13 mei 2025, 17:35:36

geel worden parkiet

Gestart door Dasfaith, 14 augustus 2003, 22:49:08

« vorige - volgende »

Dasfaith

Hoi, ik heb een jonge witte valkparkiet. Deze word langzaam geel. Nu las ik op de site dat bij oudere vogels dat dit kan liggen aan een leverziekte. Ze is nu 1.5 jaar oud. Is begonnen als een geheel witte, met een gele kuif. Nu werden na een tijdje de veren geel. En nu is ze steeds geler aan het worden. Dacht dat het gewoon door het ouder worden kwam. Maar na het lezen van dat berichtje, weet ik het niet. kan iemand me adviseren. wat eraan de hand is? En als er iets met haar lever is, wat kan ik daaraan doen?

Alvast bedankt.

Paul

Hoi  Dasfaith,
Als je bedoeld dat de veren geel worden zal het denk ik geen leverziekte zijn hoor.
Als je een witte hebt met een gele kuif heeft ie waarschijnlijk ook oranje wangetjes.
Dat is dus een lutino en na een jaar krijgen ze hun uiteindelijke verenpak en dat kan zeker van kleur verschillen met voorheen.
Een Lutino die veel geel heeft is meestal een vrouwtje, de mannetjes zijn veel witter op de rug meestal.
Als hij/zij zich verder normaal gedraagt zal ze zeker niet ziek zijn.
Als je het helemaal niet vertrouwd kan je altijd even een dierenarts opbellen en overleggen, die geven vaak telefonisch goeie tips en vaak hoef je niet eens langs en kost het dus ook niks op de telefoonkosten na.

Groetjes, Paul

Barbara

15 augustus 2003, 20:14:23 #2 Last Edit: 15 augustus 2003, 20:16:11 by Barbara
Hoi,

mijn zusje heeft ook zo'n valkje, hij zit wel vrij slecht in de veren en dat wordt niet beter, wat je ook geeft. is dat bij de jouwe ook zo? Hij werd uiteindelijk helemaal geel en nu wordt ie wee rlichter, hij is een jaar of 4 geloof ik. Ik heb laatst in een valkenboekje een voorbeeld gezien van een gele valk, dat was een geval van spontane mutatie en die zat ook slecht in de veren, dus ik was gerustgeteld dat dat er waarschijnlijk bij hoort. Ik zal ff een foto van die gele valk hierbij doen.

Als tie net zo geel is als deze is het dus ook een soort van spontane mutatie waarschijnlijk, als tie veel mider geel is, is het gewoon een lutino met vele geel en dus waarschijnlijk een popje.

Groetjes,

Barbara

Nog eentje van de rug. In het echt is tie nog iets geler hoor.

Mirjam-Moniek

hihi Barbara, die zouden ze een kanari-valkparkiet moeten noemen.

Barbara

Haha, misschien is het wel een kruising! Vandaar dat ie dan zo slecht in zijn veren zit, hij heeft de hoeveelheid voor een kanarie gekregen! :D  :D  :D

Overigens heeft ie wel erg lichte ogen, dus het zou ook kunnen dat ie misschien een lutino fallow is die een erg gelige bruine tint had gehad (schijnen ze wel vaker te hebben) als er geen lutino in had gezeten die nu het bruin 'wegwast'. Maar ja, het blijft speculeren he, zeke rweten zullen we het waarschijnlijk nooit.