8 mei 2024, 15:23:04

we worden het stilaan beu

Gestart door SirG, 9 oktober 2006, 10:32:46

« vorige - volgende »

SirG

Eeej,

Ja ik heb het weer over onze "lieve" Beau !! Je hij krest nog steeds de hele buurt bijeen (en ook precies langer en harder, ook al had ik het gedacht dat het niet harder kon) !! Dit duurt nu inmiddels bijna 2 maanden !! we negeren hem ongelofelijk hard, maar onze Beau is en koppigaard !! Net zoals zijn baasjes !! Maar nu begin ik (Catharina, die er bijna dagelijks in Beau zijn dagelijkse rituelen (slapen, eten, kressen, slapen,...) zit) het stilaan beu te worden. We kunnen bijna nix meer tegen elkaar zeggen en we leven op papier (als we iets willen zeggen is dit al met papier en pen -> echt ni leuk) !! Echt om moedeloos van te worden !!!

En bovendien gaat hij in het tam worden stilaan meer en meer achteruit, alhoewel wij de moeite blijven doen om hem steeds elke dag trosgierst te geven. Hij gaat gewoon naar een andere tak en soms komt hij nog 2 keer pikken aan de trosgierst die je vasthebt, maar dit is meer en meer uitzondering aan het worden. Als je zijn eten dan afneemt is er helemaal geen huishouden meer aan. Dan krijg je hem zelfs niet meer kalm en ben je noodgedwongen (hij kruipt dan van de bovenste naar de onderste en begint daar enorm te kressen) om zijn eten terug te geven na een half uurtje !!

Hij is echt ongelofelijk kwaad en als we de deur uit zijn, is hij enorm braaf. Alsof hij niet bij ons wil zijn, maar vanaf dat we er dan wel zijn begint hij te kressen (dus hij wil gewoon aandacht van ons) !! Echt plezant zenne !! Ik begin meer te denken dat het geen zin heeft om hem tam te maken en ik denk dat we hem zijn leven als vogel gewoon moeten laten (zo heeft hij een aangenamer leven denk ik zo) !! De enige optie om hem nog tam te krijgen is door Cato het grote voorbeeld te laten geven !!

Ach ja !! ik zal maar stoppen met zeveren zeker, maar ik wilde hier even mijn frustratie kwijt !!

Bedankt om te lezen !!

Grtz Catharina (de moedeloze tammaakster)
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....

angelina

Hoi,

Nou dan kom ik je even een hart onder de riem steken.
Hier mijn verhaaltje over mijn eerste valkje.

Zazou kreeg ik met een weekje of 12 uit de dierenwinkel vandaan.
3 weken lang ging het goed. Ze was niet tam maar ook niet overdreven bang en ik liet haar in de eerste weken meer met rust dan dat ik met haar bezig was.
Na 3 weken begon mevrouw met krijsen.
Dat begon om half 8 s'morgens aan een stuk door tot een uur of half 1. Gestoord werd ik ervan.
Toen besloot ik er een 2e bij te nemen want dat zou de oplossing weleens kunnen zijn.
Heb het overal gezocht . Dacht dat het daglicht niet in 1 keer te verdragen was voor haar als ik de gordijnen open deed enz enz. Je kon het zo gek niet bedenken maar ik dacht dat het de oorzaak was van haar gegil.
Na een week of 2 alleen maar gillen ging ze ook nog eens als een stuiterbal door haar kooi. En ik was bang dat ze zich zou beschadigen. Ik negeerde haar ook volkomen al was dat niet simpel als ze zo deed. Je ging er automatisch wel een paar keer naartoe in de hoop haar stil te krijgen.
Ijdele hoop natuurlijk want tussen half 8 en half 1 werd ze gewoon niet stil.
Net toen ik ging denken volgens mij ga ik het opgeven dat was zo'n 3 en halve maand verder ging het wat beter met haar.
En tegen de tijd dat nummer 2 kwam was ze ermee opgehouden en daar was ik heel gelukkig mee want als er een 2e komt kan het 2 kanten uitschieten.
Of hij neemt het voorbeeld en wordt weer lekker rustig of nummer 2 gaat ook gezellig zitten mee krijsen.
Wil je niet uit de droom helpen dat Cato straks alleen maar een goede invloed zal hebben maar ik moet eerlijk zijn anders kan ik net zo goed niet reageren.

