5 september 2025, 10:41:29

grit/kiezel NIET nodig?

Gestart door Rene, 20 juni 2003, 23:29:44

« vorige - volgende »

Rene

Nou was mij verteld en had ik hier ook op het forum gelezen (in het stukje Maagkiezel en grit) dat een bakje grit in de kooi essentieel is voor de valkparkiet. Maar nu ik door engelstalige paginas zit te bladeren lees ik daar heel andere dingen: omdat valkparkieten de zaadjes pellen, zouden ze geen grit nodig hebben. En erger, ze zouden er dood aan kunnen gaan door verstopping in krop of darmen! :o :o

In het engelse deel van deze site (http://www.valkparkiet.com/eng/files/voeding.htm) staat bijv:
CitaatGrit
There is a lot of debate on the subject of whether or not cockatiels require grit or gravel to help with the digestion of their food. My opinion is "no", they do not need grit or gravel as part of their diet. [...]
Cockatiels provided with grit can gorge themselves on this, especially out of boredom or when they are ill, with damaging results to the crop and digestive system.
De Noord-Amerikaanse Cockatiel Society raad het geven van grit/kiezel ronduit af, en een beetje zoeken met google levert meerdere paginas (onder andere van dierenarts) die hetzelfde zeggen. Aan de andere kant wordt er echter ook druk geadverteerd met diverse grit/gravel producten. :-/

Ik moet zeggen dat het allemaal behoorlijk verwarrend is; dat je je valkje dingen aanbied die overbodig zouden zijn is tot daar aan toe, maar als er een zeker gezondheidsrisico aanvastzit, slaat de twijfel toch wel erg hard toe :(

-- Rene

P.S. hier enige (engelstalige) paginas over het onderwerp:

http://www.cockatiel.org/petquestions/gravel.html
http://www.cockatiel.org/petquestions/grit_and_gravel.html
http://www.world-of-birds.com/askvet/apr01a.htm
http://members.tripod.com/mystinwolf/cockateildiet.html
http://www.geocities.com/skarlettsweb/faq.html

Speedy

21 juni 2003, 01:09:34 #1 Last Edit: 20 juli 2003, 01:48:56 by lucky
Jeetje Rene, dit is zeker even schrikken ja.
Wat moet je hier nu van denken dan he.....vroeger gaven wij onze vogels (tropische vogels, maar ook een enkele valkparkiet) ook geen grit, maar hadden we schelpenzand, daar aten ze dus ook van.
Het is dus nu erg dubbel, wel of niet geven.
Ik geef het nu wel, omdat ik geen schelpenzand gebruik, de valkparkieten eten het allemaal hier, dus moeten ze het toch nodig hebben lijkt mij.

Groetjes,,
Trudie

Tara

Hoi,

is inderdaad wel schrikken,

ze hebben het toch nodig om hun eten te malen dat ze hadden gegeten, hoe gaat ze het anders malen ??? :-/.

anika_en_spirit

hoi allemaal,
het is zeker schrikken, maar ik denk dat een valkje alleen maar grit eet asl ie het nodig heeft en zich er niet mee zal vol eten, dus ik geef het gewoon. heb er met koerva vroeger nog nooit problemen mee gehad.

groetjes anika.
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!

Mirjam-Moniek

Ik heb ook een Amerikaans boekje over valkparkieten waarin staat dat je het juist niet moet geven. Ik weet ook niet goed wat ik ervan moet denken. Wat ik wel weet is dat ze het eten, geen teken is dat ze het nodig hebben of dat het niet schadelijk voor ze is. Valkparkieten eten ook chips, chocola en giftige kamerplanten. Ook zie ik mijn ene valkparkiet veel grit eten als zijn voerbakje leeg is.

Paul

Hoi,
Bij kippen is het ook zo dat ze grit nodig hebben maar die eten de zaden compleet op dus dat moet in hun maag gemalen worden.
Valkjes pellen hun zaadjes eerst voor ze het opeten en hebben het dan misschien toch niet nodig maar zeker weet niemand dat.
Vroeger gaf ik het mijn valkje ook niet omdat ik er niks van wist en toch is ie nu 12 jaar geworden zonder een keer ziek geweest te zijn.
Dus dodelijk is het zeker niet als ze geen grit en maagkiezel hebben.
Vogelgrit is trouwens ook voor de mineralen en kalk dus dat hebben ze volgens mij toch gewoon nodig.

Groetjes, Paul

Mandy

Tja...ik weet ook niet goed wat ik hier mee aan moet... :-/
Ik weet ook niet beter dan dat je dat moet geven?
Ik zeg dat ook tegen iedereen die hier een parkietje komt halen, wat moet ik nu zeggen?
Ik meng dat nu gewoon door het voer en ik heb het in een apart schaaltje staan. Ik zie dat ze er van eten en mijn grasparkieten eten het heel veel zelfs, die bakjes moet ik iedere dag bijvullen.
Ik denk niet dat het kwaad kan, ze pakken het immers zelfs en ze weten en voelen zelf wanneer ze iets nodig hebben. ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

19 juli 2003, 17:40:24 #7 Last Edit: 19 juli 2003, 17:44:37 by Speedy
Ik heb een (oud) boekje hier voor me, over Valkparkieten.
Hierin staat het volgende over grit en sepia:

Valkparkieten hebben voor een goede spijsvertering, naast een goed zaadmengsel, ook grit nodig en zeker het gemineraliseerde grit is daarvoor zeer geschikt. Het gritbakje moet elke week volledig worden ververst, want denk niet te snel dat er nog wel voldoende inzit.
Valkparkieten nemen namelijk alleen bepaalde gritkorrels uit het bakje en ze hebben voor de andere geen interesse.

