kooi schoon maken van een bang valkje

Gestart door StaceyenTieto, 30 september 2006, 21:08:08

« vorige - volgende »

De pool weet ik niks van

nikx
0 (0%)
nix
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

Poll gesloten: 2 oktober 2006, 23:19:03

StaceyenTieto

30 september 2006, 21:08:08 Last Edit: 1 oktober 2006, 23:28:03 by StaceyenTieto
Hallotjes Gerda of Karin en mensjes die dit lezen ,

als ik kooi Schoon ga maken Is Tieto Bang hoe moet ik dan doen ?want Als ik Bakje los maakt van het kooi dan ga Tieto omlaag en Als hij naar boven klim en ik wil dan de kooi op tillen dan ga Tieto Naar beneden lijkt of Tieto mijn plaag  ;D en dan blaas die vind wel beetje grappig en ik praat met Tieto maar heeft nog geen nut.Mijn Broertje deed handschoen aan en deed Tieto vangen.Maar Valkjes zijn bang voor handschoenen en omdat een nieuwe omgeveging is want tieto is maar 4 dagjes dus kan iemand mijn weer helpen sorry..want ik heb altijd konijnen gehat en hamsters en het is ook voor mijn allemaal niew Heel veel groertjes van mijn en Tieto  :-* :-* :-*jes

p.s Gerda mn valkje ziet er net als lizzy en Dulce!!!

Gerda

Hoi Stacey,

Je moet Tieto rustig laten wennen aan je. Praat tegen hem op ooghoogte van de kooi op rustige toon. Het is goed om hem de eerste tijd in een niet te grote kooi te zetten. Dan kun je hem beter tam maken.

Volg de stappen maar die je hier kan vinden, maar doe lekker rustig aan. Het kan wel een tijdje duren voor hij op je vinger stapt. Voor die tijd moet je hem niet loslaten, anders moet je hem vangen en dan is je vertrouwensband weer helemaal teniet gedaan.

Lees maar veel op dit forum, vooral bij tam maken. Dan zie je wel meer verhalen zoals jij met Tieto.

Veel succes.
Groetjes, Gerda

StaceyenTieto

Bedankt voor de tip ;) maar hij zit al in klein kooitje ...maar ik heb net effen gepraat met tieto en ik had een lepel met Zonnepitte en Eivoer meschien vind hij die veel lekker maar hij ga er weg lopen en springe ...en ik zit dan heel lang met mn hand in de kooi en ik heb ook voor kant door de kooitje geven maar hij ga weg vind wel jammer want hij is zo lief en jammer dat hij bang voor mij is...zucht

Gerda

Hoi Stacey,

Hij moet eerst aan je wennen. Hij komt uit een dierenwinkel dus hij is al (ook letterlijk) door diverse handen gegaan.
Je zult echt veel geduld moeten hebben. Een vertrouwensband opbouwen met je valkje kan best even duren.
Laat je handen in het begin maar niet teveel zien. Praat veel en begin met stukjes trosgierst aan te bieden. Doe in de kooi dan verder geen lekker, zodat hij wel naar je toekomt op een gegeven moment.

Ik heb een valkje van een jaar oud nog tam gekregen, dus het kan wel. Je hebt veel geduld en doorzettigsvermogen nodig.

Succes, Gerda

Riny

Hallo Stacy
Ik zal je im hier beantwoorden.
Je schrijft me dat jij je valkje op dierendag pas een week in huis hebt.
Dan bestaat het ook niet dat die nu al tam zal zijn.
Zoiets is echt onmogelijk,zeker voor een valkje uit de dierenwinkel.
Maar dat heeft Gerda je ook al uit gelegd.
De enigste tip die ik je kan geven is , om heel geduldig te zijn.
Je moet Tieto vooral niet dwingen ,anders maak je hem bang.
Eerst moet Tieto wennen aan de nieuwe situatie.
Ga maar eens rustig de tips lezen die beschreven staan in het stappenplan voor tam maken.
Als je op onderstaande link klikt kom je er zo bij uit.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Dan ga je rustig stapje voor stapje te werk.
Je zult zien dat het dan wel gaat lukken.
Maar je kunt zoiets niet afdwingen.
Eerst moet het vertrouwen groeien.
Veel succes Riny :D

