27 april 2024, 06:50:30

witte vlekjes in nekje.

Gestart door john-1, 13 november 2006, 23:09:26

« vorige - volgende »

Mariska

Citaat van: marcel op 14 november 2006, 20:09:17


In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren, kan een pop nooit maar dan ook nooit split zijn voor albino. Dus conclusie: je hebt waarschijnlijk een man!

Wellicht zijn er enkele kwekers bij (die denken dat het een pop is) die de verervings-materie nog even wat beter moeten bestuderen!


Ik vind dit wel erg schreeuwerig en negatief overkomen ::)

Bovendien beweerd niemand dat het valkje split albino is.
Misschien moet jij de tekst in dit topic nog even wat beter bestuderen ;)


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

john-1

hoi allemaal,ik heb zoveel reactie gelezen en bedankt ervoor,maar ben er nog niet uit of mijn valkje nou een man of een popje is.gr.john

john-1

Hallo hier John weer ff ik mijn valk bij Marcel gekocht.Die beweerde dat het voor 100% man is.Nou die wist het ook niet zeker met verkoop.Het gaat tegenwoordig wat meer om de centen.DaT is het belangrijkste na de zoveelste keer.Heb na 4 aankopen van een valkje een vrouwtje getroffen.Terwijl ik duidelijk op zoek was naar een man.Wat mij rest is gewoon een dna test te doen.blijkt het een popje te zijn verkopen meteen en net zo doorgaan tot ik een mannelijk valkje heb.Groet van John >:(

Ivy

Hoi.
Je kan inderdaad een DNA test laten doen, maar als het valkje nu al bijna 4 maanden is en je er mogelijkheid voor hebt, kan je ook een maand (of misschien twee maanden) wachten tot het valkje in de rui gaat. Komen de parels terug is het dus een popje, verliest de valk de parels, is het een mannetje.

Ben je op zoek naar een speciale mutatie dan kan je ook met de kwekers op de site contact opnemen die die mutatie kweken. Als je zeker wil zijn dat je een man koopt, dan kan je misschien beter een iets oudere vogel kopen, wiens masker al verkleurd is, of bij een kweker kopen die de nageslacht kan uitrekenen.

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Paauwtje

Dan moet je dus enkel naar de nieuwe veertjes kijken.
Want niet alle parels zullen de eerste rui al weggaan.
Het wordt echter wel minder.
Volgens mij na de tweede rui zal bijna alles weg zijn.
Wanneer je naar de nieuwe veertjes kijkt zal je als het goed is geen parels meer zien.
Ik heb hier nu een geparelde lutino in de rui.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Rianne

Citaat van: marcel op 14 november 2006, 20:09:17
Hoi,

De vader is witmasker cinnamon gepareld is en de moeder is een albino. De jonge vogel heeft vlekjes in zijn nek. Waardoor je er dus vanuit mag gaan dat het hier om split albino gaat.

In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren, kan een pop nooit maar dan ook nooit split zijn voor albino. Dus conclusie: je hebt waarschijnlijk een man!

Wellicht zijn er enkele kwekers bij (die denken dat het een pop is) die de verervings-materie nog even wat beter moeten bestuderen!


Hoi Marcel,

ik vind jouw beredenering een beetje kort door de bocht.
Ten eerste is een valkje pas split albino als hij split witmasker en lutino is, in dit geval komt er alleen split lutino uit omdat het valkje zelf een witmasker is.
Ten tweede, cinnamon en gepareld vererven geslachtsgebonden, wat inhoudt dat als de vader deze factoren bij zich draagt, dit zich tot uiting brengt bij alleen de dochters.
Zoals ik al zei, moet ook de moeder cinnamon en gepareld zijn wil je er ook cinnamon geparelde zonen uit krijgen.
Ook is gezegd dat het vlekje niet perse split lutino hoeft te betekenen, 1 van je vogels zou ook bont of split bont kunnen zijn, en dit wordt weer doorgegeven aan de jongen.
Ten derde, je registreert je even op het forum om ons even de les te lezen, terwijl de meesten van ons hier toch wel behoorlijk op de hoogte zijn van de verervingsleer. Dit had je kunnen weten door eerste eens goed het Mutaties forum te lezen. Ik raad je aan om Splits voor Beginners te lezen en dan nog eens terug te komen op je constatering hier.
Bovendien ben je ook zelf niet zo zeker van je zaak, je zegt immers "Je hebt WAARSCHIJNLIJK een man". ;)

john-1

Hallo allemaal ,hier ff bericht van John.Na heel veel reacties op mijn vraag ben ik er nog niet uit wat het nou betekent de witte vlekjes op veren in nekje.Wel leuk als ik lees hoe de ene vraag wordt beantwoord met de andere vraag. Ik heb het valkje bij Marcel gekocht en beweerde dat het 100% man is.Ik denk dat veel kwekers meer naar het geld kijken.Na 4 gekochte valkjes ben ik de tel ff kwijt.Ze beweerde allemaal man maar na dna bleek allemaal popje. :) :) :) :) ;) ;) ;) :D :D :D :D :D

Rianne

Hoi John,

dat is ook de reden dat ik mijn koppels zo samenstel, dat ik door middel van verervingsleer weet welk jong er man of pop is.

Het antwoord op jouw vraag is al een paar keer door diverse mensen gegeven ;) Vlekjes in de nek betekenen dat je valkje ergens split voor is. Het is voor jou misschien ook wel verduidelijkend als je het stukje 'Splits voor beginners' leest, het staat bovenaan de pagina. :)

marcel

Hallo,

Sorry John, ik ben niet de Marcel waar je de vogel hebt gekocht. Ik kweek alleen met speciale mutaties die ik speciaal laat overkomen uit Amerika.

