5 mei 2025, 22:53:31

lethale en fetale factoren

Gestart door Dustie, 22 oktober 2006, 17:39:30

« vorige - volgende »

Dustie

Hallo,
Even een vraag.
Zijn er ook subletale en fetale facoren bij valkparkieten?
Groetjes Dustie

Riny

Hallo Dustie
Ik heb net bij de zoekfunctie van het forum gekeken .
Daar kan ik het ook niet vinden.
Maar ik denk dat Inger het wel weet .
Groetjes Riny :D

Dustie

Dankjewel riny, Het misschien even wat makkelijker als ik uitleg wat ik ermee bedoel.

Subletaal betekend:
Dan is een dier minder levensvatbaar. bijvoorbeeld een hond met 3 poten. Bestaat dit ook bij vogels? zoja welke subletalen factoren kunnen er dan voorkomen?

Letale factoren betekend:
Dat een dier niet levensvatbaar is. de vrucht word dood geboren of door de baarmoeder opgenomen. Komt dit ook voor bij valkparkieten? en zoja Kunt u ook uitleggen wat de rede ervan kan zijn?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het antwoord!
Alvast bedankt groetjes Dustie

Inger m

23 oktober 2006, 16:32:49 #3 Last Edit: 23 oktober 2006, 16:34:38 by Inger m
Hoi,
Bij een aantal vogelsoorten ken ik het wel, zo heb je te maken met een fatale factor bij de kuifkanarie. Daarbij heb je twee types: de een heeft wel een kuif en de ander heeft geen kuif (zelfde ras). Wanneer je twee vogels met kuif kruist, heb je te maken met de lethale factor en zal een deel voor of net na uitkomst sterven.

Hetzelfde verhaal bij de chabo krielkippen (Japanse kriel). Hierbij heb je het laagbenige type (kruiper) en het hoogbenige type. Het laagbenige type is het gewenste type, maar wanneer je twee laagbenige types kruist, heb je ook weer te maken met de lethale factor. Dus het hoogbenige type heb je altijd nodig.

Een lethale factor ontstaat doordat beide ouderdieren (in dit geval met kuif of laagbenig) een gen bij zich dragen, die gezamenlijk (dus van beide ouders) zorgt dat het jong niet levensvatbaar is. Het gen is homozygoot en komt daardoor tot expressie. Wanneer je er een niet-kuif of een hoogbenig dier tegenover zet, dan zorg je daardoor dat het gen heterozygoot is en niet tot expressie komt. Het jong kan wel drager zijn van het gen.

Bij valkparkieten is het mij niet bekend. Mogelijk komt het wel voor, maar is nog niet concreet bekend.

De subletale factor weet ik niet precies. Ik kan me voorstellen dat dat wel voorkomt. Iedere kleurmutatie is immers niet alleen een verandering van de genen die voor de kleur zorgen, maar brengen ook andere veranderingen met zich mee. Zo zou dat gepaart kunnen gaan met verminderd functioneren van bepaalde organen. Aangezien het gentisch onderzoek aan valkparkieten beperkt is, ofwel de resultaten niet concreet naar buiten komen, denk ik dat het moeilijk is om dit daadwerkelijk aan te tonen.

Ik denk wel dat door mutatiekweek de gezondheidsproblemen zullen toenemen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

bobbie

Subletaal komt voor bij valkparkieten, al is het heel zelden.

Zelf heb ik een valkparkiet met 1 pootje, gekocht toen die al een aantal jaren oud was. Daarmee ben ik naar een vogelarts geweest. De vogelarts zocht naar een litteken om uit te sluiten dat het subletaal was.

Het bestaat dus bij valkparkieten, maar is gelukkig zeldzaam.

Groetjes, Nel :)