10 mei 2025, 07:06:10

Veren plukken

Gestart door Wampie, 4 augustus 2003, 02:42:16

« vorige - volgende »

Wampie

:( Hallo mede valken liefhebbers, ik heb al een beetje op de site gesnuffeld. Mijn valkparkiet komt veel buiten als het mooi weer is. Nu kwamen wij vandaag van een dagje weg terug, lagen er allemaal kleine veren onder in zijn kooi. Hij krijgt veel aandacht als we thuis zijn, altijd uit zijn kooi en loopt altijd op onze schouder mee te rotzooien. Nu zit hij zich ook uitgebreid en drifitg te wassen en te bijten. Wat kan het zijn? Ik weet dat een tweede valk verveling tegengaat maar er worden meer valkjes alleen gehouden dus dat is toch niet erg?
Kunnen jullie mij op weg helpen?
Een bezorgde verenplukkende parkiet eigenaar

Sandra

Speedy

Hoi Sandra,

Ik weet niet hoe oud je valkje is? maar het kan de rui zijn.
Is hij misschien van iets ergs geschrokken? staat hij bij een raam waar katten hem kunnen zien?
Ok, dan misschien een mijt? een luis?
Dit kun je zien, als je een lichte kleur valkparkiet hebt, dus dan zie je zwarte kleine pitjes weg kruipen.
Wil je het zeker weten, dan leg je vanavond onder zijn zitplaats waar hij slaapt, een witte servet, keukenrol of anders wits neer.
Liggen de volgende dag er allemaal zwarte pitjes op, dan heeft hij luis.
Hiervoor kun je een spray kopen bij de dieren speciaal zaak.
Het is van Beapher, of anders moet je even zoeken elders in het forum naar onderwerp luis.

Veel succes ermee,
Trudie

Paul

4 augustus 2003, 03:46:15 #2 Last Edit: 4 augustus 2003, 03:50:27 by Paul
Hoi Sandra,
Een valkje kan inderdaad prima alleen als hij veel aandacht krijgt.
Ik heb mijn valkje 10 jaar alleen gehad en die wil niet eens bij andere valkjes meer zitten zelfs nu ik er meer heb niet.
Ik denk zelf dat ie in de rui is zoals Trudie al zegt en dat gaat vanzelf weer over, wel zorgen dat ie goed eivoer in zijn kooi heeft maar dat hebben ze eigenlijk altijd al nodig.
Er zijn ook speciale vitamines om ze goed door de rui te helpen maar meestal is dat niet nodig alleen bij problemen.

Groetjes, Paul