11 mei 2025, 20:05:14

Knijpring probleem?

Gestart door ziralioness, 8 januari 2007, 15:43:57

« vorige - volgende »

ziralioness

Hallo allemaal,

Aangezien ik met Nina en Wuppie kweek, en zij Lutino jongen krijgen, heb ik al eens gehad dat ik moeder Wuppie amper meer van haar jongen kon onderscheiden!  :o En het mag natuurlijk absoluut niet gebeuren dat ik per ongeluk Wuppie verkoop!
Om dit te voorkomen heb ik bij de Welkoop knijpringen gekocht, speciaal voor valkjes (6 mm doorsnee).

Wuppie heeft nu een ringetje omgekregen, maar ze vind het heel vervelend, ze probeert hem steeds van haar pootje af te krijgen. Is dit een normale reactie op een ring? Hij zit niet te strak ofzo...
Is er een kans dat ze haar eigen poten kapot zal bijten? Waar moet ik op letten!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Rianne

Wuppie is natuurlijk niet gewend dat ze een ringetje om heeft.
Wat ik wel eens zie bij Karin is dat ze nagellak (weet niet zeker, vraag het even na) op de staartpennen doet om de jongen uit elkaar te houden. Misschien is dit voor jou ook een oplossing?

ziralioness

Hee bedankt voor de tip, dat kan ik sowieso doen.

Ik ga nu steeds even kijken. Ze is heel erg ''boos'' op die ring. Natuurlijk is het logisch, omdat ze het niet gewend is, maar ik hoop niet dat ze in haar eigen poten gaat bijten....
Ik heb de ring nagekeken maar hij kan goed bewegen en zit niet strak...

Zijn hier meer mensen die op late(re) leeftijd vogels geringd hebben?

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!

ziralioness

We zijn inmiddels een kwartier verder sinds de ring is aangebracht, en ik blijf het in de gaten houden. Ze ''speelt'' nog steeds met de ring, maar de poot is niet in gebeten tot nu toe... ik houd het in het oog.
Ik zal me wel prettig voelen als ze eraan gewend is.  :P

Inger m

Hoi,
Ik kan me niet voorstellen dat ik een volwassen vogel niet kan onderscheiden van een jonge vogel. Daar zijn  wel een aantal kenmerkende verschillen voor, zoals de ogen, maar ook de veren zijn anders bij jonge vogels. Ik zou daar persoonlijk geen moeite mee hebben. ;)

Ik zie vaker vogels die aan hun ringetje zitten. Zeker als het net is aangebracht is het een vrij normale reactie.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ziralioness

8 januari 2007, 16:49:44 #5 Last Edit: 8 januari 2007, 16:52:49 by ziralioness
Nou Inger, dat viel mij dus toen vies tegen!  ;D
Haar tweetal jongen bleef toen langer, omdat de eigenaar eerst op vakantie zou. Uiteraard vond ik dat geen probleem, en ze vlogen regelmatig samen los...

... maar ja... toen had ik ineens drie Lutino's op de kooi zitten, die allemaal als twee druppels water op elkaar leken! Wuppie is een redelijk forse pop, en haar jongen waren ook fors. Het was dus echt even twee keer kijken wie nu wie was!!! Ik schrok toch wel even... Uiteraard heb ik Wuppie er toen wel uitgehaald, aangezien alleen zij broedvlekken in haar masker had, maar ik vond het wel even zweten!  :-\

Vandaar dus de keuze voor een ring; ik wil dat niet nog eens meemaken. Het lijkt me verschrikkelijk om ooit per ongeluk Wuppie weg te doen, ik moet er niet aan denken...

Ik heb trouwens net weer gekeken; ze zit er nog steeds wat mee te klieren, maar de poot ziet er zelf prima uit, daar heeft ze gelukkig niet in gebeten. Ik denk dat het wel zal wennen, maar ik houd het voorlopig in de gaten.

Inger m

Hoi,
Als je ze langer aanhoudt is het een ander verhaal. Waar je ook naar kunt kijken zijn de poten. Bij oudere vogels zijn die wat meer grof geschubt dan bij jonge vogels.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ziralioness

Hee bedankt voor de pootjes-tip, dat wist ik nog niet!  :D
Zo leer je toch steeds weer dingen bij.

margreet

hallo,

Je kunt ook de jongen ringen, die hebben er waarschijnlijk minder problemen mee.

groetjes Margreet

ziralioness

Dat is ook de bedoeling in de toekomst, Margreet.  :) Alleen wil ik dan échte ringen bestellen, want helaas had de Welkoop niet zó veel valkjesringen... ik heb er nu nog negen, dus de komende twee nestjes kan eventueel geringd met knijpringetjes... Maar om zeker te zijn dat ik haar daarna ook nog ertussenuit haal, is dit wel een mooie oplossing.

Ik heb net weer bij haar gekeken, ze begint er nu aan te wennen en doet niet meer zo moeilijk. Haar pootje ziet er gelukkig goed uit... maar ik blijf het uiteraard nog in het oog houden, better save then sorry!

Karin

Ik gebruik stift voor de staartveren :

Van die highlighter, die felle kleurtjes  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ziralioness

Superbedankt, dat kan ik dan ook proberen! :D

remco1976

9 januari 2007, 15:13:22 #12 Last Edit: 9 januari 2007, 15:15:08 by remco1976
hoi,

als ik jouw was zou ik geen knijpringen gebruiken.het heeft meer nadelen als voordelen.het enige voordeel is dat je de vogels uit elkaar kan halen.dat kan je ook met de boven genoemde tip.nadelen zijn dat er vaak scherpe kantjes aan zitten,dus de poot opgehaald kan worden,hij kan ook gaan iriteren.dus mijn advies is.vaste ringen of geen ringen

http://www.valkparkiet.com/nl/vraag/r8.htm

gr.remco

Karin

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ziralioness

Bedankt Remco, ik houd het scherp in 't oog, ik wil geen ongelukken!  :-\
Tot nu toe heb ik zelf nergens scherpe kantjes aan de ringen kunnen ontdekken... maar je weet nooit.

Wuppie is inmiddels behoorlijk gewend aan haar ring. De poot ziet er absoluut prima uit, ze heeft er dus gelukkig niet in gebeten.  :D