Dagboek van Flupke en Lenie. Lenie genezen. Geen nieuwe eitjes meer

Gestart door Romy, 12 november 2006, 11:39:40

« vorige - volgende »

Anja

Hoi Romy,

Wat een geweldig nieuws zeg. Wat ben ik blij voor jou maar zeker ook voor Flupke.

Ga je nu ander zaadvoer geven?

Dikke knuffel voor jullie beide.

Liefs Anja

Romy

Hoi Kim

Dat wist m'n moeder jammergenoeg niet  :-\ Maar dan denk ik ook : waarschijnlijk heeft ze die zaadjes ook wel echt nódig, daar zitten vast ook belangrijke voedingsstoffen in!

Maar wie weet, misschien, als het té erg wordt, dat ik dan wel overschakel. Of dat snel gaat gebeuren weet ik niet, want eigenlijk ben ik erg tevreden over het zaadvoer wat ze nu krijgt. Daar zitten wel 20 verschillende soorten graantjes in en die afwisseling vind ik heel goed. Ze eet ook zo goed als alle zaadjes op, dus op die manier heeft ze wel gevarieerd voedingsstoffen binnen.

Hoi Anja

Ik denk niet dat ik meteen ander zaadvoer ga geven. Ik geef nu de teurlings zonder zonnebloempitten en ik vind dat echt heel goed voer. Deze is zo gevarieerd en ik denk dat Flupke al die variatie wel goed kan gebruiken. Hoe meer variatie, hoe meer voedingsstoffen denk ik dan. En die kan ze wel gebruiken natuurlijk, aangezien ze geen al te sterk valkje is. Dan denk ik ook : misschien is het beter om die bepaalde zaadjes weg te laten, maar daar zitten óók voedingsstoffen in, en misschien zijn die wel heel belangrijk. Om die dan weg te laten... In de natuur blijven de vogels ook die zaadjes eten. Dus het kan niet slecht voor ze zijn.

Gelukkig kunnen m'n moeder en ik goed met Flupke overweg, om haar plakpoepjes te verwijderen indien nodig. Het is ook niet telkens nodig dat wij het weg doen. Soms kan ze die zelf wegdoen (dan pulkt ze eraan met haar snavel). Ook gebeurt het dat het plakpoepje afvalt als ze zich afzet om te vliegen. Dan ligt het hoopje netjes op de grond waar ze vertrok  :) Dat hebben we een paar weken geleden ontdekt. Dus dat is een alternatief om haar te badderen. Want ze vindt het niet zo fijn om aan haar kont gefriemelt te worden!

Ik heb straks les van 11 tot 13u en daarna vertrek ik huiswaarts. Ook al kom ik dan aan op een tijdstip dat ze er normaal gezien niet uit mag, toch neem ik haar dan even bij me. Dat doe ik telkens als ik enkele dagen ben weg geweest. Maar dan blijft het bij 5 a 10 minuutjes. Ik geef haar dan je dikke knuffel  :-*

Groetjes
Romy

Dierenfreackske

Hoi Romy , ach wat lief dat je haar toch even bij je neemt hoor ! Grtjs Ann

Romy

Hoi Ann

Nou ja, ze heeft me dan al zo lang moeten missen, dan mag ze wel eventjes tegen de regels eruit  ;)

Groetjes
Romy

Dierenfreackske

Kimm

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Romy

Hoi Kim

Hier gaat alles goed hoor  :D
Vanmorgen had Flupke wel een plakpoepje. Maar het was al een week geleden.
Ik heb de indruk dat het ook wat met stress te maken heeft. M'n moeder is 5 dagen weg geweest en toen ze thuis kwam, was Flupke heel nerveus (ze wou bij m'n moeder zijn). En vanaf toen, zijn haar poepjes blijven plakken merkte ik op. Hopelijk is ze nu niet meer zenuwachtig nu m'n moeder gewoon weer thuis is.

Met mij is ook alles goed. Ik heb alles gelezen wat nodig was voor m'n masterproef (tot zover) en vanaf morgen begin ik te schrijven. Ben benieuwd of het vlot zal gaan :)

Groetjes
Romy

Karin

Als dat inderdaad zo is dan zullen toch meer valkjes dat hebben ?  ??? Er zijn hier diverse mensen die teurlings voeren. Plakpoep kan ook duiden op wormen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Romy

Hoi Karin

Flupke heeft in ieder geval geen wormpjes, want haar ontlasting is omwille daarvan al enkele malen onderzocht.

Ik begrijp dat je denkt dat dan meerdere vogels plakpoepjes moeten hebben. Maar er zijn enkele redenen waarom dit bij Flupke zo is en bij andere vogeltjes niet :
- Flupke is een teer vogeltje omwille van haar ziektegeschiedenis als babyvalkje. Ze is ook veel kleiner en lichter dan andere valkjes. Waarschijnlijk reageert ze daarom ook anders op die zaadjes dan gewoon gezonde vogels.
- Normaal gezien vegen vogels hun kontje af als er een poepje blijft hangen. Omdat Flupke al zeer vroeg niets meer kon zien omwille van haar oogonstekingen, heeft ze dat waarschijnlijk niet geleerd.
- Misschien (maar dat is moeilijk te controleren) eet Flupke net die bepaalde graantjes erg graag, waardoor ze het sneller krijgt.

Misschien zijn er nog andere oorzaken die kunnen zorgen voor de plakpoepjes van Flupke. Stress is daar in ieder geval wel eentje van, dat hebben we al gemerkt. Eventueel is er nog wat anders ook. Maar het is erg moeilijk te controleren.

Feit is dat Flupke nu en dan eens plakpoepjes heeft. Ze heeft geen wormpjes en wel een goede spijsvertering. Ze eet ook netjes zo goed als alle soorten zaadjes van haar zaadmengeling op.

Ik bedoelde niet dat DE oorzaak gevonden is. Maar misschien toch wel gedeeltelijk :)

Groetjes
Romy

Kimm

hoi romy,

ik denk zeer zeker hoor dat flupke een heel gevoelig valkje is mede door haar geschiedenis.
maar gelukkig is ze verder goed gezond!!
succes met je school.

liefs kim

Romy

Hoi Kim

Dankje, het is erg zwaar. Gelukkig vind ik het wel interessant.
Ik ben ook erg blij dat Flupke verder gezond is. Ze woog deze avond zelfs 80 gram  :D Haar maximumgewicht, zonder dat ik of haar er iets voor hebben gedaan (normaal heeft ze dat alleen als ze enkele dagen na elkaar lekkere extra dingen heeft gehad, en dit was nu niet het geval). Heel leuk dus :)

Groetjes
Romy

Kimm

mooi gewicht romy! lekker hoor. je doet het goed :D

Romy

Hoi iedereen

Hier gaat alles lekker z'n goede gangetje, maar toen ik gisteren thuis kwam, was ik toch even verbaasd toen ik Flupke woog : 82 gram  :D Wat ben ik fier op m'n meissie  :-* Ze is zo'n ontzettende lieverd en kan 's avonds in de zetel geen genoeg krijgen van het kroelen  :-* Jammer dat ze dat niet bij m'n moeder 'wil' doen. Dat vindt ze (m'n moeder) toch wel een beetje jammer.

Groetjes
Romy

Kimm

hoi romy,

wat een geweldig gewicht voor flupke! ze wordt nog zwaarder dan mijn happy als ze zo doorgaat ;)

liefs kim

Romy

Hoi Kim

Ja je zegt daar zoiets  :D
Ik hoop maar dat het een goed vetlaagje is wat ze krijgt, zodat het niet te snel terug weer weg is. Ze mag wel wat reserve hebben vind ik.
Het vreemde is alsof het lijkt dat ze bijkomt als ze enkel haar zaadjes en eventueel groenvoer heeft. Als ik snoepvoer, trosgierst e.d. geef, dan gaat ze daar net NIET van verdikken... Vreemde snuiter is ze he  ;D :P

Groetjes
Romy