16 mei 2025, 17:48:09

vroege rui?

Gestart door Nes, 5 augustus 2003, 13:39:18

« vorige - volgende »

Nes

Hoi allemaal,

mijn valkje Rocky, van drie maanden, is volgens mij nu al in de rui. Hij verliest best wel veel veertjes. Ik had gelezen dat valkjes pas na de broedtijd in de rui raakten, klopt dat?

Groetjes Nes.

Violet

Tsjah je leest inderdaad van alles over de rui. Ons valkje begon bij ongeveer dezelfde leeftijd ook heel veel veertjes te verliezen. Maar al snel zag je dat er nieuwe veertjes aankwamen en ze zag er daarna mooier en voller uit. We hebben in die tijd wel extra aandacht besteed aan vitamines. Er gingen druppeltjes in het water en we letten er extra op dat ze eiervoeding at en dergelijke.

Het kan volgens mij geen kwaad, maar misschien heeft iemand anders hier een andere mening over?

Groetjes,
Violet:-)

Paul

Hoi,
Kwaad kan het niet en de rui verschilt per valkje.
Momenteel zijn er hier ook een paar in de rui dus de tijd dat het gebeurd is wel normaal.
Maar een valkje gaat normaal pas echt in de rui als ie 6 maanden oud is ongeveer maar ze kunnen natuurlijk altijd al eerder een aantal veren verliezen.
Ik denk dus niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor het lijkt me heel normaal dat ie wat veren verliest.
En als ie altijd een bakje eivoer ter beschikking heeft en sepia en een kalkblok in de kooi heeft ie normaal aak alles wat ie nodig heeft voor zijn veertjes.
Ik geef zelf wel altijd vitamines omdat ze niet veel groenvoer en fruit lusten en ze krijgen dan toch de nodige stoffen binnen.

Groetjes, Paul

madelon

hallo zo te zie hebben jullie heel wat ervaring met valken ik heb een vraag mijn valk Rickie is acht en een halve maand oud nu zag ik vandaag dat hij onder een vleugel een kalle plek heeft nou zag ik dat er nog veel dons zat misschien is dit een oorzaak weet misschien iemand wat dit is en of hij in de rui is. Ik heb gelijk nog een vraag hoelang duurt het voor dat de valk de baby veertjes kwijt is en de volwassenen veertjes heeft. alvast bedankt voor de reactie groetjes madelon en veel dank van Rickie

Dark_Fox

Over ruien gesproken...
Gebeurt dat op bepaalde tijden? (op een bepaalde leeftijd, of in een bepaalde maand of seizon, etc.)

Paul

Hallo Madelon,

Wat voor kleur heeft je valkje?
Is het een wit gele (lUTINO) ?
Lutino's hebben namelijk vaak wat meer problemen met de veren.
Het kan inderdaad zijn dat hij in de rui is maar het kan ook andere oorzaken hebben.
Dat dons is wel normaal hoor dat hebben alle valkjes tussen de gewone veren zitten.
Het kan ook zijn dat je valkje de veertjes op een bepaalde plek zelf uittrekt door jeuk bijvoorbeeld.
Even afwachten of ze met een paar weken weer terug zijn.
De rui komt soms een of soms twee keer per jaar dat verschild van vogel.
Ook de tijden wanneer ze ruien kan zeker voor binnenvogels heel erg verschillen.
Buiten hebben ze meestal wat vastere periodes maar binnen kan dat het hele jaar door zijn.

Groetjes, Paul

madelon

een geparelde maar de foto is te groot die moet ik morgen even bewerken

madelon

hij ziet er trouwens zo uit als jou vogels onder in je tekst

Paul

Hoi Madelon,

Die onder mijn text is Binkie en die is cinnamon gepareld.
Die moeten normaal wel een vol verenpak hebben dus het kan wel aan de rui liggen dat ie een kaal plekje heeft.
Maar het moet wel met een paar weken begroeid zijn anders is er wat anders aan de hand dus even goed in de gaten houden.
Ziet het er echt helemaal kaal uit zodat je de huid alleen maar ziet of zitten er kale plekjes tussen de veertjes?

Groetjes, Paul

madelon

1 grote vlak onder de vleugel de rest goed begroeid

madelon

3 februari 2004, 00:18:23 #10 Last Edit: 3 februari 2004, 01:11:43 by Paul

ik hoop dat je hem geopend krijgt dit is hem

madelon

3 februari 2004, 00:27:26 #11 Last Edit: 3 februari 2004, 01:11:23 by Paul
misschien is hij hier og beter op,te zien

Paul

3 februari 2004, 01:10:43 #12 Last Edit: 3 februari 2004, 01:12:22 by Paul
Hoi Madelon,

Hij staat er in elk geval duidelijk op :-)
Ik heb bij een van mijn valkjes wel een grote kale vlek onder de vleugels dat plukt ze zelf kaal helaas :-(
En weer een andere plukt al een hele tijd zijn ruggetje kaal.
Dus zoiets kan het ook nog zijn.
Je moet even in de gaten houden als ie zich poetst of ie dan veertjes in de snavel heeft elke keer.
Ik heb ook je berichtjes even veranderd zodat de foto's ook op het forum te zien zijn :-)

Groetjes, Paul

madelon

dank je wel als hij zig poets dan gaat ie van begin tot eind met zijn snavel over de veer