(dit klopt wel heel goed, ik zie dat hier namelijk ook bij mijn valkparkieten gebeuren, zodra ik een nieuwe lading geef, komen ze er weer snel naartoe)

Daarom kan dus een ogenschijnlijk nog behoorlijk gevuld bakje voor uw valkparkiet 'leeg' zijn aan voor hem interessant grit. Grit dient niet alleen voor het vermalen van het zaad in het lichaam van de vogel, maar het helpt ook bij de poppen het ei te vormen. Kalksteen en vermalen oesterschelpen zijn goede soorten grit om te geven. Deze kleine steentjes krijgen in de maag van uw valkparkiet veel werk te verzetten. Als ze rond en afgesleten zijn, worden ze door de vogel uitgedreven en vervangen. Het is daarom heel belangrijk dat er altijd een voorraad schoon grit voorhanden is voor uw valkparkiet, of deze nu in een kooi zijn gehuisvest, of dat ze in een volière wonen.

Dit stukje heb ik dus maar ff overgenomen uit dit boekje

Groetjes,
Trudie

Kolkkie

Hoi Allemaal,

Ik zou jullie eerlijk bekennen dat ik totdat ik deze site leerde kennen nooit grit en kiezel heb gebruikt. Mijn neef heeft het ook nooit gebruikt voor Einstein, dus Einstein heeft iets van 10 jaar zonder gedaan.
Nu ze het wel hebben, eten ze er ook van, maar zonder grit en kiezel is het ook altijd goed gegaan.
Als grit en kiezel echt nodig waren, zouden ze allang dood zijn geweest. Dat is mijn mening dan hoor.
Ik heb nu vanalles in de kooi, van maagkiezel tot een mineralenblok, van eivoer tot een sepia.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Mariska,
Het is inderdaad zo dat ze zonder grit en maagkiezel kunnen hoor want mijn Taco heeft ook 8 jaar zonder gedaan.
Je had toen nog geen sites waar je zoveel informatie kon vinden en de dierenwinkel wist het zeker ook niet.
Ze krijgen hier nu ook alles en denk dat dat wel gezonder is en dat ze het voer beter verteren dan zonder grit.

Groetjes, Paul

Speedy

Hoi Paul en Mariska,

Ik weet ook niet beter hoor, het is dat het nu allemaal te koop staat in de winkels en dat je het op de verpakkingen leest en hier op het forum.
Alhoewel, wij vroeger altijd tropische vogeltjes hebben gehad, en uiteraard toen had je als bodembedekker alleen maar schelpenzand.
Tenminste, wij wisten niet beter.
En de vogeltjes aten ook altijd uit dat schelpenzand, de schelpjes op.
En ja, zo kregen zij natuurlijk toch hun benodigdheden binnen.
Nu is dat schelpenzand een afrader bij valkparkieten, dus verkopen ze het los in doosjes die schelpen en grit met kiezel.
En ja, als je vogel al zo oud is geworden zonder al dat spul, nou dan heeft ie het ook niet gemist hoor.
Er zijn ook mensen, die nooit vitaminen eten, of wat voor groenten dan ook.

Groetjes,
Trudie

Marianne

Hoi,

Tja, ik weet het ook niet hoor.
Bij mij lijken ze soms wel verslaafd aan de grit. Zet ik er een vol bakje in en binnen twee dagen is het helemaal leeg.
Ik nog op de bodem gekeken maar ze hadden het bakje echt niet omgegooid.
Ik heb nu al een paar dagen geen grit in de kooi staan, van de week krijgen ze wel weer een bakje en dan maar kijken hoe ze daar mee omgaan.
Is dit bij een van jullie ook weleens voorgekomen?

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Kolkkie

Hoi Marianne,

Bij mij gebeurd het ook hoor. De ene keer eten ze er niets van en de andere keer is het bakje ineens bijna leeg. Het is maar net of ze er behoefte aan hebben of niet. Dus echt zorgen maken hoef je niet.
Ik heb wel altijd een bakje in de kooi hangen. Dan kunnen ze er naar hartelust van snoepen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Marianne

Hoi Mariska,

Bedankt !
Maak ik mijzelf geen zorgen meer.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Rene

Hoi Paul,
CitaatHet is inderdaad zo dat ze zonder grit en maagkiezel kunnen hoor want mijn Taco heeft ook 8 jaar zonder gedaan.
Je had toen nog geen sites waar je zoveel informatie kon vinden en de dierenwinkel wist het zeker ook niet.
Ze krijgen hier nu ook alles en denk dat dat wel gezonder is en dat ze het voer beter verteren dan zonder grit.l

Je hebt nu met Internet inderdaad een heleboel meer informatie, maar de verschilllende sites spreken elkaar tegen wat betreft grit en kiezel. De ene zegt wel, de ander zegt niet. Zelfs valkparkiet.com heeft geen eenduidig antwoord: Nederlandse lezers moeten het in de kooi aanbieden, Engelstalige lezers krijgen te horen dat het niet nodig is, zelfs gevaarlijk ::)

Dat Taco en Einstein jaren in goede gezondheid hebben doorgebracht zonder een grammetje grit of kiezel bewijst dat het niet strikt noodzakelijk is. De vraag is dus of het wel aanbieden de valkparkiet nog gezonder maakt, en of dat opweegt tegen (de kleine?) risicos die er blijkens sommige toch niet ondeskundigen aan grit/kiezel verbonden zijn :-/

-- Rene