28 april 2024, 05:12:10

linda's valkenbende

Gestart door XxLindaxX, 26 december 2006, 17:41:01

« vorige - volgende »

XxLindaxX

Hoi Anja,

Hier een paar foto's van onze vriendt.

Hier is hij 4 weekjes oud.


Hier is hij 8 weken en gaan we hem ophalen.


Deze foto's heb ik net gemaakt en hij is nu 16 weken


groetjes Linda

Riny

Hoy Linda
Wat een schattig hondje.
Zou je het niet leuk vinden om een dagboekje van hem bij te gaan houden bij ''Andere Dieren''
Groetjes Riny

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Ik zal bij dit dagboek ook af en toe een stukje schrijven over de gebeurtenissen van onze vriendt.
Ik heb gister de volieres grondig geschrobd en schoongemaakt en heb de blokken erin gehangen.
Je merkt meteen dat de testosteron bij de mannen omhoog gaat. Coco en dazzle zijn zeker een koppel. Coco heeft als eerst een aantal nestkasten onderzocht en dazzle is steeds in zijn buurt. Andere mannen mogen niet in de buurt komen, want dan jagen ze die weg. Nu zitten ze saampjes tegen elkaar aan op een broedblok te slapen.
De rest van de valkjes toont zich niet echt als koppel en heeft nog niet echt interesse in de nestkasten en elkaar.
Wel waren puk en twinkie aan het wipwappen vanmiddag, maar die tonen zich niet net als coco en dazzle als koppel.
Eigenlijk verwacht ik alleen van coco en dazzle een nestje dit voorjaar, maar dat is wel voldoende voor een eerste keer.
Elmo heeft het deze gelaten bij 1 ei, waar ze zo nu en dan op zit te broeden. Ze mag weer lekker rond vliegen als haar 3 of 4 pennen van vleugels die laatst uit waren gevallen weer aan gegroeid zijn. Nu is ze niet in evenwicht als ze vliegt en laatst ging ze dus ook richting de vloer, waarna vriendt er meteen achteraan ging. Dat vertrouw ik dus niet, want als vrient onze elmo als speeltje aanziet kan dat niet zo goed af lopen. Normaal blijft elmo dus met vliegen van de vloer weg en komt ze bij ons op de stoel of bank zitten of veilig op de kast of kooi.
Nog even wachten dus met de toekomstige eitjes en elmo's nieuwe vleugelpennen.

groetjes Linda

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Het gaat er rustig aan toe in de voliere. Coco en dazzle zijn de hele dag samen, en brengen ook samen tijd door in hun gekozen nestkast. Twinkie en puk wipwappen de afgelopen dagen heel wat af.
Betekend dit dat zij ook een koppel aan het worden zijn?
De rest heeft geen interesse in elkaar.
Puk zit trouwens wel vaak trouw te wachten voor de ingang van de nestkast waar coco en dazzle dan samen inzitten.
Ze doet verder niets,maar wil er denk ik gewoon bij horen.

Elmo heeft afgelopen woensdag flink gebloed, toen er een pen die aan het terug groeien is beschadigd was geraakt.
Omdat ze wel eens vaker met haar vleugels wijd fladderd en heeft daarbij waarschijnlijk zo'n penschacht open gestoten.
Ze heeft er verder geen last van en zover ik het kon zien groeien de pennen weer gewoon verder.

Zelf ben ik helemaal klaar voor de reis die ik over 3 weken naar Kenia ga maken.
Ik ga 2 weken op safari en sluit dan af met een paar dagen strand om bij te komen.
Ik wil de wereld eens gaan bekijken, en wat anders gaan doen tijdens mijn vakantie.

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

groetjes linda

Riny

Hoy Linda
Dan wens ik je een heel fijne vakantie .
En verder hoop ik dat je bij thuiskomst verrast wordt door voergeluidjes uit het broedblok.
Groetjes Riny

XxLindaxX

Hallo allemaal!!!!

Goed nieuws, coco en dazzle hebben hun eerste eitje gelegd.
Ze zaten veel in het blok, en verdedigde de binnenvoliere goed. Daarom dacht ik om eens even een kijkje te nemen, als pa en ma even uit het blok zijn.
Ze hebben dus heel de binnenvoliere om rustig te broeden.
De anderen komen (of mogen) niet in de binnen voliere komen. Alleen Nala zoals ik gister al schreef zit zo nu en dan voor het broedblok, en dat laten coco en dazzle wel toe.
Dat betekend dat ik misschien al oma wordt voor ik op vakantie ga!!!! Leuk zeg...

groetjes Linda

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Toen ik vanmorgen in het blok keek, werd ik verrast door 3 eitjes.
Ik vermoed dat Dazzle en Nala eitjes aan het leggen zijn.
Coco paart met hun allebei. Zondag zag ik coco met Dazzle paren en gister was coco met Nala aan het paren.
Nala had ook zo'n knik in de staart en haar gedrag herkende ik van Elmo als die een ei gaat leggen.
Ze doen het goed met zijn 3tjes, ze wisselen het broeden steeds af en jagen alle andere weg als die in de binnenvoliere willen komen.
Ik merk ook dat de behoefte aan eivoer (uit de winkel en zelf gemaakt (ei en beschuit)) veel groter is dan voorheen.

