nog en geef hem maar een dikke knuffel van mij
groetjes ilse