Albino kun je bij de berekening niet zien als witmasker lutino, aangezien je dan een totaal andere berekening krijgt.

Berekening:

Witmasker cinnamon gepareld x albino

De jongen worden in ieder geval witmasker. Zowel cinnamon gepareld en albino zijn geslachtsgebonden mutaties, maar cinnamon en gepareld zijn dominant over albino, waardoor de jongen witmasker cinnamon gepareld worden. Zitten er splitten bij dan zijn deze split voor albino.

Bron: diverse lezingen over vererving in Amerika.

Rianne

Berekening:

Ouders:
Vader=Witmasker Cinnamon Gepareld
Moeder=Witmasker Lutino

Nageslacht:
Jonge man
100.0 % Witmasker split voor {X1:Cinnamon} {X1:Gepareld} {X2:Lutino}

Jonge pop
100.0 % Witmasker  Cinnamon Gepareld

Een albino bestaat niet. Witmasker lutino is de juiste benaming omdat de valk deze 2 uiterlijke factoren bezit.
Om een albino te krijgen heb je dus een witmasker lutino man nodig en een witmasker pop, of een witmasker split lutino man en een (lutino) split witmasker pop. Zet maar eens een albino (dus witmasker lutino) man tegenover een wildkleur pop. Wat krijg je eruit? Wildkleur split lutino mannen en lutino popjes. GEEN albino's. Omdat de pop dan ook de witmasker factor moet bezitten.

john-1

Hallo iedereen hier weer ff John met het valkje waar het omgaat.Rianne ik heb de link gelezen naar Splits voor beginners,Kijk ik ben gewoon een leek vergeleken bij jullie.Voor mij geldt:ik wil een man valkje omdat die in de meeste gevallen gaat fluiten,zingen en praten.Na 4 teleurstellingen ga ik wat anders denken.Als leek ga ik naar de kweker.Ik dacht die weten waar ze het over hebben,maar in veel gevallen ook niet zo te zijn.Dan denk ik.Als de poen maar binnen is.Als wordt beweert na voelen van bekken,dat een man is,en na 2 maanden een popje is geworden na DNA test.dan ga je wat anders denken tegen over sommige kwekers.Dit is nu de 4e keer.Wat ik nu ga doen:een Dna test.blijkt een popje te zijn.verkopen en een andere zoeken meteen DNA en net zolang doorgaan tot dat ik de man ;Dgevonden heb.Groet van John  ???

Rianne

Hoi John,

er zullen inderdaad kwekers zijn die altijd hetgeen in huis hebben wat jij wilt kopen. Als jij verteld wat je zoekt, zeggen zij meteen dat ze dat hebben. Maar na 4 keer...

Het voelen van het bekken heeft bij jonge valkjes nog geen zin. Het dier is nog lang niet volgroeid. Bij kanaries wordt dit vaak gedaan.

Je kunt ook in overleg met de kweker een DNA test laten doen als het valkje nog in het blok zit. Of naar de mutaties van de ouders vragen, op die manier kun je uitrekenen welke jongen er man of pop zijn. Vandaar dat het best zinvol is om je in de vererving te verdiepen. :)

Villa Vliegbrigade

hallo ,

aangezien john ( melissa) niet het goede fatsoen heeft om jullie te laten weten wat de uitslag van het dna onderzoek is !! zal ik het zelf maar doen ,

er is al heel wat geschreven over het wilmasker cinnamon geparelde valkje en vooral dat het een pop zou zijn !!
nu heeft john (melissa) een DNA test laten doen en daaruit blijkt dat het een MAN is !!
ik snap best dat er twijfels zijn en daar maak ik me niet zo druk over , maar dat er dan wordt gezegt dat we het voor het geld doen slaat echt nergens op !!
wij hebben deze valkparkiet met volle overtuiging verkocht als man omdat we dat voor de volle100% zeker wisten.
maar goed al om al ben ik blij dat er nu voor iedereen op dit forum die er van overtuigd was dat het een popje was er nu uitsluitsel is !!

het is een man.

met vriendelijke groet, villa vliegbrigade

Rianne

Welkom op het forum,

alleen is de reden waarom waarschijnlijk niet zo prettig. als je over jezelf hoort zeggen dat je je hobby uitvoert alleen om het geld is dat niet leuk. :-\
Het valkje is dus een man? Hoe konden jullie dat zien?
Splits zijn wat dat betreft soms 'onbetrouwbaar', de ene keer is het uiterlijk zichtbaar, de andere keer niet, en soms weet je ook niet waar de valk split voor kan zijn. :)

Lique

Hoi allemaal,

Het zou fijn zijn als een ieder elkaar in zijn waarde zou laten!
Het begint er een beetje op te lijken dat dit topic uit de hand gaat lopen.

Ik wil graag even zeggen dat het aanmaken van 2 accounts niet echt gepast is.

Het is een strijd tussen 2 personen wat nu zo'n beetje over ons forum uitgevochten wordt, terwijl dit een probleem tussen jullie is!

Een DNA test had ook vóór de verkoop plaats kunnen vinden.

Ik raad jullie aan om dit probleem samen op te lossen. Dit forum is er niet voor bedoeld om kritiek te uiten op anderen en elkaar!

Het topic wordt bij deze gesloten. Mochten jullie nog iets kwijt willen, is een IM of email gewenst.

Groetjes LIque