20 mei 2025, 15:20:35

benodigdheden kweken..

Gestart door Nynke, 15 oktober 2006, 20:39:00

« vorige - volgende »

Nynke

Hallo,

Mijn vriend en ik zitten eraan te denken om in de toekomst te gaan kweken. We vroegen ons af wat voor benodigdheden je nodig hebt voor als je gaat kweken. Zoals een broedhok ed.
Is er iemand die hier een lijstje neer kan zetten zodat we eens kunnen kijken wat er allemaal bij komt kijken?

Groetjes,

Nynke

Lin

hallo,

het topic boven je stond al je antwoord:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,4010.0.html

je kan ook bovenin een zoekopdracht invullen of wat onderwerpen lezen. Voor buiten is het nu te koud om te kweken.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paauwtje

het zou dan binnen worden (ik ben dus bovenstaande vriend)
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Nynke

Ja dat had ik ook al bekeken  ;D
Maar heb je voor een kweek ook niet iets zoals een warmtelamp of zoiets nodig?  ???
Buiten kweken doen we ook niet.

Lin

Citaat van: Paauwtje op 15 oktober 2006, 20:43:17
het zou dan binnen worden (ik ben dus bovenstaande vriend)

hihi had ik al uitgezocht.

Je voor de zekerheid ja. maar dan kan je beter ook even het stuk bij handopfok het deel informatie lezen. Voor als het misgaat en je handopfok wil toepassen.

Nynke

Dat zullen we zeker doen  ;D
Eerst alle informatie verzamelen en lezen en dan maar eens kijken of we gaan kweken.  ;)

Paauwtje

We gaan wel kweken hoor maar dat weet zij nog niet :D
Maar wanneer weet ik nog niet eerst maar eens veel info inwinnen

bobbie

20 oktober 2006, 14:05:29 #7 Last Edit: 20 oktober 2006, 14:08:13 by bobbie
Hoi,

Ik zal (misschien overbodig ::)) hier even een lijstje  zetten van wat ik allemaal in huis heb (gehaald) toen ik (binnen) ging kweken:

Nestblok
zaagsel (voor op de bodem van het nestblok, vochtig)
Nutribird A 21 (opfokpap)
spuitjes 1 ml. 2 ml, 5 ml
Warmtelamp
couveuse (zelf gemaakt van zo'n petvervoersmandje)
Aparte kooi (jockkooi)
2 kg eikrachtvoer
1 kg trosgierst
Druivensuiker.

Bij mij krijgen de ouders ook altijd pellets bij het zaad. Ik merk dat ze tijdens de eerste weken heel veel pellets eten om de jongen eten te geven. Ook het eikrachtvoer gaat er in als koek, dit ververs ik 3 a 4 keer per dag.
Veel had ik al in huis natuurlijk, zoals de warmtelamp en de aparte kooi.

Ik hoop dat ik zo een beetje een antwoord heb gegeven op je vraag.

Succes, Nel :)

Lin

als aanvulling zou ik nog zeggen een schouwlampje misschien? Zelf maak ik het zaagsel nooit nat. Waarvoor doe je dat nel? zodat het minder verschuift?
Oh ja een weegschaal is ook handig en bakjes voor de pap zodat het warm kan blijven. misschien lid worden van een vereninging (euro parrot) en dan ringen bestellen. Ik denk dat je dan alles wel in huis hebt. yakult wordt ook gebruikt als de krop niet goedleegt maar dat zou ik nu nog niet in huis halen.

bobbie

Citaat van: Lin op 20 oktober 2006, 14:12:40
als aanvulling zou ik nog zeggen een schouwlampje misschien? Zelf maak ik het zaagsel nooit nat. Waarvoor doe je dat nel? zodat het minder verschuift?
Oh ja een weegschaal is ook handig en bakjes voor de pap zodat het warm kan blijven. misschien lid worden van een vereninging (euro parrot) en dan ringen bestellen. Ik denk dat je dan alles wel in huis hebt. yakult wordt ook gebruikt als de krop niet goedleegt maar dat zou ik nu nog niet in huis halen.

Inderdaad een goede aanvulling: een schouwlampje.
Ik gebruik mijn digitale keukenweegschaal voor het wegen van de jonkies.

Ik maak het zaagsel vochtig (niet nat) op aanraden  van Riny. Dat kreeg is als tip van haar. Het vochtgehalte loopt dan gelijk al lekker op in het broedhok en je kan het lekker aanstampen en er dus een lekkere dikke laag in doen.
Zo kan je lang vooruit als ze gaan poepen. De laag is zo dik dat je dat steeds heel makkelijk weg kan halen.

groetjes, Nel :)

Paauwtje

allebei heel erg bedankt.
We zijn nu lid van de NBvV en  de Parkieten societeit.
En nog een vraag aan bobie zou je ons een een foto kunnen laten zien van die omgebouwde vervoersbox.
Alvast bedankt

bobbie

Deksel eraf halen:

Ik heb er dan een kroelbeestje in, daar kunnen ze onder weg kruipen en die is ook lekker warm.
Dat bakje water hoeft er met jongen er in niet bij.

groetjes, Nel

Rianne

Ik zou ook een hygrometer aanraden. Daarmee kun je de luchtvochtigheid in de kamer meten. Deze moet vrij hoog zijn voor de eitjes. Ook heb ik nu zo'n ding gekocht voor aan de verwarming, die moet je met water vullen. Is voor de luchtvochtigheid. :)

bobbie

Citaat van: Rianne op 20 oktober 2006, 16:04:41
Ik zou ook een hygrometer aanraden. Daarmee kun je de luchtvochtigheid in de kamer meten. Deze moet vrij hoog zijn voor de eitjes. Ook heb ik nu zo'n ding gekocht voor aan de verwarming, die moet je met water vullen. Is voor de luchtvochtigheid. :)

Klopt Rianne, daar kijk ik inderdaad vrij vaak op.
Heel zinvol. Het moet tussen de 60/70% zijn.

Je ziet er 1 in de couveuse staan.

Doei, Nel