Dagboekje van Gizmo en t baasje Dafrinja..Lizzy is niet meer.. :'( :'(

Gestart door Dafrinja, 28 november 2006, 11:41:24

« vorige - volgende »

Sanna

Hoi Dafrinja,

Ik ben blij dat het nu weer beter is met Gizmo. Gelukkig maar dat het allemaal toch meeviel. Sja, het is moeilijk op afstand te zeggen wanneer het verenverlies heel veel is en wanneer niet. Geniet maar lekker van je moppie ;).

Groetjes, Sanna

Anja

Hoi Dafrinja,

Wat een beauty is die Gizmo toch. Fijn dat hij geen veertjes meer verliest.

Groetjes Anja

Mara

Hoi Dafrinja

Wat leuk om de foto's te zien van Gizmo. Gelukkig verliest hij geen veren meer.

Groetjes

Mara

Dafrinja

Hallo iedereen!!! :D

Eindelijk weer een update over Gizmo!  ;D
Alles gaat gewoon zn gangetje en dan valt er verder weinig te vertellen dan dat alles goed gaat.
Dus: alles gaat nu weer goed met Gizmo. ;D

Hij heeft na zn nachtelijk gefladder en de gevolgen daarvan, nog maar 2 veertjes verloren; 1 staartveer door een val en 1 gekortwiekt veertje. (dus na mn laatste update hier in t boekje)
Dat laatste kwam toch ook doordat hij schrok en echt werkelijk door zn kooi stuiterde. :o Ik kwam 's avonds thuis van mn werk en het was donker. Normaal is mn man dan al thuis, maar door cursus was het dit keer niet het geval.
Dus ik doe de achterdeur open (eerst komt er een halletje van 1 bij 1) en ik hoor m fladderen als een gek. Ik gelijk licht aan doen en kalmeren.
En 's avonds ging ik m even controleren of ie niets had. Hij had weer, een klein beetje dit keer, gebloed. Zo'n beetje op dezelfde plek als eerst, zn vleugeltjes dus.
De ochtend erop controleerde ik m weer (dit doe ik best vaak na hét incident) en zat aan een veertje en weer haalde ik m er zo uit. Hij zat al los.
Dit was dus een kleine week na het incident en ik denk misschien dat hij 's nachts toch ergens van is geschrokken.
Alleen waarvan? We hebben rolgordijnen en die gaan savonds altijd tot onderaan dicht.
Misschien een geluid, of dat iets tegen het raam vloog ofzoiets.

Maar goed, hij is weer opgeknapt en ik kan echt merken dat hij 'wijzer' wordt.
Sinds een paar dagen kan hij de ingang van zn kooi zelf vinden, als hij bovenop zn kooi heeft gezeten.
Hij zit nog steeds erg graag bovenop zn kooi, en eerder wist hij niet hoe hij zn kooi in moest komen. Eruit ging prima, hij zat in een mum erbovenop, maar erin..
Dan ging ie heel snel lopen en achteruit, vooruit en maar kijken in de kooi. Ik vond t best zielig en daarom heb ik m heel vaak met mn vinger de kooi in gedaan.
Ook deed ik t m wel s voor hoe hij nou in zn kooi moest gaan.
Dus vogeltje vastpakken (wel vriendelijk hoor) en met zn pootjes langs de kooi en erin zetten.
Maar nee, het leek niets te worden. Maar wat schetst mijn verbazing een paar dagen geleden: ik zie m die route afleggen en hup! zo naar binnen! Als ik in een tekenfilm had gezeten, was mn mond zover open gegaan dat ie tot op de grond reikte. En hij gaat er nu net zo hard erin als eruit.

Nog zoiets.
Mijn vorige valkje Crazy, was een meester in vliegen. Hij zat altijd op de hoogste kozijnen hier in huis. Ik wilde Gizmo ook op de kozijnen laten zitten, maar ik moest m er altijd op zetten, op de laagsten dus, want hij kon maar niet onthouden dat hij daarop kon zitten en dat er glas zit.
Maar dat is alleen als hij daar in de buurt is. Hij vliegt verder weinig die kant op, maar als hij dat deed, dan was het altijd met een zachte pók, en daar lag Gizmo weer, op de vensterbank. Hij wist blijkbaar wel dat er iets was, want erg hard ging het nooit, gelukkig.
Gister zat hij bovenop zn kooi, en ineens: fladder fladder en hij zat op het kozijn van 2 meter hoog! Zonder te botsten op het raam en keurig geland op het kozijn.
Ik hem natuurlijk overladen met complimentjes. Ik was erg blij!
Hij begint dit soort dingen nu een beetje te leren.
Want echt gericht op ons vliegen kon hij ook niet, en al helemaal niet op commando. Hij vloog dan wel naar een stoel waar we dan op zaten, maar niet staand.
En vandaag zat hij bovenop zn kooi en stond ik de keuken. Hij floot waar ik was en denk; laat ik t s proberen.
Dus ik met mn armen wijd Gizmo roepen. Wel 10 15 keer gedaan, maar toen kwam ie! Op mn arm landde hij. Heel netjes.
Ik ben echt blij dat hij dit soort dingen nu leert.

Z'n vleugelveren beginnen nu echt te groeien, mooi om te zien.
Ik denk trouwens dat Gizmo toch een popje is. Eigenlijk duidt alles erop, maar ja. Hij zeggen enzo is zo makkelijk. En voor mn gevoel is het nog steeds een mannetje, maar mn verstand zegt anders.
Hij heeft wel wat felgeel in zn koppie, maar niet zoveel. En er zijn nu al 2 staartveren teruggegroeid nadat ze eruit gegaan zijn en allebei zijn het gele met zwarte streepjes, het honingraat motief heet dat toch??
En ook aan de binnenkant van zn vleugelveertjes heeft hij gele 'stippen', en onderaan zn buikje heeft hij heeeel lichtjes een paar pareltjes.
Hoeveel meer kan ik nog opnoemen... :-\
We hadden stiekem gehoopt op een mannetje, omdat we dat fluiten en 'praten' zo leuk vonden en deze is dat denk ik niet echt van plan. Maar het blijft mijn schatje en maatje.
Als ik alleen thuis ben gaat hij overal mee naartoe. Naar zolder als ik de was ga doen, soms mee douchen en zelfs naar de wc. Daar ligt een oud scheurkalendertje en dan knabbelt hij dan graag aan.
Altijd zit hij op mn schouder of op mn borst. Een dutje doen op de bank? Gizmo op mn borst doet ook zn koppie in zn veren... :D

Hehe, dat was toch weer een heel verhaal. Ik heb nog wel fototjes, maar die moet ik nog ff op cd zetten en dan kan ik ze pas op de computer zetten. Dus dat komt nog wel.

Bedankt dat je dit wilde lezen!  ;D ;D

Groetjes van Dafrinja en een vleugeltje van Gizmo!!!!

Sanna

Hoi Dafrinja,

Leuk dat het zo goed met Gismootje gaat nu :D

Citaat van: Dafrinja op  3 maart 2007, 14:45:46... het honingraat motief heet dat toch?? ...

Visgraatmotief ;) ;D

Citaat van: Dafrinja op  3 maart 2007, 14:45:46
... ik denk misschien dat hij 's nachts toch ergens van is geschrokken ...

Een vraagje Dafrinja, heb jij ook een nachtlampje bij Gizmo's kooi? Valkjes zijn namelijk nogal nachtblind en als ze dan 's nachts ergens van schrikken kun je dus 's morgens wel eens de kooi helemaal onder het bloed terugvinden omdat ze in paniek hebben zitten rondfladderen. En ik denk dat dat met Gizmo ook een paar keer gebeurd is.

Maar gelukkig is nu alles goed met hem (haar?? ;D). Heb je al plannen voor een tweede? ::) :P ;D

Groetjes, Sanna

Dafrinja

5 maart 2007, 13:19:21 #96 Last Edit: 5 maart 2007, 13:32:07 by Dafrinja
Hoi Sanna!

Ja ik heb laatst een nachtlampje gekocht, zo'n eentje die bij duister aangaat. Maar mijn man vond het niet echt nodig, zeg maar gerust overbodig. Vooral omdat hij toen al 2 maand ofzoiets zonder heeft gedaan.
Maar ik doe m er toch maar weer in. Want morgen is het weer dinsdag en is mijn man naar cursus en dan kom ik in het donker thuis, dezelfde situatie als ik al in mn verhaal heb beschreven. En ik wil niet dat hij weer zo schrikt natuurlijk!!! :(
En een tweede?? plannen genoeg, maar manlief vind dit wel prima, 1 vogeltje. >:(
Maar ik zwijmel nog altijd van bontjes...zoals Sky en Skippy van Karin...echt zooooooooo mooooooi!!!  :-* :-*

Skippy

Sky

Of zoiets als Twinboy en Twingirl van Esther, bijna nòg mooier. (Flevovalkenhof.eu)
Als als als er ooit nog 1 komt, dan wordt het een bonte, zeker weten!!  ;D

Oja, Gizmo is toch minder wijs dan ik eerst dacht. ???
Ik was net in de keuken toen Gizmo bovenop zn kooi zat en ik hoorde gefladder, dus ik wil kijken en pók, vloog hij in een poging om op het kozijn te vliegen zo tegen het raam en in mn bloemen!!  :o :o
Alles is goed hoor. Maar toen heb ik m maar even op het kozijn gezet. Ik heb daar fototjes van gemaakt, maar die komen nog.

Groetjes!!!

Dafrinja en Gizmo

Anja

Ben benieuwd naar je foto's.

Mooie handtekening trouwens.

Groetjes Anja

Dafrinja

7 maart 2007, 11:54:34 #98 Last Edit: 7 maart 2007, 11:57:46 by Dafrinja
Hallo allemaal!

