16 mei 2025, 01:32:47

Beplanting in de volière?

Gestart door Monique, 6 november 2006, 00:25:52

« vorige - volgende »

Monique

Hallo allemaal,

Voor volgend jaar wil ik de volière gaan veranderen. Er moet veel meer groen in komen.
Nu heb ik er alleen een aantal kale boompjes en takken in.
Eigenlijk vind ik dat best saai.
Een beetje (vers) groen staat leuk en kan ook heel erg nuttig zijn voor de vogels (toch?)
Natuurlijk ben ik een beetje langs de topics gegaan om te kijken wie, welke planten, struiken of boompjes heeft in zijn volière.
Helaas ben ik hier nog niet veel wijzer van geworden.  --6
Een lijst van niet giftige planten heb ik wel, maar wie kan me vertellen wat handig, c.q. nuttig is om aan vers groen in de volière te plaatsen?

Ik heb voornamelijk Australische parkieten (ook veel valkjes) in de volière zitten. Het gerucht gaat dat deze alle planten meteen slopen. Er zou toch iets geplant moeten kunnen worden?
Alle suggesties zijn welkom.
Alvast bedankt. 

Groetjes Monique

Paauwtje

waarschijnlijk worden de plantjes meteen kaal geplukt.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

disney

Wat mijn idee is voor mijn toekomstige voliere (ooit, ooit!) is om bloempotten te maken. Bijvoorbeeld met gras, kruiden, wilgjes (stekjes) enz. En dan elke keer nieuwe. Als je bijvoorbeeld van een wilgenboom wat takjes knipt en die laat wortelen in water en daarna in een pot zet wordt het een aardige tak. Ik heb er nu 8 staan die ik deze zomer zo gedaan heb en dat zou mooi voliere materiaal zijn. Dat het gesloopt wordt maakt niet uit, je kan er een tegelijk inzetten en afwisselen. Nieuwe zijn ook zo gemaakt in het voorjaar.

Zo kan je én wat groen erin brengen én je vogels wat leuks geven.

Groetjes Karin

Mara

Hey Monique

Het is wel zo dat ze echt alles slopen. Dat ken ik hier ook. Maar het idee van Disney is helemaal niet zo gek.

Mara

pats

Hallo,

ik lees op een heleboel andere site's dat klimop niet schadelijk is. Dat is wel een snelle groeier.

Mijn idee is om naast de volier wat planten te planten aangezien alles in de  voliere toch gesloopt wordt. er zullen dat best wat takjes naar binnen groeien. Verder zou je gras kunnen zaaien.

Verder schijnen vlieren ook erg snel te groeien en bamboe ook. Nadeel is dat veel planten die niet giftig zijn blad verliezen in de winter. Heb je dus alsnog kale planten. Als je planten in kuipen zet kun je ze op het moment dat de blaadjes uitkomen even weghalen zodat ze de kans krijgen om door te komen. Verder heb je nog de clematis(klimplant), brem, hazelaar en beuk die veel worden gebruikt voor volieres.Google hier maar eens mee. Kom je van allestegen.

Inger m

8 december 2006, 07:18:54 #5 Last Edit: 8 december 2006, 07:28:55 by Inger m
Hoi,
Klimop is slijmvliesirriterend. Ik ben er niet van overtuigd dat het niet schadelijk is. Het staat langs mijn voliere en ze laten het redelijk met rust. Toch zou ik het niet zo snel in de voliere zetten.

Eigenlijk kun je nagenoeg geen groene planten in de voliere zetten bij parkieten (bij tropen en wildzang wel), ondanks dat het snelle groeiers zijn. Ik woon nabij een sloot en geef de vogels regelmatig veel wilgentakken (denk dan aan takken van 1.5 m. lang.) Dit is binnen no-time gesloopt, daar groeit geen plant tegenaan.
Bamboe slopen ze echt ontzettend snel. Bamboe is een plant die na verpotten altijd even tijd nodig heeft om aan te slaan, voordat het begint te groeien. Mijn vader kweekt bamboe en ik heb de vogels weleens veel gesnoeide stukken hiervan gegeven, dat was heel snel weg, want de takjes zijn uiteindelijk erg dun.

Ik heb wel om de voliere heen veel planten staan. Alle planten die enigszins tegen het gaas aan komen, worden vakkundig kort gehouden en krijgen niet de kans om naar binnen te groeien.

Dus geef de vogels regelmatig takken van ongiftige planten, zoals wilg. Dan kost het je niets en blijven de vogels bezig. Het is zonde om hiervoor planten te gaan aanschaffen. Zie hiervoor ook de tip van Karin.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

disney

Hoi Inger

Zijn alle types bamboe veilig voor kromsnavels? We zijn net verhuisd en ik heb nu een grote tuin om allemaal nuttige vogelplanten in te gaan zetten  ;) Ik wil ook graag bamboe omdat mijn idee was dat het vrij vlot groeit, groen blijft in de winter en omdat de vogels het hebben mogen. Maar er zijn verschillende soorten en ik hoor graag of dat die allemaal veilig zijn, of welke ik dan hebben moet!

Groetjes Karin