Als je het hele verhaal wilt weten moet je ff in mijn verhaal vanaf pagina 1 lezen. Ik schreef toen nog niet zo heel vaak en dan kom je al snel mijn eerste frustraties en probleempjes tegen. Geloof me zoveel mogelijk negeren das de beste remedie.
Maar geen doek over de kooi gooien he of zo.
Ik heb toen tijdelijk de helft van de kooi afgeschermd zodat ze de keus had dat ze kon zien wat er allemaal gebeurde of zich lekker kon verstoppen.
Bij Zazou werkte dat prima maar of dat bij jouw valkje ook zo gaat werken is nog maar de vraag.
Als je nog vragen hebt mag je me ook altijd een IM sturen en ik hoop dat er nog meer mensen zijn die hierop reageren want een steuntje is altijd fijn.
Ik weet hoe het voelt hoor.
Je leest over mensen die het zo fijn hebben met hun tamme valkjes maar ondertussen zit jij met een schreeuwerd.

Succes
Greetz Angelique

Love birdies

SirG

9 oktober 2006, 14:17:31 #2 Last Edit: 9 oktober 2006, 14:23:05 by SirG
Beste Angelina,

We hebben al van alles geprobeerd om hem kalm te krijgen
-> een deken over zijn kot, de kamer verlaten, de rug draaien met het ander beestje (cavia) dat we hebben zitten spelen (om hem maar jaloers te krijgen en zorgen dat hij ermee stopt), maar hij ziet dit alles als aandacht, dus we blijven hem negeren !! Ons leven zelf is er voor aangepast (precies zo'n kind ;D) !!! We hebben dan raad gevraagd hier op het forum en zij hadden ons aangeraden om een tam popje erbij te zetten, maar ja dat was dus lang wachten en hij blijft kressen !! Even hadden we gedacht nu is het in orde (meneer zat al bijna met 2 poten op onze vinger), maar na dat geval is het helaas bergafwaarts gegaan en kunnen we hem zelfs nu geen trosgierst meer aanbieden !!

We hebben Cato dus idd besteld om dat gekrijs aan te pakken, maar weten ook goed genoeg dat het 2 kanten kan uitgaan en dan is het snel beslist !! Beau komt uit een dierenwinkel en is niet tam en Cato komt van bij een kweker en is wel tam !!

Met pijn in ons hartje hebben we al beslist dat als het zo zijn dat hij zo verder zou doen dat hij zou moeten gaan en dat we eventueel een leuk plekje in een volière zouden bestellen. Ik moet zeggen ik krijg al tranen in mijn ogen als ik eraan denk en hoop met heel mijn hart dat dat nooit moet gebeuren !!

Het is een krijser en je hebt er nu niet veel aan, maar ik zie hem wel graag. Hij kan soms enorm lief zijn en zotte kuren uithalen, maar dat duurt maar een seconde of 5 en ja als hij eet en drinkt en slaapt, dan is hij ook enorm schattig en lief !! Maar het gekrijs aan mijn oren en wss ook dat van mijn buren stellen zijn negatief gedrag niet op prijs (het doet soms echt pijn aan je oren en je krijgt er hoopfdpijn van) !!

Ik wil je wel bedanken voor een troostend woordje en ik hoop dat niemand ooit met zo'n probleem zou zitten als wij !! Het is echt niet leuk en ja hoor die verhalen van zo'n leuk, lief tam valkje maakt ons wel jaloers, maar we houden vol !!

Ach ja binnen een paar weken is Cato er en dan zullen we wel meer weten zeker !!

groetjes van Catharina
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....

SirG

Eeej,

wat ik nog vergeten was bij het proberen van stil worden van, Beau !!

Muziekjes opzetten, maar hij is hier nogal kieskeurig in vind ik !! Sommige muziek vind hij heel goed en doet hij zelfs mee, maar sommige is echt niet goed en nu kunnen we zelfs de radio niet meer opzetten en moeten we muziek laten horen die hij leuk vind (lief klein konijntje en klassieke muziek  ;D) !! ach ja, maar dat kun je weer niet opzetten als hij niet braaf is hé !! dat is wel jammer, want daar blijft hij echt het langste mee stil !!

groetjes van catharina
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....

angelina

Hoi,

Misschien een ideetje om zijn favorite muziek op te zetten waardoor hij stil is of wat mee gaat doen.
En dan heel langzaam afbouwend de volume knop een beetje dichter draaien.
Dan heb ik het niet over in 1 dag afbouwen maar verspreid over een aantal weekjes? of misschien sneller.
Het is maar een ideetje maar als je het niet probeerd dan weet je het niet en wie weet werkt het.

