7 mei 2024, 17:43:12

hoe lang het broedseisoen duurt

Gestart door _Windows, 18 augustus 2003, 16:23:37

« vorige - volgende »

_Windows

Ik zou graag willen weten hoe lang het broedseisoen duurt,we hebben valkparkieten op eieren en sinds kort 2 rijstvogels di,e eigenlijk ook wel een nestje willen,maar is dat al niet te laat?
En mozambiqe sijsjes,en zebravinkjes maar die willen eigenlijk altijd wel nestelen,mijn vraag is ,is het nu al niet te ver in de tijd.
En hoe kan je in contact komen ,om lid te worden van een vogelvereniging,omdat je daar je ringen moet bestellen  .Groetjes windows

Tara

Hoi Windows,

als je vogels binnen zitten is het altijd broedseizoen voor hun, maar als ze buiten zitten gaat dat van rond april tot zelfs nog rond september, het kan natuurlijk wat vroeger beginnen of wat later eindigen ... Hoe je lid komt van een vogelvereniging weet ik niet, maar anderen weten dat vast wel.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

het is nu inderdaad te laat om ze nog aan een snestje te laten beginnen!
en met die vogelvereniging!
als je in belgie woont, moet je maar is naar www.kbof.be surfen!
dit is de belgische vogelvereniging site!
ik ben er ook net lid geworden, omdat ik volgend jaar iets serieuzer ga kweken!!

SDC:d

Paul

Hoi Windows,
Als je in Nederland ringen wilt bestellen moet je lid zijn van de nbvv en als je lid van een vereniging word ben je daar vanzelf lid van.
Je kan ook alleen lid worden van de nbvv als je niet zit te wachten op een vogelvereniging en je kan dan toch ringen bestellen.
Kijk maar even op www.nbvv.nl daar staat een hoop informatie.

Groetjes, Paul

Mandy

1 september 2003, 04:45:03 #4 Last Edit: 1 september 2003, 04:45:53 by Mandy
Het broedseizoen duurt ongeveer een half jaar. :)
Je moet denken dat vanaf het leggen van het 1e ei, 18 dagen broeden en de valkjes met 6 weken uit het blok zijn en zelfstandig raken de eitjes van het 2e nestje er alweer liggen, dus gemiddeld 2 maanden per nestje.
Ze mogen 2-3 nestjes per jaar groot brengen.  ;)
Ik laat ze maximaal 3 nesten groot brengen, dus daar zijn ze dan een half jaar zoet mee. Daarna ruim ik de blokken op en krijgen ze een half jaar rust. Ze zijn bij mij in maart begonnen en nu is het dus klaar. :)
Je moet ook nagaan dat als er begonnen is met een 2e of 3e nestje de jongen uit het nestje daarvoor nog vaak bijgevoerd worden door de ouders tot ze volledig zelfstandig zijn. Dus dan hebben ze eigenlijk dubbele taken, broeden en buiten nog jongen bijvoeren.  ::)
Broeden is dus best zwaar voor een valk en daarom is het ook belangrijk dat ze daarna goed uit kunnen rusten en een goede voeding en verzorging krijgen, altijd natuurlijk! ;)

Zelf ben ik trouwens lid van een vogelvereniging die bij de NBvV is aangesloten en zo bestel ik mijn ringen. :P
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl