14 mei 2025, 09:18:03

oorbel opgegeten

Gestart door forzagrunn, 24 november 2006, 14:10:47

« vorige - volgende »

forzagrunn

Ons valkje Hooligan is al de hele ochtend zijn naam eer aan het doen. Hij is al 10 x weggevlogen met de deleteknop van mn laptop. Daarnet vloog hij weg met de achterkant van m'n oorbel in z'n bek. Ik er achteraan in de hoop dat hij hem weer zou laten vallen, maar in plaats daarvan vrat hij hem op.
Kan dit kwaad? Ze eten ook grid. Dit verteren ze ook niet, maar poepen ze weer uit. Gaat dat ook zo met mijn oorbel?
Wie heeft zoiets eerder meegemaakt? ???

Inger m

Hoi,
Wat voor oorbel is het? Is deze heel klein? Zitten er scherpe puntjes aan oid?

(Ik draag nooit oorbellen, dus hoe het eruit ziet weet ik niet precies).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

forzagrunn

Het gaat om de achterkant van de oorbel. Zo'n standaarddingetje met 2 van die omgekrulde randjes. Het is vrij klein, maar toch al wel 0,5 cm x 0,3 cm x 0,3 cm.

Inger m

Hoi,
Weet je 100% zeker dat de vogel de oorbel heeft opgegeten? en niet heeft laten vallen uiteindelijk?

Een vogel eet inderdaad maagkiezel (niet verwarren met grit, grit is bedoeld voor de calciumvoorziening en bestaat uit schelpjes). Maagkiezel zijn heel kleine stentjes, die in de spiermaag meehelpen met het vermalen van de zaden. De spiermaag heeft een dikke spierwand. Na gebruik zijn deze steentjes glad en komen via de natuurlijke weg weer naar buiten.

Dit is waarschijnlijk helaas niet te vergelijken met een oorbel. Deze zou mogelijk in de darmen (of al eerder) voor obstructies (verstoppingen) kunnen zorgen of gaan ontsteken.

Ik raad je aan om een vogeldierenarts te bellen voor advies, links op de site.

gr Inger
problem.

forzagrunn

Hij draaide de achterkant van mn oorbel een paar keer rond in z'n snavel en toen deed hij z'n snavel dicht. Ik heb niets zien vallen, dus ik ga er vanuit dat hij 'm opgegeten heeft. Er ligt ook niets op de grond. Op moment dat hij hem opat zat hij rustig en vloog hij dus niet meer.
Maar zo'n achterkant heeft ook een vrij gladde/ronde buitenkant. Zou die er dan ook niet uitgepoept worden?

Inger m

Hoi,
Daar zou ik niet direct vanuit gaan. Ik zou ook een dierenarts bellen voor vragen en niet wachten. Mogelijk kan het schade geven aan de darmen.

gr Inger
problem.