Elmo heeft inmiddels ook een 2e eitje gelegd en zit overdag op haar gemak lekker te broeden. Ze heeft momenteel om de week een ei gelegd.

groetjes Linda

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Het gaat nu wel erg snel met de eitjes.
Het zijn er nu al 5. Dazzle, Nala en Coco doen hun best.
Twinkie en Puk zijn nu al dagen met elkaar aan het wipwappen en tonen nu ook interesse in de broedblokken.
Misschien krijgen zij ook een nestje.
Het maakt mij niet uit of ze allemaal bevrucht zijn of niet.
Ik zal al heel blij zijn als er 1 of 2 jongen geboren gaan worden.
Chico heeft inmiddels in zijn eentje een nestkast, waar hij zijn tijd doorbrengt.

groetjes Linda

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Ik werd vandaag verrast door 9 eitjes.
Omdat je inmiddels van een groot aantal eitjes kunt zien of ze bevrucht zijn heb ik ze geschouwd.
Het lijkt erop dat er 7 van de 9 bevrucht zijn.
Hierbij zie ik een rode vlek in het ei zitten, en bij die andere niet.
Maar natuurlijk moet ik even afwachten of mijn bevindingen kloppen.
Coco vindt het niet zo erg als ik de nestcontrole doe, want hij komt nou gewoon op mijn vinger zitten als hij uit het nest komt en dan zet ik hem op de stok achter me naar.
De popjes vinden het nog niets, en vliegen weg.

groetjes Linda

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Ik heb net weer even nestcontrole gedaan, en de teller is gebleven op 13 eitjes. Daarvan zijn er voor zover ik hebben kunnen zien 3 bevrucht. Bij 2 is heel het ei behalve de luchtkamer gevuld met aders en in het midden zit een donkere vlek , wat dan denk ik het jong moet zijn. Bij de derde zie ik ook aders , maar die zijn meer donker rood/bruin alsof het gestold bloed is. Ik denk dat hierbij het jong misschien niet meer leeft.
Ze laten de nestcontrole goed toe nu. Nala blijft als enigste altijd op de eitjes zitten en Coco en Dazzle komen op mijn vinger zitten waarna ik ze achter me of op mijn hoofd neer zet.
Ik ben benieuwd, want aankomende week kan ik dus mijn eerste jong gaan verwachten. Al hoewel kan het ook goed zijn dat de eitjes die bevrucht zijn pas die week daarna uit zullen komen.
We wachten gewoon maar af, en laat me verassen als ik thuis kom.
Met de vleugel van Elmo gaat het nu weer goed.
De veren zijn bijna weer op lengte en het bloed is al wat vervaagd door het poetsen.
Twinkie en Puk wipwappen er nog vrolijk op los, en Puk zit regelmatig en zelfs heel de nacht in het broedblok.
Ze hebben voor zover ik gister heb gekeken nog geen eitjes gelegd.
Ik houd jullie nog op de hoogte.....

groetjes Linda

Rianne

Hoi Linda,

dat er geen aders in de luchtkamer zitten klopt hoor. Je eitjes gaan volgens mij hardstikke goed. Naarmate het embryo'tje groter wordt, wordt de luchtkamer ook groter. Voor het uitkomen neemt de luchtkamer ongeveer de helft van het ei in beslag. :)
Spannend hoor, volgende week al jongen! :D

XxLindaxX

Hoi Rianne,

Ik heb net weer even gekeken, en er zijn 4 eitjes goed bevrucht en de 5e die heeft dus die donkerrode/bruine aders en daarvan denk ik dat deze overleden is. In het 5e ei zit ook een deukje.
Ik vermoed dat Nala moeder is van de meeste jongen.
Coco en Dazzle blijven nu ook gewoon in de nestkast zitten , en blazen wel wat maar laten het goed toe. Coco kan ik dan een beetje kroelen , wat hij dan ook fijn vindt.
Ik laat jullie wel weten als ik deze week beschuit met muisjes heb.....

groetjes Linda

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Er zijn nog geen jongen geboren, maar het zal niet lang meer gaan duren.
De 4 bevruchte eitjes doen het goed, en ik kan de jongen al zien bewegen.
Inmiddels zijn er in een ander blok 3 eitjes gelegd door Puk.
Zij broed dag en nacht en het mannetje Twinkie broed niet.
Hierover heb ik dus ook een vraag bij het topic kweken gesteld.
Ik verwacht dat deze eitjes ook bevrucht zullen zijn.
Met onze pup Vriendt gaat het redelijk. Hij at de laatste dagen slecht en is deze week begonnen met het wisselen van zijn melktandjes. Omdat hij ook veel hoestte en moest kokhalzen, zijn we maar even naar de dierenarts geweest.
Daar werd verteld dat hij ontstoken amandelen heeft en daardoor keelpijn heeft en slecht eet. (Het slechte eten komt ook deels door het wisselen van tandjes).
Hiervoor heeft hij 2 spuiten met antibiotica gekregen, en een tablettenkuur antibiotica.
Nou maar hopen dat het snel weer over gaat. Hij wordt in ieder geval flink in de watten gelegd. :P
Ik hoop dat ik snel nog wat baby nieuws heb voor ik naar kenia vertrek.

groetjes Linda

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Ik heb net de eitjes van Puk geschouwd, en er zijn er 3 van de 5 bevrucht.  Mss zijn er nog meer bevrucht, maar dat kan je dan pas na 4 zien.
Nu maar hopen dat het goed met ze gaat komen als ze geboren worden.

groetjes Linda

XxLindaxX

Hoi Allemaal,

Vanmiddag hoorde ik een eitje flink piepen.
Ik hoop dat hij nog uitkomt voor ik morgen op vakantie ga.

groetjes Linda