een jong en vannacht gaat het vriezen.

Gestart door gert overweg, 3 november 2006, 08:37:29

« vorige - volgende »

gert overweg

gister is bij mij een jong geboren ik wou de nestkasten al weghalen een paar weken geleden maar toen lag er in 1 al weer eieren. 
dat jong van gister was dood ik denk door de kou.
nu is er weer 1 geboren en ze hebben het erover dat het vannacht gaat vriezen wat moet ik nou doen kan ik de nestkast naar binnen doen of in het binnenhok of....
ik hoor het graag.

groeten, gert overweg

Riny

Hoy Gert
Als je binnenhok niet verwarmd is ,zal het daar ook wel te koud zijn.
Ook  zullen ze in een binnenhok wel een wel een tekort aan daglicht hebben.
Wat je ook beslist te doen , voor de ouders en de jonkie's zal het niet prettig zijn.
Of de jonkie's het overleven is afwachten.
Ik raad je aan de volgende keer beter op te letten.
Groetjes Riny :D

Karin

Ik had de eitjes weggegooid. Helaas, er zal nu niet veel meer aan te doen zijn. Gewoon hopen dat de ouders zo veel mogelijk op het jong blijven zitten.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ann

Hallo Gert

Ik maak momenteel hetzelfde mee. We hebben toch het blok mét ouders mee naar binnen genomen.

De ouders waren echter wel gestopt met broeden en voederen, omdat ze het blok en de jongen niet meer als dat van hen aanzagen.

Mijn vader heeft dan de moeder ('s nachts!, als het licht wordt ze vrijlaten voor eten en drinken!!!) in het blok opgesloten en als bij wonder is ze terug beginnen broeden en voederen en zelfs de vader doet mee.

Ik ben blij dat het momenteel zo goed bij mij gaat, en ik wens voor jou hetzelfde.

Veel succes.

Groetjes
Ann :)

The sincerest form of flattery is to be pooped on by a Cockatiel

Centje bijverdienen?
http://gpt-ptc.goedbegin.nl

gert overweg

oke bedankt ze zitten er wel veel op .
het jong leeft nog!

groeten, gert overweg

Valerie

Gaan idee, maar misschien als je lekker warme bodembedekking in het blok legt? Iets van watten met daarbovenop een doekje en dan houtkrullen ofzo?
Klinkt wss stom, maar het lijkt mij wel warmer.

Ivy

Hoi.
Ga je ze toch gewoon buiten laten? Is het verstandig?
Nu zitten de ouders er nog op maar als ze over een paar weken wat minder op zitten, dan is het nog kouder en dan overleven de jonkies het waarschijnlijk niet meer?
Is het geen optie voor jou om ze naar binnen te nemen?
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

b

Ook ik verplaats wel eens noodgedwongen een blok met jongen.
Wat ik vaak merk is dat de ouders de eerste dag zelf moeten wennen en de jongen dan even niet aankijken.
Ik help ze de eerste dag dan gewoon mee en geef de jongen wat pap.
De 2e dag bouw ik het af en de derde dag hebben de ouders alweer de gehele verzorging op zich genomen.

Gelukkig komt het niet al te vaak voor, want het beste is toch dat (vooral) tijdens de broedperiode de ouders rust hebben.

Ik zou ze in ieder geval wel naar binnen halen, want de ouders gaan er bij een week of 3 wel heel vaak af en ook 's nachts blijven ze niet altijd broeden.
Ook als de kleintjes dadelijk uitvliegen is de kou wel riskant en heb je grote kans dat ze dat niet overleven.

Succes met je keuze en laat ons nog even horen hoe het is afgelopen.

Groetjes Bianca

gert overweg

weet je zeker dan dat de ouders het jong niet verlaten?
en wat bedoel je met pap? eivoer?
ik kan ze ook wel in het binnenhok doen en dan verwarmen maar ja ik hoor het wel weer het jong is nog goed gezond van die vloerbedekkin kan ik ook wel proberen.

groeten, gert overweg

b

Hoi Gert,

Ik bedoel met pap, Nutribird A21.
Bij mij hebben ze het nest na 1 dag weer volop teruggenomen en hoefde ik niets meer te doen.

Het wordt nu echt te koud buiten voor de kleintjes hoor.

Groetjes Bianca

gert overweg

5 november 2006, 09:17:47 #10 Last Edit: 5 november 2006, 09:23:35 by gert overweg
joepie :D :D vandaag is er nog een jonkie geboren.
De ouders zitten er fulltime op.
ik heb een kooi opgezocht maar als ik het broedblok daarin doe dan is denk ik wel bijna de helft weg.
is dat erg?
en kun je dat nutribird A21 in de dierenwinkel kopen?
en bedoelen jullie met naar binnen gewoon in de huiskamer?
is dat wel goed in 1 ven ongeveer 10 naar 20 graden?

groetjes, gert

b

Hoi Gert,

Je hoeft ze echt niet in de huiskamer te zetten.
Als ze maar droog en tocht/vorstvrij zitten.
Met een minimale temperatuur van ca. 13 graden, liefst nog iets hoger.
De nutribird A21 kun je wel in sommige dierenwinkels krijgen, helaas niet bij allemaal.
Als je in de buurt woont, mag je bij mij wel voor een dagje komen halen. Want als alles goed gaat hoef je maar 4 voedingen over te nemen en misschien heb jij wel helemaal de perfecte ouders en blijven zij gewoon hun jongen doorvoeren.

Probeer mama in het blok te laten tijdens het vervoer.

Dus zet eerst papa in de nieuwe kooi, en daarna mama inclusief het blok.

Groetjes Bianca

gert overweg

nee ik woon niet in de buurt ik denk dat ik ze in het binnenhok doe en dan als het koud word een kacheltje erbij zet  ik denk dat ik geeneens hoef bij te voeren maar ik schaf het wel even aan. want het vrouwtje zit er echt dag en nacht op het mannetje delen van de dag en als het vrouwtje even gaat eten.
groetjes, gert

Paauwtje

dit kna veranderen bij verplaatsing (tijdelijk)
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

gert overweg

maar ja dat risico moet ik maar nemen

groetjes, gert overweg