22 mei 2025, 23:15:35

baby van 5 weken blijft koud

Gestart door Karolientje, 20 november 2006, 11:43:53

« vorige - volgende »

Karolientje

Wij hebben een kleintje van ruim 5 weken. We hebben haar met ruim 3 weken uit het nest gehaald omdat ze niet genoeg gevoerd werd (daardoor zijn de andere 2 baby's doodgegaan) en omdat de ouders haar erg plukten.
We geven haar pap en hebben daar al ervaring mee opgedaan, dus dat ging wel goed.
Sinds een paar dagen gaat het echter niet zo goed meer met de kleine...
Ze kan zichzelf niet warm houden op de één of andere manier en verzwakt daardoor heel erg.
We proberen haar met een warm compres in een handdoekje gewikkeld wat warmer te houden, maar we zijn niet de hele dag thuis helaas..

Wat kunnen we doen om haar weer beter te krijgen?
Kijk eens op mijn website voor onze hele vogelbende!!

www.maripat.nl

Rianne

Hoi,

hoeveel weegt het kleintje? En hoevaak krijgt ze voeding en hoeveel?
Een tekort aan voeding kan een oorzaak zijn, maar als ze genoeg voeding krijgt moeten we even verder denken. :)

Riny

Hallo Karolientje
Kun je niet ergens eens warmtelamp lenen om het kleintje warm te houden?
Groetjes Riny :D

Paauwtje

Ik weet niet waar je woont maar ik heb nog een warmte lamp die ik tijdelijk niet gebruik.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Karolientje

Heel erg bedankt voor de snelle reacties, maar het hoeft helaas niet meer...
Ik heb een vrije middag genomen om bij haar te kijken en toen ik daarnet thuis kwam was het al voorbij.
(Terwijl mijn vriend tussendoor nog 2 keer thuisgeweest is en ze toen nog leefde, heb ik weer!)

Ze woog 55 gram en zat net op 2 voedingen per dag volgens ons schema. Ze had ook nog een redelijk volle krop, dus daar lag het niet aan.

Een warmtelamp hebben we niet, maar wellicht toch wel eens handig om er een keer één aan te schaffen. Heel lief dat ik er één had mogen lenen.

Jammer, ik had zo graag willen zien hoe ze eruit kwam te zien! Het vorige nestje was grijs met gele parels en deze werd spierwit! En heel erg tam...
Nouja, we hebben gedaan wat we konden, hopen dat het de volgende keer weer gewoon goed gaat.

Groetjes,
Marianne

www.maripat.nl

Karolientje

Oh, ik hoor net van mijn vriend dat het (voor mensen die mij niet kennen) zo net is of het me niks doet..  :-\
Maar ik vind het echt heel erg dat ze er niet meer is, ik heb stiekem ook gehuild toen ik de kleine vond...

www.maripat.nl

Rianne

Hoi Marianne,

wat ontzettend sneu voor het kleintje. Maar misschien was er wel wat mee. Veel sterkte ermee. :)

Paauwtje

erg veel sterkte met het verlies. :-[
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Karolientje

Hoi allemaal,

Ik ben bang dat er inderdaad wat meer mee was. Der veren groeiden ook niet echt geweldig en der gewicht was niet goed.
In vergelijking met het vorige nest was dit overigens ook ongeveer het geval.. 1 van de 2 jonkies toen bleef toen ook de hele tijd op hetzelfde gewicht steken maar opeens ging het toen heel snel goed en schoot der gewicht omhoog.
Deze daarentegen niet maar ze bleef wel gewoon goed eten...
Afgelopen zaterdag was ze opeens heel koud en erg zwak.... Nadat we haar op het warm compres hadden gedaan ging het een paar uur later weer erg goed.
Toen we zondag wakker werden was ze weer zo koud....en heel erg zwak... ze at wel der pap maar niet van harte....
Iedere keer als we der terug deden zakte der kop eigenlijk gelijk in elkaar....
We hebben daar dus tot vanmiddag warm gehouden en net op het moment dat ik thuis kwam met druivesuiker was het al te laat.....

