3 mei 2025, 18:27:59

geen zaadjes

Gestart door heidi, 11 oktober 2006, 09:24:03

« vorige - volgende »

heidi

hallo allemaal,
Sinds een dag of 2 wil Quick geen zaden meer eten,hij eet wel eikrachtvoer,stukjes appel en broccoli en gemalen pellets.
Krijgt hij zo wel alles binnen wat hij nodig heeft?
Ik heb al geprobeert geweekte zaden door het eikrachtvoer te mengen maar hij gooit die er gewoon uit.
Hij weegt  nog steeds 95 gram,valt dus niet af.

Groetjes Heidi en Quickje

Riny

Hoy Heidi
In pellets zit alles in wat Quickje nodig heeft.
Toch is het voor de spiermaag beter als ze ook wat zaadjes eten.
Maar mischien is dit een voorbij gaande periode.
Kun je hem niet wat zaadjes voor Grasparkieten aan bieden?
Die zijn zachter en lijken meer op trosgierst?
Groetjes Riny :D

heidi

Hoi Riny,
Quick krijgt al grasparkietenzaad,maar hij eet er niet meer van.
Ik ga vandaag maar proberen om gedurende een paar uurtjes al het andere eten uit de kooi te halen en kijken of hij dan wel zaadjes wil eten.
Groetjes Heidi

Rianne

Hoi Heidi,

wil je Quickje uiteindelijk op pellets laten overstappen, of niet?
In pellets zitten alle voedingsstoffen die ze nodig hebben. Als een valkje pellets eet, komen die als kleine korreltjes in de maag terecht. Zodoende is het niet slecht voor de spiermaag, omdat die korreltjes ook weer als maagkiezel fungeren.

heidi

Hallo Rianne,
Van mij mag Quickje volledig op pellets.
In de voiliere waar de andere valkjes zitten eten ze zowel pellets als zaad,ook de grasjes eten het allebei.
Quickje zit binnen,omdat hij door de handopfok zo tam is .

Rianne

Welk merk pellets geef je aan Quickje? Ik heb het hier eens geprobeerd met pellets van Pretty Bird. Die moesten ze dus echt niet.
Mijn helaas overleden valkje Nayana heeft 10 dagen in een kliniek gezeten waar ze meteen al at van Harrison's pellets. Er zit dus wel een groot verschil tussen de merken.

heidi

Hoi Rianne,
Hier krijgen ze pellets van Nutribird G14,ik geef het al 2 jaar in de voiliƫre en ben er heel tevreden over,ook de grasjes en de zebravinken zijn er dol op.
Groetjes Heidi

Rianne

Zolang Quick nog wel van de pellets eet is er niks aan de hand. Goed dat je hem blijft wegen. :)
Valkjes gaan op een gegeven moment ook kleuteren en puberen, dan gaan ze je uitproberen. Misschien dat Quick daarom een beetje dwars is?

heidi

Hallo Rianne,
Quickje is inderdaad aan het puberen,zeurt de hele dag,wil constant aandacht en als hij die niet krijgt bijt hij in je oor,waarna hij dan ook direct  van de schouder op de bank gezet wordt.Binnen 14 dagen komt er een valkje bij ,een speelkameraadje voor Quick.Misschien dat hij dan weer zaadjes eet uit jaloezie.

Rianne

Hoi Heidi,

als Quickje al goed pellets eet, waarom zou hij dan nog zaadjes moeten eten? :)

heidi

hallo Rianne,
omdat ik dacht dat hij sommige mineralen of zo tekort zou komen.
In de dierenwinkel hebben ze gezegd dat het beter voor de maag is als hij ook zaden zou eten.
Hij heeft zaden en trosgierst gegeten maar heeft nu liever pellets,brocoli,appel en eikrachtvoer en liefst alles bij elkaar in een potje.Als hij s'morgens schoon voer krijgt is hij een half uur bezig om alles bij elkaar in een potje te gooien,dan pas gaat hij eten.

Groetjes Heidi en Quick

Rianne

Dat verhaal is mij ook eens verteld. Ik heb contact gezocht met dr Hooijmeyer, die uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar pellet voeding. Het is een 'broodje aap' verhaal.
Juist in pellets zitten alle voedingsstoffen die vogels nodig hebben. Dan hebben ze geen groente, brood, of sepia meer nodig.
In het begin moest ik er ook niks van weten, maar uit onderzoek (bron: www.kliniekvoorvogels.nl) is gebleken dat 80% van de gezondheidsproblemen van vogels te wijden is aan verkeerde voeding. Het is sowieso wel een interessante website om eens rond te kijken.

heidi

Hallo Rianne ,
Bedankt voor de link.
Nu hoef ik me geen zorgen te maken dat Quick iets tekort komt met de pellets.
Groetjes Heidi en Quick