21 mei 2025, 20:42:35

E-coli en AB EXTRA VRAAG

Gestart door ManjaV, 19 oktober 2006, 19:34:29

« vorige - volgende »

ManjaV

19 oktober 2006, 19:34:29 Last Edit: 28 oktober 2006, 21:08:35 by ManjaV
Fuzzy zit sinds maandag aan de AB omdat hij teveel last heeft van de e-coli-bacterie. Het is een kuurtje van tien dagen.
Nu is mijn vraag: zorgt die AB er ook voor dat mogelijke andere ziektes bestreden worden? Stel dat hij drager is van het virus van bv. papegaaienziekte (of wat dan ook) wordt dat dan ook bestreden of is er een apart medicijn voor nodig?
Voorts heb ik als vraag of het normaal is dat de ontlasting door die e-coli-bacterie was lichter is dan normaal. Het aparte is: overdag is het wat lichter, 's avonds en 's nachts is het weer de normale kleur.
Is hier een verklaring voor?

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Karin

19 oktober 2006, 19:39:21 #1 Last Edit: 19 oktober 2006, 19:41:34 by Karin
Nee, antibiotica helpt niet tegen virussen ( daarom zijn bij mensen virussen zoals aids en verkoudheden niet te behandelen met AB ), alleen tegen bacteriĆ«n. Wel werkt bijv. baytril tegen pagegaaienziekte, maar dat is geen virus. Wel moet het dan  3 weken gegeven worden. Dor de antibiotica kan de ontlasting ook lichter worden.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ManjaV

Dank je voor je antwoord Karin! :D
Wat is Vibramycin dan voor spul, is dat speciaal tegen virussen?
Dat kregen Caro's valkjes tegen de papegaaienziekte...

Groetjes,
Manja

Karin

Sorry, ik had te snel op verzenden gedrukt  ;) Lees mij stukje maar verder.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ManjaV

Ok, heb je berichtje nu helemaal gelezen ;). Blij om te horen dat de kleur van de ontlasting ook kan veranderen door de AB, ik vroeg mij al af waarom het de ene keer licht en de andere keer donker was.  ::)
Ik heb Enrofloxoral (of zoiets) gekregen, het verschil met Baytrill was alleen dat de dosering anders is, verder werkt het op dezelfde manier. Kan ik die AB in plaats van tien dagen ook drie weken geven preventief tegen de PPGziekte, of is dat overdreven?

Het werkt dan wsl net als Vibramycin, alleen zijn die injecties wel handiger alhoewel ze daar weer spierbeschadigingen van kunnen oplopen? Trouwens, volgens mij schreef jij dat laatst, dat drie injecties nodig zijn, klopt idd want volgende week moeten ze nog een keer ;)

Groetjes,
Manja

Karin

Als je ze verdenkt van papegaaienziekte kun je het doen, maar anders zou ik het niet doen. Als je ze 3 weken AB geeft zou ik erna wel iets tegen schimmel geven ( nystatine labaz, kun je ook zo via Feld bestellen, maar misschien ook wel via de apotheek, omdat het normaal voor babies met pruw is ), want het geven van AB ( zeker voor een langere periode ) vergroot de kans op schimmels.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ManjaV

Hey Karin,

Het is niet zozeer dat ik Fuzzy er van verdenk het te hebben. Ik zou het min of meer preventief doen (ik dacht, als ik dan toch bezig ben met die AB). Maar ik weet helemaal niet of dat mag en of dat wel nodig is.
Het vervelende is: ik las dat de incubatietijd van papegaaienziekte wel tot vier maanden kan zijn. Dus mocht hij dat hebben...kan dat nog wel drie maanden duren. Vandaar dat ik dacht aan die AB.
Terwijl die het net zo goed niet hoeft te hebben, want hij is heel gezond, levendig, actief enz enz...
Maar ja, ik vraag Feld volgende week ook nog wel, dan zijn we er toch weer...
Idd handige tip wb die schimmelinfectie, voor die tien dagen was het niet nodig, zeiden ze, maar dan denk ik wel als je het langer doet.

Groetjes,
Manja

Karin

20 oktober 2006, 22:47:48 #7 Last Edit: 21 oktober 2006, 12:50:45 by Karin
Ja, vraag het maar aan Feld wat hij er van vindt. AB is natuurlijk geen snoepje, dus als het niet nodig is.....
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ManjaV

Nee, daarom...In ieder geval bedankt voor je tips :D :D

Karin

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ManjaV

Fuzzy's AB-kuur is sinds gisteren afgelopen.
Zijn ontlasting ziet er wel redelijk uit, alleen toen ik vanavond thuiskwam, zag ik een poepje aan zijn staart zitten en een klein hard stukje aan het begin (waar het dus uitkomt  ::) ) Ik heb het verwijderd en later liet hij weer normaal een poepje.
Kan dus niet zeggen dat het allemaal nog optimaal is. Kan iemand mij een tip geven wat te doen? Doorgaan met de AB? Of het afwachten?

Groetjes,
Manja

Lin

Als je een AB kuur hebt dan moet je die wel afmaken. De ontlasting kan ook varieren natuurlijk. Het kan ook zijn dat de ontlasting eerst ergens anders was (stok) en toen de staart erdoor heen ging. Bij mij heb ik ook wel eens ene poepje aan de uitgang gezien. Maar dat was niks ernstigs.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

ManjaV

Hoi Lin,

De AB-kuur had ik al afgemaakt (tien dagen). Er is echter nog een beetje over.
Ik vind de poepjes er soms wat vreemd uitzien, wel de normale kleur maar af en toe een beetje glanzend.  ???
Daarbij heeft ze ook nog een beetje rode oogjes, zou dat dan nog van de AB komen denk je?

Groetjes,
Manja