Greetz Angelique

Love birdies

SirG

Beste,

ik zet niet anders dan zijn muziekjes op !! Best om zot van te woren zelf, maar dan is hij heel erg dankbaar en zit hij (op zijn eten) te knarsen !! Best lollig om zien !! Gisterenmiddag heeft hij niet eens gekrest !! Ik was hem zo dankbaar, echt waar !! Maar ja, je hebt dan wel een hele namiddag kinderliedjes en klassieke muziek aan je been !!

Ik was ook al aan het denken om dat idee'tje van jouw toe te passen !! Is het proberen toch wel waard, denk ik zo !! Bedankt in ieder geval !!

grtz Catharina
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....

granny

De 2 nieuwe valkjes die ik heb (sinds een goede week) zijn ook behoorlijke krijsers (daarom zijn ze ook weggedaan door die mensen) Zodra ik de eerste gil hoor, praat ik gewoon op rustige zachte toon(desnoods vanuit de keuken) en vraag wat er is.9 van de 10 keer houden ze er mee op. Misschien het proberen waard? (mijn ervaring met agaproniden, is dat ze boven je uit proberen te komen als je schreeuwt dat ze hun sneb moeten houden)

SirG

12 oktober 2006, 10:56:27 #7 Last Edit: 12 oktober 2006, 11:00:11 by SirG
eeej,

Het helpt niet hoor !! Hij gilt er alleen harder op !! Hij wil echt dat je naast hem komt staan en met hem bezig bent !! Vanaf je dit doet, dan zou hij wel stil zijn, maar we doen dit niet, omdat hij nu al zo hard schreeuwt en we vrezen dat hij dan erger zou schreeuwen !!

Ach ja het was het proberen waard hé !!

Wat wel helpt is dat ik, als hij braaf is !! 's morgens naar hem toe ga om gierst te geven en terwijl zachtjes tegen hem praat op vaste uren !! bv nu ga ik om 08.15u naar de kooi (tegen die tijd is hij ongeveer wakker) en geef hem gierst !! Ik doe dit zolang hij wil en als hij teken geeft dat hij het niet meer wil, dan ga ik gewoon weg !! Ik doe wat ik wil/wat moet gedaan worden. En 's middags (+/- 12.30u) ga ik voor hem ziten zingen (lol, mss wel wa vals, maar hij geniet er enorm van) en dat met zijn favoriete muziek die ik aan het opbouwen ben (meer en meer muziek, zodat we later dan alleen de radio maar hoeven op te zetten hé !!) !! 's avonds rond 17.00u ga ik hem weer gierst geven (meestal eet hij nooit veel gierst in 1 keer en kan hij 's avonds nog wel krijgen) !! Meestal blijf ik dan ook nog een tijdje naast hem ziten dan en geef hem gewoon aandacht (meestal wast hij zichzelf dan en gaat hij benden op zijn eten zitten -> nog zo'n trekje van hem, ma kom !!) !!

In ieder geval, dit doe ik nu al 2 dagen zo enne ik moet zeggen, hij weet wanneer ik kom, hij heeft wat uitspattingen (maar dat zien we even door de vingers  :D), maar we vorderen weer !! Hij gaat weer zoals 2 weken geleden op onze vinger zitten  ;D (even een vreugdedansje, want ik was al bang dat het niet meer zou terugkomen) !!

Ik hoop dat het in positieve zin verder blijft vloeien, zodat we hem kalm hebben eer zijn vriendin komt !! En dat duurt echt niet mer zo heel lang (ik hoop deze zondag, maar ik vrees er eigenlijk voor)

grtz
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....

Anja

Hoi,

Fijn te lezen dat je een stapje verder bent gekomen.
Het lijkt me idd iets om moedeloos van te worden. Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt met mijn valkjes (en ik heb er intussen 5 en nr 6 komt binnenkort).
Ik hoop voor je dat je stapjes vooruit blijft maken en misschien als het nieuwe valkje komt gaat het schreeuwen wel over.
Ik hoop het voor je.

