7 mei 2025, 19:25:50

gedrag

Gestart door tamara, 5 december 2006, 09:40:55

« vorige - volgende »

tamara

Hallo,
ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van 2 valken. De valken zijn 8,5 week oud en 9 weken oud. Ik heb ze bij verschillende kwekers gekocht. Ik heb een lutino pop en cinnamon pop. De cinnamon ziet er ook echt als een pop: bijna geen geel bij kuif, meer kaneelkleurig, hele licht wangvlek, smal en slank gebouwd. Maar sinds vandaag is de valk aan het fluiten! Echter wel hele tijd zelfde toon, maar toch ik dacht dat poppen niet fluiten!!
De kweker wist zeker dat het een pop was!! en tenslotte: de lutino is paar dagen jonger dan de cinnamon maar wel groter en breeder. De cinnamon is nog echt heel ielig. Ze zijn beide geringd.
De lutino heeft ook een hele grote kale plek achter de kuif.
Ik weet dat dit vaak voorkomt maar deze is echt groot: zo n 1 cm breed en 2 cm lang. Gaat dit nog weg??
Ik hoop dat jullie me snel antwoord kunnen geven.
groeten tamara

groetjes tamara en tequila en amigo

Paauwtje

Wanneer je 2 roodogen met elkaar kruist heb je de kans op een kalepllek.
Dit zal misschien minder worden maar niet geheel weg gaan gezien de grote.
Hoe oud zijn jouw valkjes?
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Valerie

Ze schreef 8,5 en 9 weken oud. ;)
Als de kale plek door plukken komt, gaat ie weer weg. Zoniet dan kan die voor een deel blijven. Is vaak bij lutino (of was het albino?) valkjes. ;)
Bij de cinnamon: als de staart geheel volgroeid is, zou je een staartveer (met die gele strepen, visgraatmotief) kunnen uittrekken en enkele weken wachten tot die terug komt. Is dat weer met strepen, is het een pop. Wat meer zekerheid geeft is DNA onderzoek.
En als het niks uitmaakt, kan je ook gewoon wachten en kijken wat de tijd brengt. ;)

tamara

hallo,

het klopt dat de ouders van de lutino beide roodogen waren. Ik heb ze gezien: de vader was een lutino en de moeder was een geparelde lutino.
De cinnamon is 9 weken en de lutino 8,5 week.
Is het niet raar dat de cinnamon een stuk kleiner is?!!
Als de cinnamon een amn is dan zou ze toch knalgele kop en kuif moeten hebben een een felle wangvlek? dit heeft ze echter beide niet.
groeten tamar

Lee-aa

Citaat van: Valerie op  5 december 2006, 09:56:31
Ze schreef 8,5 en 9 weken oud. ;)
Als de kale plek door plukken komt, gaat ie weer weg. Zoniet dan kan die voor een deel blijven. Is vaak bij lutino (of was het albino?) valkjes. ;)
Bij de cinnamon: als de staart geheel volgroeid is, zou je een staartveer (met die gele strepen, visgraatmotief) kunnen uittrekken en enkele weken wachten tot die terug komt. Is dat weer met strepen, is het een pop. Wat meer zekerheid geeft is DNA onderzoek.
En als het niks uitmaakt, kan je ook gewoon wachten en kijken wat de tijd brengt. ;)

uittrekken? een staartveer uittrekken? is het niet gezonder om gewoon te wachten tot ze eruit vallen? :P

tamara

hallo.

ja ik vind het ook beetje zielig om veer uit te trekken.  :-[
Kan iemand mij ook zeggen hoe lang het duurt voordat ze de voerbak en de drinkbak hebben gevonden? Ik heb ze sinds gisteravond en tot nu toe zijn ze heel levendig en eten ze goed van de trosgierst. De lutino heeft ook al van de sepia schelp en van de maagkiezel gegeten :D
Maar ze hebben nog beide niet gedronken en nog niet van het gewonze zaad gegeten.
De speeltjes hebben ze ook nog niet echt uitgeprobeerd maar ze zijn er niet bang van. De cinnamon heeft even op het speeltouw gezeten en de lutino op de ladder.
Mijn honden zijn ook klein beetje jaloers! :( :( ???
terwijl ze toch echt niet minder aandacht krijgen, heeft iemand daar nog tips voor?/
Alle tips zijn van harte welkom. :D :D ;D

groeten tamara

Paauwtje

Bij mij is het bebeurd dat het 2 dagen duurde ik werd bijna gek.
Bijandere valkjes van mij, was het 2 uurtjes of daar ergens tussen in.
Het is niet gek het gele komt pas meer na de eerste rui en die hebben ze waarschijnlijk nog niet gehad.
De grote kan komen door hoeveelheid voeding van de ouders enz.
Ik heb ook een klein uitgevallen valkje niets mis mee maar wel iets kleiner als de rest.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Valerie

Heb je een bakje voer op de grond staan?
Ik had hier ook jonkies die enkel op de grond voer aten. De oudste ging na een poosje wel boven eten.
Pas toen ik een ander valkje erbij zetten (dat wel klom enzo), ging het ene ook klimmen en boven eten.
Het heeft vaak gewoon tijd nodig.
Een staartveer uittrekken is niet zo zielig hoor. Als je het goed doet, voelen ze het niet. Maar als je niet nu meteen het geslacht hoeft te weten, moet je het ook niet doen. Zeker als je het zielig vindt. Dan kan je beter afwachten.
Ik trek ook niet zomaar een staartveer uit. Heb het 1 keertje gedaan.
Het valkje is opzich nog jong, dus de kleur van het kopje kan nog veranderen.
Mijn ene wildkleur was een aantal maanden (+- 4) oud, vooraleer zijn kopje echt geel kleurde. ;) Ook hij is een slagje kleiner dan de meeste valkjes. Hij is niet minder gezond. ;)

Tips voor de jaloersheid van de honden? Misschien proberen de honden erbij te betrekken, wanneer je met de valkjes bezig bent? Maar opletten dat ze niet bijten kunnen.

tamara

hallo,
bedankt voor de tips. :)
Ik hoef geen voer op de grond te zetten want dit heeft geen nut. De valkjes zitten namelijk de meeste tijd om de bovenste 3 stokken.
Ze zitten helemaal niet op de bodem en zijn al behoorlijk aan het klimmen e.d. Ze eten goed van de trosgierst.
Het voerbakje hangt bij de onderste stok en het drinkbakje bij de ander onderste stok.
Ik betrek de honden er de hele tijd bij. Ik geef ze ook voldoende aandacht.
Ik heb zojuist stuk appel in de kooi gehangen, als ze daar nou van gaan eten dan krijgen ze tenminste wat vocht binnen. ;D
groeten