Hieronder de beloofde fototjes. En ook een filmpje. Ik heb voor t eerst een filmpje geupload op you tube, maar nu is het beeld zo groot! Weet iemand hoe ik dit kleiner kan krijgen??
Nouja, toch veel kijkplezier!

Zoekplaatje!! zoeken maar...

Iets dichterbij dan maar...

Nóg dichterbij???

Nu moet je het toch kunnen vinden...

Daaaar is Gizmo!!!

Gizmo kan knagen als de beste. Hier wat foto's daarvan.

Hier knaagt hij aan sisaltouw (en zie ook zijn verdere werk op de achtergrond; het behang. Daar was mijn man niet blij mee  ::) )

Hier knaagt Gizmo aan zn sepia

Hier knaagt hij aan het uiteinde van een trosgiers, en net zolang totdat hij er de stukken vanaf krijgt.

http://www.youtube.com/v/eVcQJ9mnaEw
En hier t filmpje daarvan.

Weer zoekplaatjes! Maar nu binnen..moet al makkelijker zijn  :P

Zoeken maar...

Weer iets dichterbij..

Mijn lieffie!! mooie foto hè?...

Even uitrekken hoor!

Via deze weg klimt hij tegenwoordig naar binnen.

Gizmo op zn sepia in de kooi, 1 van zn favo plekjes..

Hier zit hij op het deurtje waaronder het badje zit. Dat is een nieuw favo plekje, al erg populair.

Hier een bol sisaltouw, daar klom hij uitzichzelf op.

Lekker! Knagen!!

Hallo!

Je kunt je ook heel goed poetsen hoor, op zo'n bolletje sisaltouw!

Dit was het weer voor vandaag!!

Groetjes van Dafrinja en Gizmo!!!!!!!

Marc van de Kuifjes

Wow Gizmo heeft een goed zicht naar buiten zeg!
Is dat niet gevaarlijk om tegenaan te vliegen?

De Kuifjes van Wilgendaal!

- De Kuifjes van Wilgendaal -

Marc van de Kuifjes

Citaat van: Dafrinja op  5 maart 2007, 13:19:21
Ja ik heb laatst een nachtlampje gekocht, zo'n eentje die bij duister aangaat. Maar mijn man vond het niet echt nodig, zeg maar gerust overbodig. Vooral omdat hij toen al 2 maand ofzoiets zonder heeft gedaan.
Maar ik doe m er toch maar weer in. Want morgen is het weer dinsdag en is mijn man naar cursus en dan kom ik in het donker thuis, dezelfde situatie als ik al in mn verhaal heb beschreven. En ik wil niet dat hij weer zo schrikt natuurlijk!!!

Zo'n lampje is nogthans geen overbodige luxe hoor!
Vroeger hadden we hier 's nachts ook nogal eens blinde paniek en met vier valkjes in een kooi wil dat wel wat zeggen!
Ik heb hier nu 2 van die lampjes geplaatst en sinds die er staan is het nachtelijk schrikken al héél wat minder!
Ik heb ook de gewoonte om, als het donker is en ik kom de woonkamer binnen (waar de valkjes staan), een zachte geluidjes te maken die ze kunnen herkennen. Dan schrikken ze niet en ze antwoorden zelfs heel zachtjes.

De Kuifjes van Wilgendaal!

- De Kuifjes van Wilgendaal -

Dafrinja

Hoi Marc!

Ik heb t lampje er nu meestal ook weer inzitten. En het heeft inelkgeval voor de dinsdagavond geholpen.
Of het aan het lampje heeft gelegen weet ik niet, maar hij schrok inelkgeval niet meer zo erg als een week of wat geleden.

En dat van die ramen; hij vloog soms wel tegen het meest linkse, langwerpige raam, maar nooit hard. En nu hij weet dat je daar kan kijken, eigenlijk nooit meer.

Groetjes!! en bedankt voor het achterlaten van je berichtje.

Dafrinja en Gizmo

Anja

Hoi Dafrinja,

Mooie foto's. Gizmo heeft heel wat te kijken voor de raam zeg.
Heb ook genoten van je filmpje.

Groetjes Anja

*Esther*

Heej,
t Gaat goed hier lees ik!
Mooie foto's heb je gemaakt.
Zal ik je even lekker maken............!
Twinboy en Twingirl heb ik zien paren vanochtend. ;) ;D
gr Esther

Dafrinja

Hallo!

Ohhhhhh dat is gemeen Esther!!!  >:( :P
Ik heb wel aan Twinboy en Twingirl gedacht...
Kunnen er nog eitjes komen achterin juni??  ;) Tegen de tijd dat ik dan jarig ben, is er wel 1tje groot genoeg... (ik ben dus jarig op 26 augustus)  :P
Maar er zal wel geen 2e komen.... :'(
Maar hier nog even een paar fototjes:

Hier volgt hij t pijltje van de muis...hij vindt t maar wat raar  ;D

Als Gizmo met me meegaat naar zolder om te was te doen, gaat hij meestal op de kleerhanger...

Ohhhh...lekker slapen.....

Dit was het weer voor vandaag!

Groetjes Dafrinja en Gizmo