24 mei 2025, 01:10:20

valkje is anders

Gestart door Inge, 22 december 2006, 15:01:53

« vorige - volgende »

Inge

Mijn valkje Gaby doet sinds een paar dagen anders. Hij fluit telkens één soort geluidje, wat ook een heel irritant geluidje is. Verder heb ik een knijper aan de kooi hangen om de schuif deur open te houden, alleen denkt die dat het een mannetje is of zo. Ik heb ook altijd kranten onder in de kooi leggen en daar kiep ik dan de vogel zand over. Nu heb die in een hoek van de kooi de krant kapot gescheurd, dit doet die anders nooit. Normaal komt Gaby ook altijd naar me toe als ik achter de pc zat maar nu mag ik blij wezen dat die één keertje naar me toe komt. Dit deed Gaby ook nooit. Wat kan dit gedrag betekenen. Ik hoop dat iemand het weet.

Inger m

Hoi,
Is het een popje? Mogelijk vertoont ze broeds gedrag. Het kan zelfs zijn dat ze eitjes gaat leggen.

Lees er meer over: http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheidziekevogel.htm

Staat halverwege beschreven.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inge

Hoi Inger,

Bedankt dat je gereageerd hebt op mijn bericht. Door het lezen van jouw bericht en de link die je meegestuurd hebt begin ik toch ook het idee te krijgen dat ze broed gedrag vertoont. Ze is inderdaad een popje. Je schrijf dat ze zelfs eitjes kan gaan leggen maar is dat ook terwijl er geen mannetje bij geweest is. Ik las in de link ook dat het goed is als ze eivoer krijgt. Wat moet ik me bij eivoer voor stellen. Ze gaat zo nu en dan naar de hoek in de kooi waar ze de krant kapot gescheurd hebt en dan is het net of ze iets wil gaan leggen en als je dan van boven af haar kooi naar haar kijkt dan zet ze een beetjes haar eigen op of ze iets wilt beschermen of zo.

Gr: Inge

Romy

Hoi

Een popje legt ook soms eitjes als ze niet bij een mannetje is geweest. De eitjes zijn dan uiteraard niet bevrucht en er kunnen geen jonkies uitkomen.

Als je dikwijls merkt dat ze probeert een eitje te leggen, maar het lukt niet, moet je dit goed in de gaten houden. Soms raakt het eitje er niet uit en dit kan schadelijk zijn. Meer weet ik er ook niet van, maar er zal zeker wel iemand reageren die hiermee ervaring heeft.
Wanneer je zeker weet dat ze probeert te leggen, terwijl het niet lukt, dan moet je daarmee naar de DA gaan.

Als je ziet dat ze een eitje gelegd heeft, dan mag je dat niet meteen wegnemen, of ze gaat doorleggen en dat is ook schadelijk. Dan blijft ze maar eitjes leggen en dat is niet gezond. Na enkele weken moet je dat eitje dan wegnemen, maar wanneer precies dat weet ik ook niet goed.

Er zal zeker nog iemand antwoorden die juist weet wat ik probeer uit te leggen. Ik ken maar weinig van valkjes, maar probeer je toch zoveel mogelijk te helpen, want ik begrijp dat je zo snel mogelijk wil weten hoe je met je valkje om moet gaan.

Vele groetjes
Romy

Inge

Hoi Romy,

Ik vind het heel fijn dat je gereageerd heb op mijn bericht en me informatie geeft. Ik weet nu dus wel dat ik op moet letten of ze eitjes gaat leggen of niet. Ik vraag me wel af als een popje broed gedrag heb of ze dan altijd eitjes gaan leggen. Anders lijkt het me moeilijk om te bepalen of ze wel of geen eitjes gaan leggen. Ik ben blij dat jij me ook weer een stukje verder heb geholpen.

Gr: Inge

Inger m

Hoi,
Nee, niet alle popjes gaan eitjes leggen. Hou het gedrag goed in de gaten. Een vogel met legnood (= lukt niet om het ei te leggen) is duidelijk ziek, dus dat is goed te herkennen. De meeste vogels zullen daar echter geen last van krijgen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Romy

Hoi

Hoe gaat het ondertussen met je valkje? Hopelijk is alles in orde gekomen?

Groetjes
Prettige feesten
Romy