27 april 2024, 22:01:51

FLEVOVALKENHOF 2007 zie dagboek 2008!

Gestart door *Esther*, 4 januari 2007, 21:32:22

« vorige - volgende »

Kirsten

Ik bedenk me ineens dat lutino uiterlijk ook tijdens die standaard besproken is.
Een (lut)ino factor zorgt er bij een valk voor, dat er geen melanine meer aangemaakt wordt (kleurstof, die zorgt voor de donkere kleuren bij een valk). Bij een lutino bronzefallow, zie je daarom de bronzefallow kleur niet. Dit geldt dus ook voor lutino cinnamon bijvoorbeeld.
Volgens de standaard zijn er nog geen gegevens bekend over het uiterlijk van een opaline bronzefallow, dus alles blijft nu speculeren en we moeten proberen met het kweken met ze om erachter te komen wat zijn nu eigenlijk zijn.

Groetjes,
Kirsten

ps Volgens mij waren de ouders van Sebastiaan, die jij nu hebt, geen eigen kweek van Bernard toch? je zou hem altijd nog eens kunnen mailen,. hij hield altijd een administratie bij zover ik weet.





Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

*Esther*

Dit is een citaat wat ik gekopieerd van het benelux forum. Ook een discussie die is ontstaan nav mijn pop:

CitaatHoi Nanda, een korte vraag maar een lange uitleg.

Ik moet daarvoor even teruggaan naar het verleden.

Er zitten in Belgie een hele reeks kwekers die allemaal van hetzelfde uitgegaan zijn, ze hebben opaline, fallow, lutino en geelwang met elkaar gemengd.

Ze spreken daar allemaal ook consequent van fallowLUTINOopaline vogels.
Ik heb zelf oorspronkelijk dergelijke vogels gekocht.
Maar dat is NIET juist, dit berust op een misverstand, de vogels zijn fallowopaline !
-

De geelwangen die zij ook kweken daar zit WEL lutino in, deze vogels zijn tegen de fallowopalines gezet en uiteindelijk kweken zij geen opalinelutinogeelwangen maar wel fallowlutinoopalinegeelwangen !

Het onderscheid is heel moeilijk te zien !
De vogels zijn wel heel mooi geel en hebben FEL RODE ogen.
(ik heb er zo'n man en een pop)

Mijn ervaring is dat bij lutino's na een paar jaar de rode ogen veel donkerder worden en bij de fallowlutino's blijven ze langer fel rood.

Vandaar dat ik me afvraag of die vogel (wegens de fel rode ogen) oorspronkelijk uit belgie komt ?

Jou vogel misschien ook ?

Als je tegen zo'n fallowlutinoopalinegeelwang geen fallow zet dan kan het gerust gebeuren dat je helemaal niet weet dat dat zo is en alleen denkt dat je een hele mooie gele vogel hebt en onbewust allemaal split fallow jongen hebt, waarin de geelfactor natuurlijk ook versterkt is.

Men spreekt daar dan ook dikwijls van lutino ROODOOG (als men fallowlutino bedoeld)

Deze geelwangen zijn heel mooi en zeldzaam en natuurlijk heel interessant om leuke combinatie's mee te maken.

Ik heb zo'n koppel lutinogeelwangbronzefallow/opaline x opalinecinnamongeelwang/fallow

Moeder:cinnamon gepareld geelwang split voor fallow
Vader:fallow lutino geelwang split voor {X1: gepareld}

man afkomst:
25% fallow gepareld geelwang split voor {X1: lutino} {X2: cinnamon}
25% fallow geelwang split voor {X1: lutino} {X2: cinnamon gepareld}
25% gepareld geelwang split voor fallow {X1: lutino} {X2: cinnamon}
25% geelwang split voor fallow {X1: lutino} {X2: cinnamon gepareld}

pop afkomst:
25% fallow lutino gepareld geelwang
25% fallow lutino geelwang
25% lutino gepareld geelwang split voor fallow
25% lutino geelwang split voor fallow

