17 mei 2025, 00:45:19

Groeiachterstand jong

Gestart door Dallas, 29 oktober 2006, 12:46:48

« vorige - volgende »

Dallas

Een tijdje geleden hebbik hier ook al iets gepost over het niet voeren van de jongen. Dat gaat inmiddels goed, maar nu heb ik een jong van 2 weken, maar hij groeit niet!

Het gaat om de jongste, Dali. Hij ziet eruit alsof hij nog maar een week oud is. Hij word nog wel gevoerd, maar niet meer zow veel, want de groteren krijgen nu bijna alles, maar er zit vrijwel altijd wel wat in Dali zijn krop. Nu ben ik bang dat de ouders straks stoppen met voeren en dat is geen ramp, want ik kan hem zelf wel voeren, maar hij groeit niet!
Voor de rest ziet hij er wel gezond uit. Hij piept gewoon om eten en hij beweegt gewoon en gaapt, hij is niet koud voor de rest oowk.

Maar wat mij eigenlijk nog het meeste zorgen baart, is dat ik hem net vast had en hij bloed poepte. Echt maar een heel klein beetje, maar dat is al gauw te veel natuurlijk, voor zo'n kleintje.
Hoe nu te handelen ???  Ik snap er niets meer van, alles ging zow goed en nu dit  :-[
Please help!?
{o,o}
|)__) This is ORLY. Copy and paste ORLY into your
-"--"- signature to help him gain world domination!!!

Lin

29 oktober 2006, 12:52:59 #1 Last Edit: 29 oktober 2006, 12:56:34 by Lin
Hallo,

bel maar meteen een DA voor een afspraak bloed poepen (echt rood?) is zeker niet goed. msischien kan je meteen al heen. Was het eenmalig of nu weer? Wat ik weet kan bloed in de ontlasting kan komen door: bloedingen in de darm, in de cloaca, nieren en geslachtsorganen (door vergiftiging van lood, beschadigingen, inecties of tumoren) wat je valkje precies heeft kan de DA beter zeggen.

kan je ons ondertussen wat meer vertellen over je valkje. Wat weegt hij en hoeveel krijgt hij binnen en hoe vaak? Heeft ie al zijn veertjes? Wat ik begrijp dus nog niet.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Dallas

Hij heeft nog helemaal geen veertjes, nog geeneens pennen of iets. Het is echt nog een donsje.
's Ochtends is zijn krop vrijwel leeg, zit nog maar een klein restje in. Maar in de loop van de dag kijk ik dan nog een paar keer en dan zit zijn krop altijd halfvol, maar de groters beginnen nu steeds meer voer op te eisen. Die hangen al bijna met hun kop buiten het nestkastje.
Voor de rest weegt hij zo goed als niets. Het is echt nog maar een heel klein donsje, alsof hij net 4 dagen uit het ei is.
Ik denk datiej niet meer als 20 gram weegt.
Voor de rest was dit de eerste keer dat ik het zag en het bloed was helder rood.
De dierenarts is nu dicht, maar morgenochtend ga ik hem meteen bellen.
{o,o}

Lin

Als hij twee weken is en nog dons is dan is de kans niet erg groot dat hij oud zal worden door de enorme groeiachterstand. Dat kan vrij snel zijn of over een tijdje. Als je gaat bijvoeden is het aantal grammen wel belangrijk hoor. Anders weet je niet hoeveel je moet geven. Jammer dat je niet naar de DA kan gaan. De beschrijvingen die ik heb geschreven gaan oer echt helder bloed. Houd je valkje goed in de gaten dat hij niet afkoelt en genoeg voeding binnen krijgt.

Dallas

Ik heb hem gewogen en hij weegt 18 gram.
We gaan strax naar een vriendin van een vriendin, ze kweekt valkjes als hobby, ik hoop dat zij wat meer weet.
Morgen bellen we de dierenarts en ik hoop dat we dan zo snel mogelijk terecht kunnen.
Bedankt voor je advies en het snelle reageren  :)

Grtz
Lissel
{o,o}

Paauwtje

Waarom bel je Da Feld niet hij kan je vast helpen in de tussen tijd.
Zo kan je morgen iniedergeval nog naar de dierenarts
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Riny

Hoy Lissel
Ik ben het met de anderen eens ,dat je met je valkje naar de DA moet gaan.
Een groeiachterstand is natuurlijk nooit gunstig , maar betekend niet dat je valkje het niet zal overleven.
Met de nodige zorg en juiste voeding, kun je toch nog een heel eind komen.
Mijn advies is ga naar de da, en zorg daarna voor voldoende warmte, en de juiste voeding.
Probeer het jonkie zo lang mogelijk bij de ouders te laten, en voer het jong eventueel bij.
Groetjes Riny :D

Dallas

Ik ben langsgeweest en ik kreeg het volgende te horen:
Omdat het het eerste nestje is van Daan en Daimi zouden ze nog niet precies weten hoe het moet en voeren ze de jongkies hele zaden. De ene vogel kan er wat beter tegen dan de andere en waarschijnlijk kon Dali dat niet hebben en zijn broers/zussen wel. Haar advies was om dus fijner zaad te geven, dus parkietenzaad (ik gaf tot nu altijd grof parkietenzaad) en als dat niet goed gaat over te gaan op het voeren van pap.
Ik vond dit wel aannemelijk, want ik vond het kropje er altijd al raar uitzien, ook van de anderen.
Over het bloed poepen hoefde ik me (nog) geen zorgen te maken, zolang het maar niet nog es gebeurde, want alles zag er voor de rest goed en schoon uit en het is niet nog es gebeurt.
Wat vinden jullie hiervan?

Grtz
Lissel
{o,o}

Riny

Hoy Lissel
Je kunt de ouders ook extra trosgierst geven en 2/ 3 x daags vers eivoer wat je een beetje rul maakt met water.
Groetjes Riny :D

Lin

Dallas

Niet zow best
Zijn krop was nu regelmatig leeg, dus ik hem in een schoenendoos gezet tussen de handdoeken met een warmtelamp er boven en ik geef hem nu om de 3 uur pap van Nutribird.
Ik zal er even een foto van zijn nieuwe huis maken...
{o,o}

Dallas

Tgaat echt al weer een stuk beter nu :D Kben echt blij!
Hij loopt nog een stuk achter bij zijn broertjes/zusjes, maar hij groeit, zijn poep ziet er goed uit en hij eet oowk goed :D Hij word elke dag oowk wel 2 gram zwaarder fzow.
Zijn eerste pennen komen nu door op zijn vleugels en als je over de rand van zijn doos kijkt begint iej te piepen voor het leven. Hij staat nu oowk vaster op zijn poten en zijn ogen staan helderder, hij kijkt je nu echt aan ^^

Ik denk, ik meld het ff, dan weten jullie het oowk en ik vind het oowk gewoon leuk om te laten weten dat het goed gaat.
Wat mij betreft mag er een slotje op.
{o,o}