Ik heb geen idee wat  er precies is mis gegaan... we wachten netjes totdat der krop leeg was met voeren enzo en hebben der goed warm gehouden maar ben bang dat ze toch wat onder de leden had. Ook al omdat der veren niet geweldig groeide.....Der ouders hadden het misschien toch wel bij het rechte eind achteraf......Maar aangezien we dit bij het vorige nest ook hadden  gehad en het toen wel goed is gegaan hadden we nu ook zoiets van misschien kennen we het redden.

In ieder geval bedankt voor al jullie steun.

RIP Kimi
13-10-2006  -   20-11-2006

www.maripat.nl

Karin

Hoi Marianne,

Heel veel sterkte met dit verlies. Een tip als je nog eens een achterlopertje hebt, behandel hem naar zijn gewicht en niet naar zijn leeftijd. Is het jong 55 gram dan heeft het het gewicht van een jong van ca. 2 1/2 - 3 weken en moet dus nog een keer of 5 per dag gevoerd worden. Ik wil niet zeggen dat dit de oorzaak is hoor, maar ik zou hem dus vaker gevoerd hebben. Ook een warmtelamp is heel belangrijk, dus koop er alsvast een, voor de volgende keer  ;) Zodra ze in de veertjes zitten hebben ze het niet meer zo nodig, alhoewel een jong wat alleen zit eerder een warmtelamp nodig heeft dan meerdere jongen samen. Het kropje hoeft niet na iedere voeding leeg, als het maar minimaal 1 x per dag helemaal leeg gaat. Ik hoop dat je wat aan de tips hebt ( ik heb al aardig wat valkjes met de hand groot gebracht, één zelfs vanaf een dag of 3-4, was ook een achterlopertje ), maar ik hoop natuurlijk nog meer dat de ouders het de volgende keer zelf doen  ::)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karolientje

Hoi!

Heel erg bedankt voor de goede tips! Tsja, het viel ons wel op dat ze niet of nauwelijks aankwam, maar we dachten (of hoopten) dat het wel goed zou komen..
We hebben al 3 valkjes met de pap grootgebracht, de eerste hebben we gekocht omdat ie met de pap werd grootgebracht en na een goede instructie hebben we het voeren (vanaf 2 x per dag geloof ik) overgenomen.
Dat ging zo goed en dat beest is zo geweldig, dat we dat zelf ook wilden doen met onze jongen!

We hebben van de zomer ons eerste nestje valkjes gehad en daarvan hebben 2 jongen het overleefd. We hebben ze toen ze 3 weken oud waren uit het hok gehaald (viel net in onze vakantie) en ze gevoerd tot ze zelfstandig waren. Dit ging heel erg goed!!
Dit nestje ging al minder omdat er dus maar 1 jong bleef leven (omdat ik het op tijd heb bijgevoerd), de ouders lijken gewoon niet altijd zin te hebben in het voeren ofzo!  :-\

Hoe dan ook, we willen het wel blijven proberen, want de ouders doen het in het begin heel goed steeds. Mijn vriend en ik werken allebei, dus we kunnen de jongen niet te vroeg weghalen, en vijf keer per dag voeren.. Maar we kunnen wel beter opletten en bijvoeren! We hebben hier natuurlijk wel wat van geleerd.
Wij hebben steeds gewacht tot de krop leeg was (of bijna leeg, maar wel 1 x per dag helemaal) en hebben pas dan gevoerd..
Nouja, eigenlijk hoop ik dat het de volgende keer gewoon weer beter gaat. Voorlopig krijgen de ouders een tijdje rust.

Bedankt voor jullie medeleven!

www.maripat.nl

Rianne

Hoi,

ik zou idd alleen maar pap voeren als het nodig is. Er kan zoveel misgaan als je het helemaal voor 100% over neemt. Heb je gezien dat we ook een handopfok forum hebben? :)