11 mei 2025, 12:31:17

graag correcte kleurbepaling

Gestart door asle, 1 augustus 2003, 01:55:19

« vorige - volgende »

asle

Hallo,
hieronder staan een deel van mijn valkparkieten.
Kan er iemand de juiste kleur (cinnamon, lutino, witmasker, parel,...) bijzetten?
Ik heb op internet al gezocht maar de benamingen lopen zo uiteen en kan er echt niet goed aan uit.
(sorry voor de slechte kwaliteit; als het niet goed genoeg is, zeg het me dan en dan maak ik wel nieuwe foto's)
Alvast hartelijk bedankt!
Tom

::)

Mandy

1 augustus 2003, 02:10:39 #1 Last Edit: 1 augustus 2003, 02:13:37 by Mandy
Hallo Tom,

Ik zal eens kijken of ik je kan helpen. ::)
volgens mij is;

1; cinnamon, een jonkie of een pop
2; geparelde witmasker, ik zie al wat verdwenen parels dus ik denk een man
3; bont, kan je niet zien dus man of pop
4; lutino, ik denk een pop (geel overgoten)
5; cinnamon gepareld (dan een pop) of bont cinnamon gepareld (kan je dan ook niet zien, dus man of pop)
6; lutino, ik denk een man (wit overgoten)

Dacht je dat zelf ook toevallig? :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Hoi Asle,

volgens mij weet ik ze wel hoor:

1. Cinnamon
2. Witmasker grijs pastel gepareld
3. Bont
4. lutino
5. bont gepareld
6. als die bruin heeft zoals ik die zie is die een fallow

Ik hoop dat ik je wat heb geholpen,

Groetjes, Tara

Tara

Ha Mandy,

ik zie dat je eerder had gereageerd :). Volg maar haar antwoorden, ze is erg slim ;D

Karin

Nr 6 zou een lutino cinnamon kunnen zijn, maar de foto is te onduidelijk. Er ligt dan een bruinige waas over het geel heen bij de vleugels en rug. Als het goed is heeft Barbara er zo één en die heeft er dan vast ook een duidelijke foto van  ;D Voor de rest ga ik helemaal mee met Mandy  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Barbara

hoi Tom,

ik ben dus Barbara en dit is mijn lutino cinnamon (zeer waarschijnlijk):

Als jouw valkje nr 6 hier op lijkt (ook een bruinig waas heeft over de vleugels en aan de rand van de staartveren), maar dan met lichtrode oogjes, is het een zeer lichte fallow zoals Tara zei. Er zit dan geen lutino in.

Ik denk over de rest het volgende;

1 cinnamon pop (als ze d'r eerste rui heeft gehad, anders kan het ook een man zijn)
2 een licht gekleurde witmasker gepareld, verder zie Mandy
3 bont
4 lutino (pop vanwege het vele geel)
5 cinnamon bont gepareld (bont vanwege de zeer lichtgele vluchtveren aan de vleugels en de zeer lichte borst)

Sowieso een collectie valkjes om trots op te zijn!

Groetjes,

Barbara

Mandy

Oei jongens toch, ik ga er van blozen... :-[

Maarre Tom, zeg nou zelf maar eens wat je zelf dacht en beschrijf hun gedrag eens. ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

tom

Hallo iedereen,
ik was echt verbaasd van zoveel reactie te zien.
Ik ga nieuwe betere foto's maken, om zonder twijfel de kleur te laten vast stellen door jullie. De lutino's is duidelijk, echter de cinnamon weet ik niet goed.
Ik ben gisteren naar een vogelbeurs in Winksele (België, ben zelf ook Belg trouwens...), en heb daar een koppeltje turquoisines gekocht, en eveneens een mannetje voor mijn vrouwtje swift. Het was maar een zeer kleine beurs, misschien een goeie 200 vogels. Uiteindelijk heb ik dus 14 valkparkieten (10 jonge van dit jaar), 2 groene kakarikies, 2 turquoisines, 2 swiften en dan nog 2 californische kuifkwartels. Deze zitten allemaal samen in een prachtige buiten voliere van ongeveer 1,5 m diep, 2m hoog, 4m breed. Buiten dat af en toe de ene de andere een beetje uitdaagt, leven ze in vrede samen. De nieuwe swift van gisteren ging wel een keer in het nestkastje van de kwekende valkjes zitten, maar werd er snel uitgejaagd door het valkmannetje.
Ik ga er wel een 5-tal jonge valkparkieten van verkopen, omdat het anders te veel wordt, zeker omdat ik er nog een kopppel roodruggen en evt een koppel splendids zou willen bijzetten. Dus moesten er geïnteresseerden zijn om mooie gezonde valkjes te kopen: email me gerust (evt ook grote foto's per email), ik ben van de regio Mechelen (België dus zoals eerder gezegd). Ik heb ook nog een stel rode rosella's erin gehad, maar die zijn beide gestorven.
Tot binnenkort! (laat de reacties maar komen!).