11 mei 2025, 20:22:45

Help !! Tamme valk opeens agressief

Gestart door Kirstin, 20 november 2006, 19:58:41

« vorige - volgende »

Kirstin

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 17 augustus een jonge valk, waarschijnlijk een mannetje. Deze hebben we na 2 weken wennen aan de hand met trosgierst uit de kooi gelaten, waarna hij snel tam werd. Ook was hij altijd erg lief en vrolijk, heeft nooit gebeten, tot vandaag. Hij werd opeens erg agressief, beet naar mijn handen, vloog naar mijn gezicht en beet in mijn neus en als hij op mijn schouder kon komen in mijn oren en haren. Ik schrok er behoorlijk van omdat onze Semmy dit gedrag nooit eerder vertoont heeft. Normaal is hij helemaal gek op mij, schreeuwt naar me als die me niet meer ziet, en wil voornamelijk de hele tijd bij mij zijn als hij los is. Maar nu beet hij me dus tot bloedens toe. Mijn vriend geloofde me eerst niet, maar een paar uur later deed Semmy dit weer, zo erg dat mijn vriend zelfs de vogel van me af moest houden.

Heeft iemand enig idee waardoor dit komt? Ik heb me niet anders gedragen dan normaal en pest hem niet.

Wat kan ik aan dit gedrag doen? Het is waarschijnlijk een mannetje, hij begint nu goed op kleur te komen en hij zal nu zo n 5 maanden oud zijn.

Hoop dat jullie ons hiermee kunnen helpen.

groetjes Kirstin & Semmy

Mariska

Hoi Kirstin,

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt met mijn eerste valkje.
Ook supertam en ineens deed hij dat.
Het ligt niet aan jou in ieder geval.
Het zijn de hormonen die daarvoor zorgen.
Waarschijnlijk is hij aan het puberen of is hij broeds.
Dit gaat weer over.
Het beste kun je zijn gedrag negeren.
Dat is heel moeilijk, maar echt het beste.
Op het moment dat jij je hand wegtrekt heeft hij gewonnen.
In het slechtste geval zal je hem tijdelijk wat minder los moeten laten.

Om te beginnen kun je ervoor zorgen dat er geen donkere hoekjes in huis zijn wat hij als broedplekje kan gaan beschouwen (die van mij kruipt in een lege plantenpot ::)).
Als wij daarbij in de buurt komen vliegt hij ons aan.
Ook beter even niet douchen of een bad aanbieden.
En je kunt eventueel ook nog proberen om hem af te leiden als hij zulk gedrag heeft.
Dat helpt bij mij ook weleens.

Het is heel vervelend maar gaat wel weer over ;)

Ze zijn meestal 2 keer per jaar broeds en dan zie je dit gedrag.
Als die periode voorbij is heb ik weer het allerliefste valkje dat er bestaat!!
Mijn valkje is nu bijna 2 en vertoont dit gedrag steeds minder.
Rond de leeftijd van 6 maanden tot een jaar was het het ergste bij die van ons.

Succes en als je verder nog vragen heb stel ze dan gerust.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & SueƱo (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Kirstin

Bedankt Mariska voor de snelle reactie!

Ik hoop dat het bij Semmy ook een geval van puber of broeds gedrag is. Ik schrok er toch wel behoorlijk van, het leek of hij me echt wilde aanvallen, en hij beet toch wel aardig door. Mijn vriend moest er echt tussen komen. Hij is nu zo n 5 tot 6 maanden en volgens mij is het een mannetje, dus dat puber gedrag zou goed kunnen natuurlijk. Ik wist alleen niet dat valkjes ook broeds konden worden als ze alleen zijn. Zo heb ik weer wat bijgeleerd. Ik negeer hem nu wat meer, normaal krijgt hij alle aandacht. En ik zal eens proberen om dat agressief gedrag dan ook te negeren als die weer los is.

Hoelang duurt dit puberen of broeds zijn ongeveer? Gaat dit dagen/weken of maanden duren? Iemand een idee of ervaring hoe het beste om te gaan met plots agressief gedrag van een tam valkje?

Groetjes Kirstin & Semmy

Rianne

Hoi Kirstin,

het ene valkje heeft er veel meer last van als het andere. Ik heb hier een mannetje, wat voorheen supertam was. Gek op kroelen enz.
Hij is nu 1,5 jaar en heeft een eigen willetje! Als hij geen zin heeft om op mn hand te stappen, bijt hij me. Dit is best pijnlijk maar ik laat hem nooit winnen. Zo gauw ze weten dat je bang bent maken ze er graag misbruik van.

Probeer goed gedrag te belonen, met trosgierst of een zonnebloem pitje. Bij negatief gedrag, zeg je streng NEE en zet je de valk weg.