angelina

Hoi

Mijn eerste valkje komt ook uit de dierenwinkel en ook al hebben zij daar hun best voor mij gedaan haar daar licht tam voor mij te maken is dat dus mislukt.
Zazou vertrouwde op dat moment alleen het meisje van de dierenwinkel die met hem bezig was en toen zij bij mij thuis kwam was het feest van opstappen en bij me zitten weer voorbij.
Toch heb ik niet opgegeven en ben heel rustig en intensief met haar aan de slag gegaan.
Daarbij kwam dat het een dame met een flinke eigen wil is dus ging er nog meer tijd in zitten.
Ook ik had problemen met het verschonen van de kooi zolang ze nog niet tam was.
Ze is ook een aantal keertjes langs mijn arm ontsnapt en lekker haar eigen ding gaan doen in de woonkamer.
Dan zette ik haar kooi op de grond en trippelde ze uiteindelijk weer naar haar kooi ( soms met een lokkertje trosgierst)
Zazou was geknipt toen ik haar kreeg dus liep ze over de grond.
Mocht dit voorkomen met jouw valkje en is hij/zij niet geknipt dan zal hij/zij waarschijnlijk hoog blijven en is het dus een aanrader de kooi te laten staan of hoger te zetten.
Vooral niet opjagen want dan kan het nog weleens een flinke tijd langer duren voordat je een beetje band opbouwd met je valkje.
Probeer tijdens het verschonen sneller te zijn dan je valkje en de bovenkant van de kooi zo snel mogelijk op een vlakke ondergrond te zetten voordat hij/zij beneden is.
Op de grond bijvoorbeeld of de tafel.
Misschien vraagt dit ook wat geduld maar ze zeggen niet voor niets geduld is een schone zaak en uiteindelijk loont het echt.
Zazou is nu nog steeds een eigenwijze tante die weinig tot niets van handen moet hebben maar ze zit wel bij me en geeft kusjes en wast mijn haren.
Het is echt waar geduld geduld en nog eens heeeeeel veeeeel geduld.

Greets Angelique

Love birdies

Big-Nigge

Heey Nichtjeeeee  :D

ik zie dat je ofliene ben ...(jammer)

maare van een bang Valkje schoon maken is wel lastig
want jou valkje is bang voor mensjes enzo ..

ja ik heb nog een jonkie die kan ik er uit halen en dan ga die op mn handje zitte  :) maar meid ik zie jou Verschijne Love you     :-*   :-*  :-* Groetjes Amy en Rocky Nichtjes for ever !!!
HALLLOOO AMY IS TRUG!!!!!:D:D:D Eindelijk wachtwoord ook gevonden!

SirG

Beste,

ik geloof dat je het niet leuk vind dat hij bang van je is !! Wij hebben onze Beau (afkomstig uit een dierenwinkel) nu al van 17 augustus enne we hadden ook datzelfde probleem !! Ik heb al vaak dus het kooitje moeten verschonen terwijl hij in grote paniek moest toekijken en ik weet dat het niet leuk is, maar toch moet je doorzetten (zoals angelina zei) !! Hij moet zoals Riny al zei aan de omgeving wennen en dus ook aan het feit dat jij in zijn kooi komt !! Dat is ook wat bedreigend voor een vogel, want dat is zijn veilig plekje (allez ja dat is bij onze Beau toch het geval) !!

Nu (dus na 2 maanden) is onze Beau het stilletjesaan gewoon aan het worden en begint hij er plezier in te krijgen !! We geven hem eerst trosgierst, praten met hem !! Maken niet te veel lawaai en blijven praten met hem tijdens het verschonen !! Ik denk dat het begin altijd rustig moet verlopen !! Als je natuurlijk als een zot het kooitje wil verschonen, om hem rustig te krijgen, dan zal hij helemaal niet rustig zijn tijdens het kuisen (wat denk ik toch logisch) !!

Meer info kan ik (groentje eerste klas) je niet bieden !!

grtz Catharina
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....