en

bronzefallow/lutinogeelwang/opaline x lutinogeelwangopalinebronzefallow

Moeder:fallow lutino gepareld geelwang
Vader:fallow split voor {X1: lutino geelwang} {X2: gepareld}

man afkomst:
50% fallow lutino geelwang split voor {X2: gepareld}
50% fallow gepareld split voor {X2: lutino geelwang}

pop afkomst:
50% fallow lutino geelwang
50% fallow gepareld

Het probleem is natuurlijk dat je op die manier foutieve informatie krijgt (en zelf gaat verspreiden, is mezelf overkomen) en dit van mensen die al 40 jaar valkparkieten kweken.
Het is jammer genoeg een feit dat er nog een heleboel doorwinterde kwekers zijn die eigenlijk niks snappen van de overervingen van mutaties bij de valkparkiet, dit zeker bij de oudere generatie.

Verder heb ik ook mijn twijfels over die zogezegde bruine gloed die een lutinobronzefallow zou moeten hebben, daar heb ik bij mijn eigen vogels nog niks van gemerkt !

Maar dit is onontgonnen gebied en ik ben ook helemaal nog niet zeker, de kweek zal meer uitwijzen en we kunnen hier nog veel leren 

Ludo

Kirsten

Citaat van: Tjerk op 25 maart 2007, 19:57:25
Hey,

waarschijnlijk doordat Fallow en Cinnamon beide al de Geelfactor versterken. En de Geelwangfactor onderdrukt dan de Bruine waas van Fallow en Cinnamon, waardoor je dus een heel gele vogel overhoud.

Groeten Tjerk


Hoi Tjerk,

Volgens mij onderdrukt de gele psittacine kleurstof wel de donkere/zwarte eumelanine en krijg je zo fallow en cinnamon bijvoorbeeld,  maar hoe fallow de geelfactor verstrerkt snap ik niet helemaal.


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Caroline

Interessante theorieën hier allemaal, ik kan er zelf geen zinnig woord aan toevoegen maar vind het wel heel erg leuk en interessant om het te volgen en uiteraard hoop ik op een prachtige dochter van Sebastiaan, opaline geelwanglutino lookalike, al dan niet fallow.  ;) :D

Succes allemaal dames, ik blijf julile volgen!!  :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Tjerk

Hey,

hoe dat precies in z´n werk gaat weet ik niet precies, wat ik wel weet is dat een Opaline Fallow gigantisch geel is en een split Fallow ook al heel snel een versterkte gele kleur heeft. Daarnaast is dit op Valkparkieten-Benelux.tk ook meerdere malen te lezen.

Groeten Tjerk

Kirsten

Citaat van: Caroline op 25 maart 2007, 20:17:17
Interessante theorieën hier allemaal, ik kan er zelf geen zinnig woord aan toevoegen maar vind het wel heel erg leuk en interessant om het te volgen en uiteraard hoop ik op een prachtige dochter van Sebastiaan, opaline geelwanglutino lookalike, al dan niet fallow.  ;) :D

Succes allemaal dames, ik blijf julile volgen!!  :D


hahaha, ik zal het doorgeven aan hem! ;D Hij heeft er al wel zin in volgens mij en maakt zijn vrouwtje helemaal het hof. Uiteraard hou ik je op de hoogte :D

Groetjes,
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Kirsten

Hoi Esther,

Je dagboek wordt zo een aardig mutatieverhaal geloof ik ;D
Ik geloof best wat in dat lutino verhaal van het andere forum, die discussie kwam er namelijk bij de standaard presentatie ook uit.
Het gekke is alleen dat de ouders van sebastiaan dan allebei de lutinofactor hadden moeten hebben om hem aan sebastiaan te kunnen geven. Tenzij sebastiaan een cross over valk is, dan zou de vader die bonnie heeft tevens een split moeten hebben. De kweek zal wellicht duidelijkheid bieden,.

geduld is een schone zaak zeg ik maar en zo blijft elk kweekjaar weer spannend en een uitdaging

Groetjes,
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

•=Bonnie=•

Citaat van: Tjerk op 25 maart 2007, 19:57:25
Hey,

waarschijnlijk doordat Fallow en Cinnamon beide al de Geelfactor versterken. En de Geelwangfactor onderdrukt dan de Bruine waas van Fallow en Cinnamon, waardoor je dus een heel gele vogel overhoud.

