5 mei 2025, 05:51:03

grit/kiezel NIET nodig?

Gestart door Rene, 20 juni 2003, 23:29:44

« vorige - volgende »

Karin

Eigenlijk raar dat in verschillende landen verschillende meningen erover zijn terwijl het wel om dezelfde vogels gaat  :-/ Bijna op alle Nederlandse sites wordt gezegt van wel, alle Amerikaanse sites zeggen van niet. Nou hoorde ik laatst dat veel vogels het grit ook niet echt opeten maar fijnmalen en dat zou weer goed zijn voor de snavels. Nou, ik neem aan dat mijn valkjes inteligent genoeg zijn en het alleen nemen als het nodig is  ;D Laatst was het bakje van Dizzy en Jazzy leeg en Dizzy vloog naar de zak met grit en begon er aan te trekken... Toen ik het bakje vulde begon te gelijk er van te eten.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mirjam-Moniek

30 juli 2003, 01:53:30 #16 Last Edit: 30 juli 2003, 02:04:25 by Mirjam-Moniek
Hallo Allemaal

Ik denk dat ik het antwoord op het gritprobleem gevonden heb.
Op een Amerikaanse website staat dat vogels in het wild dingen eten die moeilijk fijn te maken en te verteren zijn.

In gevangenschap krijgen ze zaadjes, pellets en eivoer die makkelijk te vermalen en te verteren zijn. Grit heeft daarom geen functie meer en is dus niet meer nodig.

Vogels eten het nog wel, omdat zij van nature nog de neiging hebben grit tot zich te nemen. Als je vogel een beetje grit eet, kan dat geen kwaad.

Het kan wel kwaad als je vogel zich overeet in grit. Het irriteert dan het verteringstelsen en kan het zelfs blokkeren. Vooral vogels die niet alle voedingsstoffen krijgen, eten teveel grit.

Als tip wordt gegeven elke week een beetje grit te geven, maar niet altijd een vol bakje in de kooi te hebben staan. Op die manier kan je vogel zich niet overeten.

Dus grit kan geschrapt worden, maar kan ook in kleine hoeveelheden gegeven worden.
Voor wie ziet dat zijn vogel zich op het grit stort: waarschijnlijk krijgt je vogel niet alle voedingsstoffen binnen. Denk niet dat je vogel het gewoon veel nodig heeft, want het is zeer ongezond.

Maar goed, mij is nu dus duidelijk waardoor het meningsverschil komt. Aangezien het artikel gaat over de vermalende werking van grit, geldt dit dus ook voor kiezel.

Mandy

30 juli 2003, 02:12:04 #17 Last Edit: 30 juli 2003, 02:26:31 by Mandy
Dank je voor de info! ;)

Duidelijk en te begrijpen.
Dan zal ik dat bakje met grit wat er altijd staat maar weghalen dan. Dan zet ik het voortaan wel 1 keer per week neer ofzo? Ik hoefde het trouwens ook weinig bij te vullen, maar ze schijnen ook vaak bepaald grit te pakken. Dus dan leek het nog wel vol, maar hadden ze het nodige er al uit gepikt.
En mijn grasparkietjes krijgen het iedere dag! Want die eten het dus wel elke dag bijna leeg! Maar dat zit ook in een heel klein bakje wat je tussen 2 tralies kan schuiven. Zal ik ook maar minderen dan? :-/

Dan moet ik trouwens wel mijn infolijsten aanpassen, want iedereen die bij mij een parkiet heeft gekocht heeft op z'n papier staan dat ze het moeten geven! :o
Ik heb nu iedereen gemaild die een valkje bij me heeft gekocht en ik heb jouw tekst gebruikt als je het niet erg vindt?

En geldt dit trouwens ook voor papegaaien, want Chico krijgt dat ook namelijk. Ze heeft zelfs een gritbel in d'r kooi hangen!  ::)

Hé, jij ook al zo'n mooie handtekening Mirjam-Moniek! ;D
Ik wacht nog geduldig op de acties van mijn vriend...zucht... :(
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Haha, Mandy, Tja , je vriend is niet zo snel hè ? Nou, mijn offer staat nog steeds hoor als je je bedenkt. Ene, ik vroeg me al af waarom ik dat mailtje van je kreeg  ;D Overigens nemen mijn valkjes met tijd en wijlen wat grit, dus ik hoef niet bang te zijn voor "gritboompjes" , maar als ze er veel van gaan eten zal ik ze niet meer gaan geven.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Maarre nou vroeg ik me iets af, ::)
hoe zit het dan met schelpenzand wat sommige mensen nog gebruiken, daar zit ook grit in.
Wel in een kleine hoeveelheid, dus daar kunnen ze zich niet aan overeten ofzo, toch?
Of is dat nu ook niet meer zo best? :-/

Mirjam-Moniek

Hoi Mandy

Ik laat het bakje met grit en kiezel gewoon in de kooi. Ze eten er af en toe van. Het wordt natuurlijk anders als het bakje steeds gauw leeg is of als je valkje zich op het bakje stort zodra je nieuwe grit geeft.

Ik denk dat ze met schelpenzand zich niet kunnen overeten, omdat ze elke week een kleine hoeveelheid in hun schelpenzand krijgen. Trouwens, volgens mij eten de meeste vogeltje weinig tot niets van het schelpenzand.

Maar goed, we hoeven mensen dus niet meer te zeggen dat ze het moeten geven en al helemaal niet dat valkjes er naar behoefte van eten. Want ze kunnen dus WEL teveel ervan eten. Ik denk dat hetzelfde voor grasparkieten en voor je papegaai geldt. Tenzij je papegaai soms wel echt harde dingen krijgt die moeilijk kapot te maken en te verteren zijn.

Het handigste wat er stond, vind ik nog wel dat vooral vogels die niet alle voedingsstoffen krijgen, zich overeten in grit. Als je vogel zich dan op het grit stort, weet je dat je eens goed naar het voedinspatroon moet kijken.
Die van mij eten 2/3 pellets en 1/3 Xtravitalvoer, dus die krijgen in elk geval voor 2/3 alle voedingsstoffen binnen en in de goede verhouding.

Ik heb het plaatje in mijn handtekening voor het grootste deel zelf gemaakt. Als het even niet lukte, heb ik m'n vriend "gevraagd" te helpen. "Sahaan, kom je nou helpen!!!"  :D Soms moet je mannen gewoon een beetje aansporen, of gewoon de oren van de kop zeuren.  ;)

Mandy

Hahahahaha!
En hij noemt me nou al een zeur
en een ouwe zemelaar! :D

Mandy

Enne ff voor de duidelijkheid, want ik raak er zelf helemaal van in de war, grit en maagkiezel is hetzelfde en mineralen is weer iets anders en moeten ze wel krijgen, zag ik in een ander berichtje staan, toch? :-/

Mirjam-Moniek

Hoi Mandy

Grit en kiezel hebben allebei die malende werking. Alleen bevat grit mineralen, maar die kan je ook in andere vorm geven.