27 april 2024, 14:53:36

Welke binnentemperatuur?

Gestart door ManjaV, 3 november 2006, 13:55:39

« vorige - volgende »

ManjaV

Hoe koud mag het binnen zijn in huis voor de valkparkieten?
Moet ik bijv de verwarming aanzetten of kunnen ook vogels die binnen worden gehouden, wel tegen wat koude?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Riny

Hoy Manja
Valken binnen kunnen net zo goed tegen temperatuursschommelingen, als buitenvalken.
Buiten is het 's nachts ook kouder als overdag.
Groetjes Riny :D

ManjaV

Hoi Riny,

Bedankt voor je antwoord. Hoef ik gelukkig niet te stoken hier. ;)

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Riny

Hoy Manja
Bij mij zitten xe in de winter gewoon buiten.
Wel moet ik er bij zeggen dat de voliere voor 75% overdekt is , maar er wordt niets verwarmd .
Groetjes Riny :D

Inger m

Citaat van: ManjaV op  3 november 2006, 18:10:55
Hoi Riny,

Bedankt voor je antwoord. Hoef ik gelukkig niet te stoken hier. ;)

Groetjes,
Manja


Hoi,
Als het even kan, liever niet zelfs. De CV zorgt voor een lage luchtvochtigheid en dit heeft effect op de huid en veren. Als je wel stookt (je hoeft natuurlijk niet te bevriezen in huis... :)), zorg dan voor een goede luchtvochtigheid en sproei de valkparkieten regelmatig. Dit houdt de huid en veren in goede conditie.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ineke

Da's toevallig!
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,21440.0.html
Dit topic gaat over lange rui en ik dacht ook aan luchtvochtigheid.  :)

ManjaV

Hoi Riny,

Nou, dat is dan heel duidelijk dat valkparkietjes goed tegen de kou kunnen! :D

Hoi Inger,

Hoe zorg je voor een goede luchtvochtigheid? Ik heb altijd 1 raampje 24 uur per dag open staan en lucht verder elke dag.
En inderdaad, als het echt gaat vriezen gaat de kachel zeker aan ;)
maar het zou wel fijn zijn om te weten dat er een goede luchtvochtigheid is. Ik heb ook wel eens iets gehoord over het neerzetten van een pannetje met water.

Hey Ineke,

Ja, dat was ook een topic van mij. Alleen ligt die rui niet aan de luchtvochtigheid hier omdat ik tot nu toe pas vanaf gisteren de kachel aan heb.
Ik heb toch de indruk dat het misschien ligt aan de aanhoudende warmte buiten?

Raar he, mensen denken vaak dat als zij het koud hebben, dieren het ook ijskoud hebben, terwijl ze (valkparkietjes iig) heel anders in elkaar zitten. ;)

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Inger m

Hoi Manja,
Iedere dag verse lucht is al een goede stap. Zorgen voor een goede luchtvochtigheid is allereerst een kwestie van meten. Dus bepaal eerst je luchtvochtigheid (binnenshuis vaak wat lager). De luchtvochtigheid kun je verhogen (indien werkelijk te laag) door een luchtbevochtiger, maar ook planten in je huis zijn goed voor de luchtvochtigheid. Overigens is de luchtvochtigheid bij koud en vriezend weer ook buiten vrij laag.

Verder is het sproeien sowieso erg goed. Als ze het nog niet gewend zijn, zullen ze er (vaak) wat angstig op reageren. Gebruik lauw water en spuit in het begin niet rechtstreeks op de vogels, maar bv. boven de vogels, zodat ze de nevel op zich krijgen en kunnen wennen aan de sproeier. Als ze het gewend zijn, gaan ze er klaar voor zitten (meestal).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hoi Inger,

Goed plan, alleen hoe meet je dat? Of is dat zo aan te voelen?
Ik heb een gashaard dus als ik niet voldoende lucht, merk ik dat de lucht snel droog kan worden. En dat is volgens mij niet goed. Daarom staat ook standaard dat raampje open, waar veel frisse lucht naar binnen komt. Planten staan er ook.
En wat betreft dat sproeien: ja, dat vinden ze heerlijk! En ze herkennen de gele plantenspuit hier al. ;)

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki