4 mei 2025, 23:45:36

Bloed uit het snaveltje

Gestart door OmaLisa, 8 oktober 2006, 11:17:25

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi,
Wees er wel van overtuigd dat ze in het donker rustig wordt en dat de vreemde omgeving en donker juist niet meer stress opleveren bij de vogel, want dat is juist ook een mogelijkheid.

Hou het in de gaten. Een paar druppeltjes bloed kan een vogel wel missen. Ze hebben van nature een zeer goed stollingsmechanisme. Pleisterspray kun je overigens ook gebruiken om de wond te dichten. Zorg dat het niet in de ogen komt. Ik gebruik het bij het leewieken van jonge eendjes en ganzen (amputatie deel vleugel). Soms bloeden ze ook eventjes, maar door ze rust te geven in een vertrouwde ruimte gaat dat snel over.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Agnes

Citaat van: Inger m op  8 oktober 2006, 16:33:23
Pleisterspray kun je overigens ook gebruiken om de wond te dichten.

gr Inger

Hoi Inger,

Ik heb zelf een keer pleisterspray gebruikt, en dat prikt ontzettend!
Hebben de valkjes daar geen last van?

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

OmaLisa

Volgens de dierenarts is in het donker zitten dat de bloeddruk dan gaat dalen.
De vogel is absoluut niet gestresst, ze zit heerlijk om haar gemak, tenminste zo komt dat over, eten doet ze ook goed, dus ze heeft geen last ervan.
Het gaat om 10 grote druppels bloed ongeveer, misschien wel meer per keer :-\, dat is niet overdreven.
Ik heb ze bij de valkjes gezet en nu bloed ze al een poosje niet meer.
Maar dat was gisteren ook, pas na 24u. ging ze toch weer bloeden.

Groetjes Lisa

Mara

Citaat van: Agnes op  8 oktober 2006, 16:46:23
Citaat van: Inger m op  8 oktober 2006, 16:33:23
Pleisterspray kun je overigens ook gebruiken om de wond te dichten.

gr Inger

Hoi Inger,

Ik heb zelf een keer pleisterspray gebruikt, en dat prikt ontzettend!
Hebben de valkjes daar geen last van?

Groetjes van Agnes.

@Agnes: wij gebruiken hier ook pleisterspray ofwel verbandspray voor de vogels. Vooral toen we nog last hadden van katten bloedden de vogels vaker en dan een beetje spray erop. Hier schenen ze er geen last van te hebben en volgens mij, ik heb in een drogist gewerkt, mag pleisterspray niet prikken....

Inger m

Hoi Lisa,
Het is idd belangrijk om te weten dat de vogel er niet gestresst van wordt. Het zou kunnen dat sommige vogels de donkere opsluiting niet als prettig ervaren en daardoor van slag raken, vandaar dat ik aangaf dat je dat even in de gaten moet houden.

Hoi Agnes,
De pleisterspray die ik gebruik (ook voor mezelf) prikt juist niet, maar voelt koud aan. Het werkt prima tegen bloeden en dat is het belangrijkste. Overigens zal bv. in een schaafwond oid alles wel prikkend aanvoelen, zelfs water, omdat dat gewoon niet prettig is.
Dus ik denk niet dat dat een punt is om druk over te maken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

OmaLisa

Ik vind verbandspray een goeie tip, zal ik onthouden ;)

Groetjes Lisa

Paauwtje

Moet dit nog van een bepaald merk zijn.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer