5 mei 2025, 23:48:45

Hardlopend door de kooi...

Gestart door filos, 3 december 2006, 23:05:05

« vorige - volgende »

filos

Om het verhaal goed over te laten komen zal ik even kort op de historie van mijn 2 nieuwe vrienden vertellen.
Mijn 2 valkjes zijn ca. 2 jaar oud en ze zijn 2 maanden geleden door de 1e eigenaar weg gedaan. Waarom? Geen idee, helaas. Ze zijn toen in een gezin terecht gekomen, waarbij het jongste kind blijkbaar een vogelallergie bleek te hebben en ze waren dus op zoek naar een nieuw thuis voor hun. Gezien wij juist op zoek waren naar 1 of 2 valkjes, die een nieuw thuis zochten kwamen ze dus bij ons terecht. Er zaten 2 kooi bij omdat ze bij de 1e eigenaar apart zaten. De afgelopen 2 maanden zaten ze in een kooi.
Ze krijsen niet, ze fluiten mooi en het mannetje is erg dominant. Hij was het vrouwtje continu aan het pikken en zij zat hem de hele tijd in de weg. Mooi zo, dacht ik, ik wil ze toch heel graag proberen tam te maken, dus maar in aparte kooi zetten. Zo gezegd, zo gedaan. Het vrouwtje ging bijna vanzelf in de andere kooi en vond het maar best.
Ik gaf hun ook meteen van alles lekkers en ze begon vrij snel overal van te snoepen. Ze kunnen elkaar zien.
Maar nou loopt dat mannetje al ruim 2,5 uur op de grond van zijn kooi heen en weer de marathon en zij begint nu in haar eigen kooi ook al. Inmiddels hebben wij in het gedeelte van de kamer waar hun staan het licht gedimd in de hoop dat ze straks wel lekker kunnen slapen. Echter blijven ze maar heen en weer lopen.
Is dit normaal? Word dit minder? Ben ik nu de fout ingegaan?
Ik bedoel het allemaal heel goed en wil hun graag een prettig thuis geven.
Heeft iemand hier suggesties hoe ik dit aan kan pakken, zonder dat die 2 alleen maar in de stress zitten?  ???

Groetjes,
Alex

Paauwtje

Ik heb dit gehad met een jong wanneer we hem uit de kooi haalden was hij rustig. Maar of het nou was dat hij uit de kooi mwou of omdat hij graag naar de andere valkjes wou tja dat kan ik niet zo een twee drie bekijken.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

southdakota

mijn valkparkiet (pop) doet dat ook, maar alleen als ze uit de kooi wil.

bargram

Lijkt me inderdaad een stress reactie. Als ze een beetje gewend zijn aan het feit dat ze in 2 kooien zitten en ze voelen zich wat geruster in hun nieuwe omgeving worden ze vast wel rustiger. Hoe gedragen ze zich nu?

groet,

Barbara

filos

Vanochtend was het al stukken beter.
Zoals ik al zei, ik wil het hun naar hun zin maken, dus ben ik vandaag naar de dierenspeciaalzaak gegaan om wat nieuwe stokjes e.d. te kopen. Voor hun nagels heb ik dan ook een soort hoes dat je om een stang kunt doen gekocht. Toen alles geïnstalleerd was begon het mannetje alles te verkennen en vervolgens was ie het met het nagel-slijtend hoesje om die ene stok niet eens en sindsdien loopt hij wederom de marathon op de grond. Tussendoor gaat ie wel eten maar het lijkt er bijna op, dat hij graag naar het vrouwtje toe wil om te zien wat er in haar kooi allemaal is veranderd. Zij was trouwens wel blij met haar nieuwe spulletjes maar sinds een half uurtje doet ze ook mee aan de race.
Ik denk wel dat het na vannacht morgen ochtend weer over zal zijn en ik moet gewoon geduld met ze hebben.
Hoop wel dat ze het naar hun zin krijgen.

Groet,
Alex