Over het slapen (in jou geval op de voerbak) heb ik een valkje wat gewoon aan de tralies bleef hangen. Dit gebeurde nadat ze 'snachts ergens van zijn geschrokken. In het begin zette ik haar steeds op stok maar daar was ik dan ruim 1 uur mee bezig. Op een avond heb ik dat niet meer gedaan en toen we 'smorgens op kwamen zat ze gewoon op stok.
Dit gaat misschien bij jou Beautje ook wel weg als het nieuwe valkje erbij zit.
Je zou dan als je het valkje bij Beau in de kooi plaatst de inrichting van de kooi kunnen veranderen zodat het voor beide nieuw is en niet alleen voor Cato.

Groetjes Anja

marilyn

hoikes

misschien is het ook wel een tipje om cato niet direct bij beau in de kooi te plaatsen maar in een kooitje ernaast zodat ze elkaar wel kunnen zien en tegen elkaar kunnen bezig zijn , het gebeurt eigenlijk niet zoveel maar toch heb ik al meegemaakt dat 2 valkjes elkaar niet kunnen uitstaan (meestal door jaloezie , de één is er al langer dan de ander)en als ze naast elkaar staan kunnen ze zachtjesaan aan elkaar wennen en na een tijdje kan je af en toe cato eff bij beau zetten (wel onder jou toezicht) en als je na enkele malen ziet dat ze het echt goed met elkaar kunnen vinden kan je ze constant samen zetten  ;) zo heeft beau ook niet het gevoel dat cato zijn kooi(domein) afneemt  ;) ook je aandacht niet alleen naar cato laten gaan maar eigenlijk ietsje meer aandacht aan beau geven dan wordt hij ook minder snel jaloers  ;)

ik hoop met gans mijn hart dat het verder goed blijft gaan met beau en dat hij binnen kort mag genieten van zijn nieuwe vriendinnetje  ;)

groetjes marilyn

SirG

Beste Marilyn,

Ja dank u voor de tip, maar eigenlijk wisten we dat al wel hoor !! De kooi, staat al 2 weken klaar !! Mener heeft van vanalles bang, dat dichtbij zijn kot komt te staan, en dat hebben we berekent !! De kooi stond eerst op de grond zonder iets in (helemaal leeg), en dit voor een weekje !! De volgende week hebben we de kooi op een tafel gezet (de kooi van Beau is nogal groot en anders kan Beau een beetje bazig zijn tegenover Cato, want haar kooi is drie keer zo klein als de zijne) !! In de loop van de week hebben we stilletjesaan speelgoed en takken in de kooi van Cato gezet !! Hij bekeek het erst heel ernstig, maar is er nu aan gewend !! Als Cato dan komt, dan moet hij alleen maar aan haar aanwezigheid wennen !! En nadien, als de tijd zegt dat ze bijeen kunnen, dan verwisselen we alles wat er in zijn kooi hangt, zodat hij, maar ook zij kan wennen aan alles en mekaar, zodat ze minder agressief naar elkaar zouden zijn !!

We hebben hier denk ik al wel zo veel info gehad, maar als er meer tips zijn, altijd welkom hé !!

grtz Catharina
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....

marilyn

hoikes catharina

da's heel goed bedacht om beau stilletjesaan te laten wennen aan de kooi  ;) je bent al echt vooruitziend  :D het komt wel goed met beau denk ik want zo te zien heb je veel geduld met hem en ben je ook heel voorzichtig om hem aan iets nieuws te wennen  :D ik denk dat beau gelukkig mag zijn dat hij bij jou terecht is gekomen  :D

groetjes marilyn

Inger m

Citaat van: granny op 11 oktober 2006, 09:47:08
De 2 nieuwe valkjes die ik heb (sinds een goede week) zijn ook behoorlijke krijsers (daarom zijn ze ook weggedaan door die mensen) Zodra ik de eerste gil hoor, praat ik gewoon op rustige zachte toon(desnoods vanuit de keuken) en vraag wat er is.9 van de 10 keer houden ze er mee op. Misschien het proberen waard? (mijn ervaring met agaproniden, is dat ze boven je uit proberen te komen als je schreeuwt dat ze hun sneb moeten houden)


Veel vogels krijsen om aandacht te krijgen. Door ze te belonen (zachtjes tegen ze praten) zijn ze mss even stil ('wat horen we daar'), maar daar leer je ze het krijsen niet mee af. Mogelijk stoppen ze tijdelijk even om te luisteren, maar daarna is de kans groot dat ze ongemerkt vaker en meer gaan schreeuwen. Ik denk dat je eerst moet weten wat de oorzaak is van het gekrijs.

