15 mei 2025, 17:28:31

vertrouwen in valkje kwijt

Gestart door Diana, 10 januari 2007, 10:15:37

« vorige - volgende »

Diana

Hallo
Afgelopen 2 dagen heb ik op een valkparkiet (tamme) van de buurvrouw mogen passen. Helemaal verliefd op dat beestje.
Gisteravond bij een kweker zelf met mijn gezinnetje een jong valkje van 3 maanden uitgezocht. We hebben hem daar allemaal vastgehad en hij toonde erg rustig we konden hem aaien en af en toe knabbelde hij wel wat maar hij beet niet hard.
Echter bij thuiskomst had die mijn man vast, ik schrok daar echt van. Hij zit ook continue te blazen en dansend gedrag zodra je toenadering zoekt.
Gaat dit ooit nog goedkomen, door hem te laten wennen aan ons en zijn kooi. Of heeft hij gisteravond met het harde bijten al een machtpositie gewonnen. Vind deze start zo vreselijk en ben bijna bang dat die mij ook zo hard gaat bijten. Ik zoek echt een valk die tam is of moet worden zeker met jonge kinderen zit ik niet te wachten op een bijtende agressieve valk.
Gaarne jullie mening.

En alvast bedankt voor een reactie.

Diana

Riny

Hallo Diana
Je nieuwe aanwinst moet nog wennen aan de nieuwe situatie.
Het is ook niet niks wat er allemaal veranderd is voor het jonkie.
Allemaal vreemde mensen die hem ook nog in hun handen nemen.
Ik raad je aan om te zorgen dat het valkje zich eerst eens op zijn gemak gaat voelen in zijn nieuwe woonomgeving.
Dat kun je het beste doen door er veel en zachtjes tegen te praten.
Dat blazen wat hij doet betekend dat hij nog erg bang is.
Op onderstaande link staan veel tips om je valkje tam te maken.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Ik wens je veel succes .
Groetjes Riny :D

ziralioness

Geen zorgen Diana; de meeste halftamme valken zijn echt geen harde bijters. Ik denk ook dat hij gewoon nog enorm moet wennen. Het is ook niet niets, een verhuizing!  ;)
Als ik zo lees hoe hij zich bij de kweker gedroeg, is de basis goed.
Geef hem gewoon nog een kans!

Qua machtspositie; maak je niet teveel zorgen. Ik heb zelf een valkje uit een dierenwinkel, totaal niet tam. Geen beste start dus. Toen ik haar kreeg en ruim 1,5 jaar erna deed ze niets anders dan dreigen en pikken (nooit echt bijten). Ik trok dan mijn hand weer weg en liet haar met rust.
Hoewel de meesten zeggen dat je dan precies het verkeerde doet, bleek het bij Wuppie juist exact de juiste methode; als ze niet wilde, hoefde ze niets... en ineens landde ze bij het losvliegen eens op mijn schouder. Ik heb haar gewoon lekker laten zitten, tot ze er flauw van was.

Sindsdien is ze ineens met sprongen vooruit gegaan; ze stapt op de hand (vroeger stapte ze alleen op een stokje, dus ik had altijd een los stokje om haar terug te vangen) en vind het fijn bij me te zitten. Een echte kroelparkiet is het nooit geworden, maar het was wel een wonderbaarlijke verandering met hoe ze is eerst was.

Heb geduld en gun jezelf en je nieuwe valkje wat rust. Dwing jezelf ook niet als je niet zo best durft als hij gaat dreigen; je kan altijd gewoon wat trosgierst pakken, zodat je valkje wat te knabbelen heeft en jij zonder gedreig je vingers wat meer in de buurt kan houden.

Succes!!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...