Bonnie,

Om erachter tekomen of dat klopt, of dat het Lutino uiterlijk verklaard, zul je zelf eerst jongen ervan moeten hebben. Als Fellow ook split Cinnamon is komen er inderdaad Cinnamon-Opaline-Geelwang Fallow mannen en poppen uit, welke dan waarschijnlijk zo geel zijn.

Groeten Tjerk


Aangezien je heel erg veel cinnamon-opaline-geelwangen hebt is wel zeker dat je bij de combi cinnamon-geelwang geen vogels krijgt met een lutino uiterlijk. Dus wat dat aangaat zou dan alleen de toevoeging van bronzefallow nog iets kunnen uitmaken.

Kirsten haar lutino-geelwang look a like is een zoon van mijn koppel, in die zin weet ik dus al wat daar uit komt, en ook dat ze absoluut geen lutino mannen kunnen produceren. Dus als Sebastiaan echt een jong van mijn koppel is en echt een man...

•=Bonnie=•

Citaat van: Kirsten op 25 maart 2007, 20:25:29
Hoi Esther,

Je dagboek wordt zo een aardig mutatieverhaal geloof ik ;D
Ik geloof best wat in dat lutino verhaal van het andere forum, die discussie kwam er namelijk bij de standaard presentatie ook uit.
Het gekke is alleen dat de ouders van sebastiaan dan allebei de lutinofactor hadden moeten hebben om hem aan sebastiaan te kunnen geven. Tenzij sebastiaan een cross over valk is, dan zou de vader die bonnie heeft tevens een split moeten hebben. De kweek zal wellicht duidelijkheid bieden,.

geduld is een schone zaak zeg ik maar en zo blijft elk kweekjaar weer spannend en een uitdaging

Groetjes,
Kirsten


Hey Kirsten, als Fellow een cross-over zou hebben, dan zou hij nog steeds geen lutino man kunnen produceren, mannen zijn alleen lutino als ze de mutatie op beide chromosomen dragen. Dan zou Yellow ook lutino moeten zijn en dat is ze niet.  :-\

*Esther*

Citaat van: Caroline op 25 maart 2007, 20:17:17
Interessante theorieën hier allemaal, ik kan er zelf geen zinnig woord aan toevoegen maar vind het wel heel erg leuk en interessant om het te volgen en uiteraard hoop ik op een prachtige dochter van Sebastiaan, opaline geelwanglutino lookalike, al dan niet fallow.  ;) :D

Succes allemaal dames, ik blijf julile volgen!!  :D


Ik ook niet meer, Caroline.

Morgen weer een nieuwe dag. ;)

Maar interessant blijft het wel!

gr Esther

•=Bonnie=•

Citaat van: Kirsten op 25 maart 2007, 20:10:00ps Volgens mij waren de ouders van Sebastiaan, die jij nu hebt, geen eigen kweek van Bernard toch? je zou hem altijd nog eens kunnen mailen,. hij hield altijd een administratie bij zover ik weet.



Ik heb dat toen inderdaad gevraagd en hij zei van wel. Maar dan nog... uit het koppel dat ik heb kunnen onmogelijk lutino mannen komen, ook niet met een cross-over. Ik ben benieuwd, hopelijk komen er Sebastiaantjes uit Fellow & Yellow, vind ik helemaal niet erg ;)

Kirsten

hih snap ik,. is een prachtige mutatie wat het ook is ;D
en inderdaad kan de crossover niet,. deze komt bij geelwang overigens ook haast niet voor. We wachten af,..

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

•=Bonnie=•

Esther haar pop zit volgens mij ook nog eens heel erg mooi in de veren en heeft geen kale plek, klopt dat Esther?

*Esther*

Citaat van: Bonnie op 25 maart 2007, 22:23:22
Esther haar pop zit volgens mij ook nog eens heel erg mooi in de veren en heeft geen kale plek, klopt dat Esther?


Klopt.