21 juli 2025, 20:04:42

dagboek van tequila en amigo

Gestart door tamara, 6 december 2006, 19:14:24

« vorige - volgende »

Riny

Hoy Tamara
Je valkje zit wel zeker in de jeugdrui.
Sommige valkjes gaan eerder ruien als een ander.
Maar mensen zijn ook niet allemaal het zelfde , dus dat zal bij valkjes ook wel zo zijn.
Alleen kan je valkje zich iets minder fijn voelen als ie in de rui is want dat kost ze best veel energie.
Je moet ze dan ook wat extra eivoer geven en een kalkblok moeten ze eigenlijk altijd al hebben in de kooi.
Heb je trouwens ook maagkiezel in de kooi bij je valkje?
Dan wel even opletten dat er geen houtskool doorheen zit want dat is niet goed voor valkje.
Je kunt ook  ruikrachtvoer geven.
Dat is te koop in de  dierenzaak . (bv van Beaphar, maar je hebt het ook van andere merken).
Een theelepeltje lijnzaad door het voer schijnt dus ook te helpen.
Groetjes Riny

tamara

hoi riny,

ik heb altijd een kalkblok, sepiaschelp en grit en maagkiezel in de kooi hangen.
Ik heb grit van beaphar en daar zit wel een klein beetje houtskool in maar ik kon nergens aan grit komen waar het niet inzat.
Ik wil nu deze verpakking van de grit opmaken en daarna voortaan grit te kopen zonder houtskool erin. De maagkiezel is van thijssen.
Mijn valkjes krijgen ook voer van beaphar: Xtravitall. Dit is compleet voer waar o.a. ook eivoer in zit.
Ik wel kijken vooor dat ruikrachtvoer. Ik baal er behoorlijk van dat de lutino nu in de rui is want ze laat bijna niks meer toe.
Kun je mij ook vertellen hoe lang het duurt voordat ze uit de rui is???

groetjes tamara en tequila en amigo

Mara

Hoi Tamara

Het ene valkje is gewoon wat eerder in de rui dan de andere. Ik zag het hier ook hoor, Chatima (wildkleur man) was veel eerder in de rui dan zijn twee broertjes.

Ik heb trouwens nog een paar foto's gemaakt van mijn vervoerskooien.

Mara

tamara

hoi mara,

bedankt voor het plaatsen van dei fotos van de vervoerskooien. :)
Ik heb nu een adres gevonden van iemand die deze kooien zelf maakt en verkoopt voor een prikkie.
Als ik ze van de week gekocht heb dan zal ik er een foto van plaatsen in mijn dagboek.

Mara

tamara

hallo,

amigo en tequila eten al weer volop.
Amigo gaat wel vaak kippetje zitten en ze ruit ook al heel erg.

ik heb al eens eerder verteld dat ik een speelboom aan het ontwerpen was samen met mijn schoonvader!!
En goed nieuws: de speelboom is nu (standaard) klaar en nu ga ik deze week er nog allemaal zitstokjes en speeltjes aanmaken.
Ik zal van de week even een foto plaatsen van de speelboom.

Mara

Hoi Tamara

Wat leuk van die klimboom. Echt heel erg leuk en ben benieuwd hoe hij er uit gaat zien.

Mara

tamara

hallo iedereen,

zoals jullie al hier aan voorafgaand hebben kunnen lezen is amigo al in de rui.
Amigo is de lutino en zij had een kale plek achter haar kuif.
Ik heb het idee dat deze kale plek groter is geworden, zou dit kunnen komen door de rui???
De kale plek was al groot vond ik maar het lijkt nu nog groter.
Ik hoop dat iemand tips heeft!!

tamara

Inger m

Hoi,
Nee, door de rui hoort een vogel geen kale plekken te krijgen. De veren worden niet op dezelfde plek gelijktijdig gewisseld. Kan het zijn dat de andere vogel de veertjes uittrekt. Het komt nogal eens voor de partners elkaar in de nek/ achter de kop plukken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

tamara

hoi inger,

het zijn 2 popjes dus niet echt een koppel maar ik heb nog nooit gezien dat de een de ander plukt.
Ik werk fulltime dus ben alleen maar savonds thuis.
Maar ik neem aan dat als ze geplukt zou worden dat ze dan ook zou moeten bloeden achter haar kuif maar dit is niet het geval.
Ik weet ook niet 100 % zeker of de kale plek nu groter is dan eerst maar zo lijkt het wel.
Bijna gehele achterhoofd achter de kuif is kaal.
vanaf het begin heeft ze al flinke kale plek en dat komt omdat ze een jong is uit 2 lutinovogels.

Mara

Hoi Tamara

Ik kan even geen antwoord geven op je vraag als dat van de rui een valkje geen kale plekken kan krijgen van de rui...

Hoe ging je examen dat je vandaag had? Ik hoop dat het allemaal goed ging.

Liefs

Mara

Romy

Hoi Tamara

Misschien dat het plekje achter z'n kuif een héél klein beetje groter geworden is als er toevallig enkele veertjes rond dat plekje uitgevallen zijn door de rui.

Maar een echt groot verschil zou dit niet mogen/kunnen maken.

Groetjes
Romy

Mara

HoI Tamara

Ik ben eindelijk tante!!

Hoe ging je examen? En hoe is het met Tequila en Amigo?

Mara

tamara

hoi mara,
wat geweldig dat je nu tante bent geworden. Ik vind het ook een superleuke naam.
Nog hartelijk gefeliciteerd met je 27 e verjaardag.
Mijn toets was wel goed gegaan, ik had een 7. Ik had hoger kunnen scoren want sommige vragen heb ik foutief verbeterd >:( >:(
met amigo en tequila gaat het niet zo heel goed. Ze eten wel weer goed maar ik kan bijna niks meer met ze doen.
Ze eten bijna niet meer uit mijn hand en ze willen al helemaal niet op mijn hand zitten. :-\ :P
Ze zijn ook nog steeds heel onrustig en druk in de kooi. En amigo is heel erg in de rui.