17 juni 2024, 05:49:45

Te koud?

Gestart door Valerie, 3 november 2006, 10:21:18

« vorige - volgende »

Valerie

Hoi!

Hoe zie je aan een valkparkiet dat ie het koud heeft of niet?
Ik zie bij de 2 jongste valkjes (Luna en Spikey) dat ze vaak wat boller gaan zitten en triller. Hebben ze het dan te koud of zijn ze gewoon een beetje moe?
Ik zag het vanochtend toen ik naar de garage ging om water en voer te verversen.
Het is er nu 9° en de min. was 7° vannacht.
Er staat een verwarming, maar die is nog niet aan.

Dankje!



Inger m

Hoi,
Een vogel gaat bol zitten om te voorkomen dat hij het koud krijgt. Door bol te zitten, komt er lucht tussen de donsveren. Deze lucht warmt op door de lichaamstemperatuur en houdt de vogel warm. Opzich is dit normaal gedrag. Als je vindt dat de vogel vaak bol zit, zou je iets kunnen bijverwarmen.
In principe is 7 graden niet echt koud, maargoed de temperatuur is in korte tijd veel gedaald (warme herfst), dus de (jonge) vogels moeten daar ook even aan wennen.

Het nadeel is dat de luchtvochtigheid daardoor vaak gaat dalen. Dit kun je ondervangen door de vogels regelmatig te sproeien. Dat is belangrijk voor de huid en de veren.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Dankje, Inger!

De vogels zitten nog niet zo lang in de garage. Ze hebben altijd binnen gezeten en zijn toen het een graad of 15 (in de garage) was, naar de garage verhuisd. Vandaar ook mijn zorgen om de jongen.
Dan neem ik de plantenspuit maar weer mee naar de garage. ;)



Klaas

gaan de vogels dan niet ziek worden door ze wat te besproeien met een plantenspuit (ook al is het met lauw water, dat koelt toch snel af)??
kun je de valk extra voer geven om de koude te verwerken?

Inger m

Citaat van: Klaas op  9 november 2006, 17:06:19
gaan de vogels dan niet ziek worden door ze wat te besproeien met een plantenspuit (ook al is het met lauw water, dat koelt toch snel af)??
kun je de valk extra voer geven om de koude te verwerken?


Hoi Klaas,
Ik bedoel dat ze moet gaan sproeien, zodra ze de omgeving kunstmatig gaat verwarmen. Overigens badderen mijn kakariki's midden in de winter ook zonder ziek te worden. Dus een gezonde vogel kan heel wat hebben, maar je moet ze niet doornat spuiten, maar licht sproeien.

Extra voeding hebben ze met het koude weer wel nodig, want ze verbranden meer energie. Je kunt ze wat extra zonnepitten geven.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Ze badderen hier ook nog, hoor. En ik heb nog niet verwarmd. Het is overigens ruim 80 %, de luchtvochtigheid. Sproeien is dus nog niet nodig. Mss wel extra badjes aanbieden, nu Ricky en Daffy in de rui zijn. (of toch maar even sproeien).