19 mei 2024, 10:35:42

ziek of legnood?

Gestart door MissMarly23, 8 november 2006, 19:00:58

« vorige - volgende »

MissMarly23

8 november 2006, 19:00:58 Last Edit: 8 november 2006, 19:37:08 by MissMarly23
Goedenavond,

Sinds zondag is onze valk anders, ze is een stuk rustiger, zit veel 'bol'. Ze heeft een dikke buik en ook tussen rug en staart is het dikker, ze ademd met haar hele lijfje. Ontlasting niet vaak, maar in 1 keer aardige wat.
Ze is minder actief. Toch wil ze wel geaaid worden en eet en drinkt ze wel.. Ze heeft nog nooit een ei gelegd, maar vertoond wel vaak broeds gedrag, zit soms in de hoek, staart omhoog en de hele hoek in de kooi overhoop te halen en maakt dan een piepend geluid.... We hebben zelf een hokje van karton gemaakt in de kooi.... daar zit ze niet echt in, vind het wel interessant, maar dat is het dan ook. We hebben ook een mannetje in de kooi, maar die kunnen niet echt met elkaar. Ze accepteren elkaar, maar dat is dan ook dat.
Kun je me helpen wat ik moet doen? Hoelang duurt het normaal vanaf dit punt totdat de vogel de ei werkelijk legt? Wat voor actie moet ik ondernemen? Ik wordt wat ongerust..

ManjaV

Hoi,

Lees hier je berichtje en het zou goed kunnen dat ze een eitje moet leggen, maar expert op dit gebied ben ik helaas niet.
Als je snel een antwoord wilt, zou ik even naar een van de dierenartsen bellen die hier op het forum staan. Die kunnen je adviseren. Tip: Dr. Feld, geven ook telefonisch advies.
Groetjes en succes ermee, ik zou willen dat ik je wat meer kon helpen.

Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Lin

Is er nu al een ei gelegd? Erg lang zou het niet moeten duren. Legnood kan verschillende redenen hebben waaronder geen juiste legplaats maar ook de voeding.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

bobbie

Als ik jou was zou ik de temperatuur van de kooi wat hoger zien te krijgen. Dan worden de spieren warmer en wordt een eitje makkelijker gelegd. Ook kan je de cloaca insmeren met wat olie.

De temperatuur in de kooi krijg je hoger door over de helft van de kooi een doek te leggen en daarboven een warmtelamp. De andere helft hou je open zodat ze niet oververhit raakt en kan kiezen of ze het koeler wil.

Hoelang zit ze al zo? Ik zou zeker niet TE lang wachten met een dierenarts bellen.

Succes, Nel

MissMarly23

Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt met DA voor morgenvroeg.... insmeren met olie gaat niet lukken, hij is normaal erg lief, maar nu nie echt... ik heb geen warmtelamp in huis, maar is voor de verwarming ook een idee?
Alvast bedankt voor al jullie reacties... super... ik ben alleen nog niet echt gerustgesteld en kan niet wachten tot morgen...

Inger m

Hoi,
Je kunt zelf voorzichtig (!) proberen te voelen of je een ei voelt. Als je rond de cloaca duidelijk een ei voelt zitten en ze gedraagt zich ziek, dan is er inderdaad legnood. Vergelijk het ook eens met de mannelijke valkparkiet of je verschil voelt. Het is misschien wat lastig, maar wel belangrijk. Als er sprake is van legnood, dan is dat een acute situatie en mag je niet wachten tot morgen. Vogels gaan namelijk snel achteruit als ze legnood hebben.

Lin noemt een aantal oorzaken van legnood. De belangrijkste oorzaken liggen echter intern, zoals een te groot ei, afwijkende vorm ei, te smal bekken, ei zonder schaal (kan ook problemen geven).

