23 mei 2025, 01:16:24

Waneer beginnen?

Gestart door Quinten, 13 december 2006, 18:47:15

« vorige - volgende »

Quinten

Wanneer beginnen jullie terug te kweken( als je een buiten voliere hebt)? Ik heb mijn laatste nest van valken in augustus gehad dus ben eigenlijk in spetember helemaal gestopt! wanneer raden jullie me aan om te beginnen? Vorig jaar heeft maar 1 van mijn koppels 2 nesten gehad de andere geen

Riny

Hoy Quinten
Bij mij worden de nestblokken begin april weer opgehangen in de buitenvoliere.
Groetjes Riny :D

Quinten

Riny

Hoy Quinten
Als ze 2 nesten hebben grootgebracht neem ik de nestkasten weg.
Dan hebben ze hard genoeg gewerkt, en vind ik dat het tijd wordt dat ze zich weer kunnen ontspannen.
Ik meen ook dat ze die tijd nodig hebben, om weer in topconditie te zijn, voor het volgende broiedseizoen.

Quinten

2 nesten? ik laat ze 3 nesten doen! maar ja ieder zen manier verschilt ik twijfel nog wat aan de start data maar we zullen wel zien...

alleszins bednakt!!

Quinten

ou ik je ngoniets mogen vragen ik heb je foto's gezien van je voliere. en je hebt kei leuke speeltjes!(ledders, ringen) vanwaar heb je die?
Heb je ze zelf gemaakt? hoe doe je dat?

Riny

Hoy Quinten
Op onderstaande link vind je veel informatie.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,9100.0.html

Quinten

bednakt! ik ga binnen kort aan het werk;)

Quinten

ik heb en ladertje sgemaakt en vol trosgierst gehangen!!!:d ze vonden het zo fijn en zitten nu op de trede!! ik vidn het wel mooi:d zo lief!:d

Arno

Hoi Quinten,
Het ligt ook een beetje aan de temperatuur natuurlijk, wanneer je begint met broeden.
Ik hang de blokken buiten op als de nacht temperatuur niet meer onder de 5 graden komt.
En dat is meestal zo rond maart.
Vaak beginnen de valkjes al onrustig te worden als het tegen het broed seizoen loopt, wat ik dan doe is dat ik al een paar blokken in mijn binnen volière op hangen (daar is de temperatuur constanter dan buiten en rond de 5 graden nachts) maar niet iedereen hier heeft de beschikking over een ruime binnen volière.
Even voor de duidelijkheid beide volières zitten aan elkaar vast en de valken kunnen door middel van luikjes naar binnen of naar buiten in de koude maanden is er maar 1 luikje open zodat de temperatuur in mijn schuur constant blijft.

De blokken blijven bij hangen tot soms wel september, de valken broeden  gewoonlijk twee keer per jaar bij mijn maar en enkel koppel maakt drie keer gebruik van de blokken.
Ze stoppen vaak uit hun zelf na twee keer.

Groeten Arno.
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/

Inger m

Citaat van: Quinten op 14 december 2006, 17:14:41
2 nesten? ik laat ze 3 nesten doen! maar ja ieder zen manier verschilt ik twijfel nog wat aan de start data maar we zullen wel zien...

alleszins bednakt!!

Als je veel vraagt van je vogels, zul je dat op ten duur terugzien in de broedresultaten of de conditie. Daarom laat ik vogels nooit meer dan twee rondes doen. Het kan bestwel, maar je levert dan altijd ergens op in. Ik ben liever wat zuiniger op mijn vogels.

Ik begon altijd begin april met de blokken op te hangen en haal ze augustus/ september weer weg.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Andy

Hey,

ergens in oktober (na afronding van het laatste nest) haal ik de broedblokken weg. Ergens in begin februari hang ik ze terug. = zowat 4 maand winterrust.
Als ze begin februari hun nesten terug krijgen, dan hebben ze tegen eind februari hun nestkeuze gemaakt en hebben ze in maart al eitjes.
April is dan de maand van de eerste jongen.
Velen onder ons zijn te bang voor de vorst, wat deze parkieten helemaal niet stoort. Ze zijn veel harder dan dat sommigen denken, zolang ze zich kunnen terugtrekken in een winddicht vertrek/nachthok/nestblok.

Ik hanteer deze methode al jaren bij al mijn parkietensoorten en heb nog nooit geen problemen gehad.

Groeten Andy