29 april 2024, 15:25:49

tam krijgen?

Gestart door Joy4ever, 4 oktober 2006, 21:42:38

« vorige - volgende »

Joy4ever

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week een jong valkje van ongeveer 4 maanden nadat mijn vorige valk helaas is overleden. (Deze heb ik nooit tam gekregen, had het beestje geen zin in wel uit de hand te voeren)
De kleine was vanaf het begin al erg op zijn/haar gemak bij ons (weet nog niet of het een man of pop is), en at na een dag al uit de hand, kon de dag erna al met mijn hand in de kooi zonder dat het beestje angst vertoonde.
Eerst voerde ik hem gierst tussen mijn vingertoppen maar nu probeer ik het op de vlakke hand en dit vind ie wel eng.
Moet ik gewoon volhouden tot ie ervan af gaat eten/op mijn hand gaat zitten?
Het is een lutino en vermoet wel dat het een man is, babbelt erg veel en doet mij ook al na met toontjes/deuntjes.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Heb wel het stappenplan gelezen maar weet niet of je zo'n beestje ook uit de vlakke hand moet laten eten.

Groetjes Joyce


Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky

Rianne

Hoi Joyce,

je kunt proberen om de trosgierst steeds verder naar je toe te halen. Ook kun je het dan wat hoger aan de stengel vasthouden, zodat er maar een klein beetje trosgierst tussen je hand en het valkje zit.
Natuurlijk kun je ook van de vlakke hand proberen maar er gaat nu eenmaal flink wat tijd inzitten. :)

Joy4ever

Ik trek steeds een klein stukje gierst van de stengel, dus heb al weinig afstand, klem het stukje echt tussen mijn vingers en dan heeft ie geen problemen mee, maar zodra ik mijn hand draai loopt ie weg. Leg ik het gierst op mijn hand dan pakt ie het wel na enige (soms veel) aarzeling van mijn hand en loopt weer weg. Ik begrijp dat ik geduld moet hebben maar lijkt me leuk voor het beestje dat als ie tam is ook lekker rond kan vliegen.


Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky

Rianne

Ja dat is zeker leuker. :)
Het is wel een goede stap dat je valkje het toch van je vlakke hand af durft te pakken. Probeer het anders eens met een zonnepitje. Of je geeft die uit je vingers.

Joy4ever

het gaat al beter, maar ik lees vaak dat men adviseert om een valk in een kleinere kooi te zetten om het tam maken te bevorderen.
Nu vroeg ik mij af wat valt onder een kleine kooi, die van mij heeft een kooi van 85 cm hoog en 45 cm in de diameter, is deze ook klein of normaal????


Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky

Joy4ever

Er zit vooruitgang in vandaag zat gypsy op mijn vinger!!!!!
Wel is waar per ongeluk, zat namelijk in de tralies te klimmen en kwam daar mijn hand tegen met een zonnepitje en ging daar dus per ongeluk op zitten, maar ja nu weet hij/zij in ieder geval dat mijn hand niet bijt.


Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky

Joy4ever

helaas, is het bij deze ene keer gebleven, hij kijkt naar mijn hand alsof het een buitenaards wezen is.
Wel is ie niet bang voor me, als ik buiten de kooi tegen hem praat komt ie gezellig naar me toe klimmen.
Misschien moet ik wel gewoon meer geduld hebben met hem. Als ik mijn hand met gierst in de kooi doe begint ie er wel van te eten maar zodra ik mijn hand verder van hem af hou begint ie te aarzelen.
Als ik er nu een tamme bij neem zal hij dan ook sneller tam worden?
Alle adviezen zijn welkom!!!!


Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky

Joy4ever



Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky

Big-Nigge

srry ik denk het niet ..maar je moet kijken bij tam maken maar dan ...2005 kijken ofzo misschien help dat en somige typen help hij bijt maar er zit ook een stukje jou verhaal in als je wil zoeken om antwoordt ...dus ja ja ik heb nog een baby valkje dus ja...veder weet nie maar ider geval ik heb iets gezegt groertjes Amy en Rocky  :-*
HALLLOOO AMY IS TRUG!!!!!:D:D:D Eindelijk wachtwoord ook gevonden!

Joy4ever

in ieder geval bedankt voor de reactie, ik heb al best veel gelezen maar dit is het eerste valkje waar ik druk mee bezig ben om tam te krijgen, (mijn moeder was er erg goed in maar die is er helaas niet meer) en wil zo graag dat het gaat lukken.
Ik heb hem wel uit een dierenwinkel, misschien is ie daarom bang voor handen....


Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky

angelina

Ik denk dat je al heel goed op weg bent.
Zeker niet opgeven nu hoor!
Echt met heel veel geduld kom je heel ver.
In het begin ging je vrij snel begrijp ik uit je verhaal. Maar dat hij nu aarzeld of gewoon zijn pootje stijf houd om het maar zo te zeggen zegt niet dat het je niet gaat lukken.
De aanhouder wint het echt wel en met veel liefde en geduld gaat het helemaal goed komen.

Succes
Greetz Angelique

Love birdies

Joy4ever

dank je voor je berichtje, het geeft de mens weer hoop.
Tuurlijk blijf ik doorzetten maar het lijkt me ook leuk als ih eenmaal tam is dat ik er een tam maatje bij kan zetten, is toch wat gezelliger voor hem.
En heb ook een mooie nieuwe kooi voor hem maar die is erg groot en dan krijg ik hem natuurlijk nooit tam als ik hem er nu al in zet.
Maar ik ga gewoon door.


Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky

Joy4ever

Ik was inderdaad iets te vroeg met mijn bericht, inmiddels komt ie al op mijn hand zitten, ik heb gewoon gierst "verkruimeld" op mijn hand gelegd en ja hoor, hij liep zo mijn hand op. Als ie zit te eten kan ik gewoon mijn duim bewegen, vind ie helemaal niet eng, maar probeer ik het met een stukje gierst tussen mijn vingers dan is dat nog erg eng.
Dus dit is voor mij de volgende stap. Ben benieuwt hoelang het duurt.

Groetjes Joyce


Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky

Spirit

tja,
met wat geduld kom je bij vogels het verst.
Ik had het zelfde probleem. met mijn rosella en hoe vaker ik het deed des te schuwer hij werd.
Door jouw vraag te lezen wist ik dat je op de zelfde golflengte als mij zat en ging direct lezen ik zal nog wat meer binnen de kooi oefenen en dan korels trosgierst op mijn hand leggen hoppelijk krijg ik dan ook het zelfde resultaat.

BEDANKT, nu weet ik door jouw vraag hoe ik aaan de slag kan

Joy4ever

zo leren we allemaal weer wat bij, het forum is er toch om mensen te helpen en mooi meegenomen dat je door mijn vraag ook verder komt, iedereen blij


Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky