11 mei 2025, 12:24:05

af en toe net een kip ;-)

Gestart door Puck, 22 oktober 2006, 11:33:18

« vorige - volgende »

Puck

Mijn valk van ongeveer 5 a 6 maanden wordt steeds actiever qua geluiden maken en spelen.
Ik heb hem vanaf 6 weken, maar hij was erg rustig.
Nu maakt hi veel geluidjes, maar af en toe is hij net een kip! Ik vind het heel grappig, maar is dit een normaal valkparkietengeluid? Hij fluit niet echt deuntjes, wel worden zijn geluiden steeds uitgebreider.
Wat hij ook sinds kort doet, is dat hij op de kop gaat hangen aan een touw en zijn staart en vleugels spreidt. Dit ziet er ook heel gaaf uit.
Stiekem hoop ik ook dat het een mannetje is, ivm het aanleren van deuntjes...
Is dit ook mannetjesgedrag??

groetjes...............

Anja

Hoi,

Loopt je valkje ook met gespreide vleugels zo van hier ben ik?
Tikt hij op dingen of op de tralies van de kooi.
Als ie dat doet zou dat kunnen duiden dat het een mannetjes is.
Je weet het eigenlijk pas zeker als de jeugdrui is geweest en zelfs dan is bij sommige mutaties nog niet te zien of het een man of pop is.
Je dient dan af te gaan op het gedrag.

Kijk eens op deze link misschien heb je daar iets aan.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/mutatieomschrijving.htm

Groetjes Anja

Puck

Hij is nog niet in de rui geweest, dus qua uiterlijke kenmerken kan ik nog niet zien wat voor geslacht het is.
Hij doet niet iets van tikken tegen de kooi of met gespreide vleugels lopen.
Ik ben nog bezig hem tam te maken en hij zit samen met een grasparkiet. Dus het is wel zo dat ik het idee heb dat hij pas nu op zijn gemak begint te raken. Hij is best een onzekere vogel geweest. Ik heb het idee dat dat nu een beetje over begint te raken. Dus misschien komt het nog?
Welke leeftijd gaan ze in de 1e rui?

Ineke

Hoi Puck, t kan best zijn dat hij of zij met vijf, zes maanden in de rui gaat komen.
Het ondersteboven hangen doet hier vooral t vrouwtje, dus dat wil niets zeggen denk ik.

Puck

Is een vrouwtje ook zo fanatiek in geluidjes maken?
Het is verder een vrij rustige vogel, dus het zou me niet verbazen hoor als het toch een vrouwtje zou zijn.
Maar is een vrouwtje ook actief qua kletsen en kwetteren?

Anja

Hoi Puck,

Met zingen bedoeld men het nafluiten van melodietjes.
Het bouwvakkersfluitje bijvoorbeeld.
Een popje maakt wel geluid maar fluit niet zo als een man dat doet.

Groetjes Anja

Puck

bedankt voor het antwoord.
Weet je ook wat de valk bedoelt met het op de kop hangen en vleugels en staart spreiden?
Er zit een grasparkiet bij, maar hij lijkt het niet voor de grasparkiet te doen.

Anja

Hoi Puck,

op onderstaande link vind je je antwoord.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/gedrag.htm

Groetjes Anja

Puck

Dank je!
Handig die links,
en ik merk steeds meer hoe bol van informatie deze site staat!
Echt goed!

Joy4ever

grappig om te lezen dat er ook andere valkjes zijn die "rare" geluidjes maken.
Die van mij lijkt af en toe wel een cavia, misschien wel opgepikt omdat hij uit een dierenwinkel komt... ;D

Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky

Puck

En is dat dan een popje of mannetje?
(die van mij lijkt naast een kip idd ook soms net een cavia  ;D )

Joy4ever

qua gedrag zou ik zeggen een man maar ik weet het nog niet zeker, omdat hij zijn eerste rui nog niet heeft gehad. Hij is pas ongeveer 5 maandjes oud, dus nog even wachten voor mij.

Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky

Puck

Ja, dat geldt voor mij ook. Hij is ook zo oud en nog niet in de rui. Die van mij gaat wel steeds meer doen, maar doet die van jou ook al melodietjes? Die van mij niet eigenlijk. Terwijl hij wel veel brabbelt. Maar ik heb nog nooit eerder een valkparkiet gehad, dus weet ook niet goed wat ik kan verwachten, ik wacht het dus maar rustig af.......  :)