Dus probeer te voelen of er een ei zit (ook al is ze nu niet lief). Doe heel voorzichtig, want een kapot ei kan vervelende problemen geven. Zie hier hoe je een vogel juist hanteert: http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheidziekevogel.htm

Als je geen warmtelamp hebt, probeer dan inderdaad op een andere manier de omgeving te verwarmen. Een kruik (met afscherming) is ook een optie.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Ter aanvulling:
Een vogel die echt legnood heeft, stopt ook met eten en drinken en verzwakt snel. Een vogel die bijna een ei moet leggen, zal zich ook anders gedragen. Ik ken jouw vogel niet, maar probeer te kijken of je een onderscheid kunt zien.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

corrina

Ook ik heb een valk die of een ei moet leggen ofzo.Of zou het iets anders kunnen wezen,ze heeft dit gedrag een paar maal per jaar en niet altijd komt er een ei uit.Ze gaat vreselijk tekeer als ze in haar kooi zit(ze is alleen) en als je bij dr kooi komt vliegt ze je haast aan.Ze loopt veel over de grond in dr kooi en zit in een hoekje,maar 2 tellen erna is ze weer springlevend,zo gaat het al paar dagen door.Ze heeft het al meer gehad heb al meerdere eitjes van haar,maar die haal ik gelijk weg,leg er een stengel trosgierst naast en pik dat ei en vergeten is ze het.Ik lees hie allemaal dat je dr 3 weken op moet laten zitten??Dat begrijp ik niet helemaal.Bedoel ze kan drop blijven zitten tot ze een ons weeg maar er kom toch niets uit.

Mariska

Hoi Corrina,

De volgende keer kun je beter zelf even een topic openen.
Nu loopt het door elkaar ;)

Maar het gedrag dat jij beschrijft is volgens mij gewoon broeds gedrag.
Ze hoeven niet perse een eitje te leggen als ze broeds zijn.

En de reden dat je eitjes niet weg moet halen is dat de kans bestaat dat ze dan blijft leggen.
En dat is een behoorlijke aanslag op haar lichaampje.
Het beste is om af te wachten tot ze er zelf afstand van neemt.

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

MissMarly23

Hallo Allemaal,

We zijn net naar de DA geweest en die heeft onze Rocky helaas moeten laten inslapen... Het was idd legnood, het ei was veel te groot, zo rond de 4 cm. Iedereen hartstikke bedankt voor alle hulp en advies. We zullen Rokje missen...

Mariska

Jeetje, wat sneu :(

Maar gelijk vraag ik me af of hij dat eitje niet kon verwijderen :-\


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Saar

Citaat van: Mariska op  9 november 2006, 21:34:59
Jeetje, wat sneu :(

Maar gelijk vraag ik me af of hij dat eitje niet kon verwijderen :-\


Dat vraag ik me nou ook af.
Bij welke DA ben je geweest als ik vragen mag?
groetjes Saar :-*

bobbie

Citaat van: MissMarly23 op  9 november 2006, 21:27:49
Hallo Allemaal,

We zijn net naar de DA geweest en die heeft onze Rocky helaas moeten laten inslapen... Het was idd legnood, het ei was veel te groot, zo rond de 4 cm. Iedereen hartstikke bedankt voor alle hulp en advies. We zullen Rokje missen...


Achhhhh, wat erg. :'(

Heel veel sterkte, Nel :-\

carco

Hum, inderdaad, wel vreemd. Een ei kan toch leeg geprikt worden??

In ieder geval heel veel sterkte er mee.
Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




MissMarly23

Hallo,

Sorry hoor, dit is effe de laatste keer dat ik kijk, ik barst namelijk steeds in huilen uit... ik kom hier morgen of overmorgen wel weer effe kijken, bedankt allemaal...
De DA heeft het ei leeggezogen, maar de schaal kon alleen operatief verwijderd worden en daar was Rocky te zwak voor, we zijn namelijk ook met spoed naar DA geweest omdat ze acuut zware ademshalingsproblemen kreeg.
Het was of rustig in laten slapen of de narcose niet overleven. Wij  hebben voor het eerste gekozen, ook al was dat heeeeeel heeel moeilijk...
Tnx allemaal... Knuffel van mij... Marleen