Hoi Catharina,
Hou er ook rekening mee dat vogels elkaars gedrag kunnen overnemen en dat je dan twee krijsende vogels kunt krijgen. Dat is geen fijn vooruitzicht, maar ik hoop dat je door je stappen, kunt zorgen dat hij minder gaat krijsen. Het is dus niet erg als je nog even tijd hebt, om hem rustiger te krijgen.

gr Inger

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

SirG

12 oktober 2006, 18:21:45 #13 Last Edit: 12 oktober 2006, 18:26:57 by SirG
Beste Inger,

ook hier hebben we rekening mee gehouden !! Helaas, als Beau zo verder doet en Cato doet hem na, dan zit er niks anders op dan hem weg te doen (omdat hij niet tam is en hij de beginnende was) !! Het zou ook met heel veel pijn in ons hartje zijn hoor, want we zien hem wel graag !!

Beste Marilyn,

Helaas, soms het is voor ons ook niet altijd even makkelijk !! Ons hele leventje staat zowat over zijn kop !! Hadden we nooit gedacht, maar het is wel zo!! We proberen hem zo lief mogelijk te benaderen (ook al is dat soms echt wel héééél moeilijk) !! We hebben al vanalles geprobeerd, maar het lijkt wel dat we een goede manier gevonden hebben !! Mede door hulp van hier op het forum hoor !! Wij zijn maar groentjes (tegenover andere mensen hier op het forum) en we zijn ook blij dat we hier alle problemen kunnen stellen, ook al lijken die soms echt wel vervelend (naar mijn mening dan) !! Maar we willen gewoon dat hij een gelukkig leven leid en dit toch een beetje tam !!

Hij komt uit een dierenwinkel en we wisten dat de kans erin zou ziten dat hij niet tam te krijgen viel, maar dit is toch al een beetje gelukt !! Dit is mede doordat ik elke dag met hem bezig ben en natuurlijk zijn we met 2 om dat wat te verdelen !! Ik ben voonamelijk met hem bezig, omdat mijn partner gaan werken is overdag, maar ok ik moet halftijds zo wat nog naar school !!

Ik denk dat het probleem begonnen is in het begin dat we hem hadden en dat we dit zo wat het verkeerd hebben aangepakt en dat hij hierdoor zo krest (allez ja dat denk ik zo) !!

In het begin (als we hem maar een weekje hadden), dan fluite hij helemaal niet !! Stilletjes begon hij te fluiten en wij met 2, naar dat kooitje van hem en maar aanmoedigen !! Dat aanmoedigen is wel goed, maar ik denk dat het er wat over was !! Ma ja, nu zijn we wat gegroeid en weten we ook wel dat er iets aan te doen valt met heel veel geduld !! Ik moet zeggen, ik heb helemaal niet veel geduld, maar vind wel dat we in de goede richting aan het werken zijn !!

grtz
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....

marilyn

hoikes catharina

inger heeft gelijk, dat krijsen doen ze veelal om aandacht te vragen, de oorzaak dat die om aandacht vraagt kan bv een soort verlatingsangst zijn, of eenzaamheid (kan eventueel ook een andere reden zijn ) en idd een tam valkje heeft veel aandacht nodig maar je valkje moet echt wel leren dat hij enkel aandacht krijgt als jullie daar tijd voor hebben  ;) wat eigenlijk betekent dat je zijn gekrijs idd beter niet beantwoord want dat ziet hij als beloning en krijst nog meer. in feite als je er goed over nadenkt ................. zou je hem beter aandacht geven als hij net stil is  ::) en vanzodra hij begint te krijsen ...........ook gedaan met de aandacht.
misschien dat hij stopt met krijsen  ::) en dat hoop ik echt wel  ;) want ook op dat punt heeft inger gelijk ............. als cato erbij komt kan het 2 kanten uit ofwel als zijn krijsen echt uit eenzaamheid is dan zal hij stoppen met krijsen maar als er eventueel een andere reden achter zit is het ook mogelijk dat cato zijn krijsen overneemt  :o en dat is minder hé  :-\

ik wens je alvast veel sterkte met het verder tam maken van beau  ;)

groetjes marilyn