5 mei 2025, 22:51:13

Ze bijft maar eieren leggen, wat nu?

Gestart door Wietje, 8 oktober 2006, 12:38:51

« vorige - volgende »

Wietje

We hebben twee valkparkieten (mannetje en vrouwtje). Het vrouwtje legt nu al maanden eieren. We laten de eieren iedere keer net zo lang liggen (aantal weken) totdat ze er niet meer naar omkijken. Daarna halen we ze weg.
Het gaat  een tijdje goed maar daarna  begint ze weer opnieuw met leggen. Dit gaat nu al maanden zo. Ze zijn normaal erg tam en lief, maar zodra die eieren er zijn worden ze agressief en poepen ze de hele boel onder. We willen dus graag dat het leggen stopt. Maar hoe? Heeft iemand hier ervaring mee? Vanmorgen lagen de eieren er nog in, maar ik hoorde het popje al weer geluidjes maken (dit doet ze altijd voordat er eitjes komen).

Karin

Zijn de eitjes bevrucht ? Hebben ze een broedblok ?
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Wietje

Nee ze hebben geen broedblok. Ze leggen de eitjes gewoon op de grond (bodem van de kooi). Ook zijn de eitjes niet bevrucht.

Karin

Wat bij mijn pop heeft geholpen ( die had al 3 nesten gehad, echt als uitzondering omdat de eitjes bij een ander lagen en die ineens het nest verliet vlak voor ze uitkwamen ) is haar plus man in een hele andere kooi overzetten. Ze waren zo overdonderd dat ze stopte met eitjes leggen  ;D En verder overtuigen dat het echt geen broedseizoen is : minder daglicht, weinig tot geen groenten / takken / eivoer enz., niet besproeien met water enz. Verder veel los laten vliegen en andere afleiding geven. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Anke

ik heb ook een popje wat maar eieren blijft leggen. We hebben al vanalles geprobeerd, maar alles lijkt slechts een tijdelijke oplossing. Als ik de kooi een meter verplaats stopt ze ook even, maar zit na een aantal dagen toch weer op de grond. 3 maanden geleden heb ik haar een prik laten geven bij de dierenarts, dit zou minstens een half jaar moeten helpen, maar nee hoor...ook dat was tijdelijk, want ze gaat alweer broedgedrag vertonen. Weet iemand of het kwaad kan om vaker zo'n prikje te laten geven? Het helpt wel, maar ze was er de eerste dagen heel erg lusteloos en kon amper vliegen, zat als een dood vogeltje! Vind dit dus ook geen superoplossing! Maar wat dan wel?

Groetjes, Anke

Inger m

Hoi Anke,
Eier leggen is een probleem dat veel voorkomt bij alleen gehouden valkparkieten. Opzch normaal gedrag, maar kan lijden tot uitputting en ongewenste effecten hebben, zoals legnood. De eieren kun je het beste gewoon laten liggen en eventueel laten bebroeden, totdat ze zelf stopt. Eieren nooit weghalen, voordat ze de interesse erin heeft verloren.

Een prik geven kan een oplossing zijn, maar gezien je beschrijving van een lusteloze vogel, zal de behandeling weleens ernstiger kunnen zijn dan de kwaal. Bovendien kunnen bepaalde injecties ook lijden tot bv. suikerziekte en andere bijwerkingen.

Oplossingen die worden genoemd zijn beperken van daglicht (8 uur per dag, dus vogel niet in huiskamer met laat licht), tijdelijk geen groenvoer en niet sproeien.
Verder geen donkere hoekjes of hokjes in de kooi. Kroel de vogel niet te veel en al zeker niet op de rug of aan de achterkant. Dit stimuleert het gedrag. Voor de vogel ook niet uit de hand.

De meest rigoureuze oplossing is het weghalen van de eierstok.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Ann

Citaat van: Karin op  8 oktober 2006, 16:35:25
Wat bij mijn pop heeft geholpen ( die had al 3 nesten gehad, echt als uitzondering omdat de eitjes bij een ander lagen en die ineens het nest verliet vlak voor ze uitkwamen ) is haar plus man in een hele andere kooi overzetten.

Bij mijn valkparkiet Tweety heeft een nieuwe kooi ook geholpen. Cher legt jammer genoeg door. En heeft zelfs geen interesse in de eieren die ze van de hoogst mogelijke stok in de kooi naar beneden laat vallen. En toch steeds de eieren...

Groetjes
Ann

The sincerest form of flattery is to be pooped on by a Cockatiel

Centje bijverdienen?
http://gpt-ptc.goedbegin.nl

illy

Hoi

Ik heb mijn koppeltje 6 weken gescheiden en nu zitten ze nog geen dag bij elkaar en ze paren alweer. De enige oplossing die voor mij misschien nog helpt is een spuitje halen voor de pop zodat ze stopt met leggen.

Groetjes Ilonka