8 mei 2025, 22:27:21

hoeveel vragen julie voor een...

Gestart door govert, 22 oktober 2006, 09:55:17

« vorige - volgende »

govert

Hej
Volgend jaar kan ik fallow witmaskers kweken ..
Maar hoeveel vragen julie daar voor?,??

Groeten govert :)

Quendi

Poe, goeie vraag.

Ik heb ook een koppel witmasker fallows (waarvan 1 een split fallow is natuurlijk). En ik ga als het goed is volgend jaar met ze kweken. Ik zou het dus ook best wel willen weten.

Ik denk dat je het kan bepalen aan de hand van een wildkleur, en de kosten die erbij op komen als hij witmasker is. Dus ongeveer 10 euro duurder.
Nou, als je voor een fallow 60 euro vraagt, dan kost een witmasker fallow 70 euro lijkt mij.

Ik weet het zelf nog niet echt wat ik er voor ga vragen. Ik heb mijn fallows voor 60 euro verkocht, maar deze waren tam. Dus een niet tamme voor 50 euro. Dan zou ik een niet tamme witmasker fallow voor 60 euro verkopen denk ik. Ik moet voor volgend jaar zowiezo mijn prijslijst aanpassen.

Geelwangen worden tegenwoordig veel vaker verkocht, dus de kosten zullen ook gaan dalen. Maar ik heb nog niet gemerkt dat fallows veel vaker worden verkocht. Zal wel natuurlijk, maar ik denk dat de prijs bij fallows nog niet zal dalen voorlopig.

Gr Sietske

govert

Hej
Nee ik heb nog  nergens in Belgie witmasker fallows zien staan.
Mijn koppel is wildkleur split witmakser bont fallow en de pop is fallow split witmasker .
Heb jij een foto van je witmasker fallow ??

Groeten govert

nick01

ik kocht mijn fallowwitmaskers voor tussen de 40 en 50 euro.
t is maar net wat de gek er voor over heeft he.
ik heb ook kans om volgend jaar schaarsere mutaties te kweken (fallowgeelwang - palefallowwitmaskers - en meer) maar wat ik voor ga vragen weet ik nog niet , eerst maar eens zien of je uberhaubt wat gezond op de stok krijgt.

Ludo

Het standpunt van Nick vind ik het verstandigste.
Je moest eens weten wat ik dit jaar allemaal dacht te kweken en NIET gekweekt heb !

Bij het koppel van Govert is de kans om fallowwitmaskers te kweken vrij klein, slechts 12 procent dat wil zeggen ongeveer 1 jong op 10 zal fallowwitmasker zijn.
Met jonge koppels kweek je het eerste jaar meestal ofwel niet ofwel één nestje.
Het tweede jaar heb je meer kans, maar dan vermoed ik dat je er niet meer dan één oft twee fallowwitmaskers zal kweken.
50% zijn gelukkig fallows dus die kan je nog voor een redelijk bedrag verkopen, maar je bent nooit zeker of die split voor witmasker zijn !

Je ziet dat het dus allemaal nog niet zo eenvoudig is !
Het is dan ook begrijpelijk dat dergelijke vogels ook wat duurder zijn.

Hier even de calculator berekeningen

Ludo

Moeder:fallow split voor witmasker
Vader:wildkleur split voor fallow bont witmasker

man afkomst:
6% witmasker split voor fallow bont
6% wildkleur split voor fallow bont
13% wildkleur split voor fallow bont witmasker
6% witmasker split voor fallow
6% wildkleur split voor fallow
13% wildkleur split voor fallow witmasker
6% fallow witmasker split voor bont
6% fallow split voor bont
13% fallow split voor bont witmasker
6% fallow witmasker
6% fallow
13% fallow split voor witmasker

pop afkomst:
6% witmasker split voor fallow bont
6% wildkleur split voor fallow bont
13% wildkleur split voor fallow bont witmasker
6% witmasker split voor fallow
6% wildkleur split voor fallow
13% wildkleur split voor fallow witmasker
6% fallow witmasker split voor bont
6% fallow split voor bont
13% fallow split voor bont witmasker
6% fallow witmasker
6% fallow
13% fallow split voor witmasker
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Quendi

Hallo,

Natuurlijk kan je van te voren niet weten wat je gaat kweken, maar je mag er toch wel over nadenken? Vind ik leuk  ;D, maar ik denk er altijd bij na dat je wat minder geluk kan hebben. Maar het is zeker interressant om je er mee bezig te houden, ookal zou het kunnen dat het niet gaat lukken.

Ik heb een witmasker fallow pop met een cinnamon witmasker split fallow en split geparelde man. Hier kan uitkomen:

Moeder: fallow witmasker
Vader:witmasker cinnamon split voor fallow {X2: gepareld}

man afkomst:
25% witmasker split voor fallow {X1:  cinnamon}
25% witmasker split voor fallow {X1:  cinnamon gepareld}25% fallow witmasker split voor {X1:  cinnamon}
25% fallow witmasker split voor {X1:  cinnamon gepareld}

pop afkomst:
25% witmasker cinnamon split voor fallow
25% witmasker cinnamon gepareld split voor fallow
25% fallow witmasker cinnamon
25% fallow witmasker cinnamon gepareld

Zoals je ziet zijn de poppen cinnamon en de mannen er split voor. Cinnamon is waarschijnlijk niet ideaal bij fallow, maar het is nooit echt helemaal bewezen, dus het is tegelijkertijd meteen een test. Ik hoop zo ook meteen de geslachten te kunnen herkennen in het nest. (zowiezo kan ik het bij de jongen zien die niet fallow zijn, maar er wel split voor zijn)

Hier zijn foto's van mijn witmasker fallow:

Gr Sietske

govert

Ow mooie vogel ;D
Hoe kun je bij fallow witmaskers het geslacht bebalen??

Groeten govert

Quendi

Goed kijken  ;D. Als je naar de staart kijkt (aan de binnenkant, dus van voren) Dan zie je streepjes, de zogenoemde visgraat patroon. Mannen worden hier ook mee geboren, maar na de jeugdrui worden deze vervangen door effen gekleurde veren, dus lichtbruin. Bij popjes blijft het wit erin zitten. Deze pop is van 2005, dus als ze een man was, had ze allang effen gekleurde staartveren moeten hebben, dus is het een pop. Tevens kan je aan de binnenkant van de vleugelpennen lichte stippen zien bij poppen. Bij mannen is dit net als de staartpennen effen gekleurd. (hierbij geldt ook eerst de jeugdrui, want als ze in het nest zitten zien ze er allemaal uit als poppen).

Gr Sietske

Ludo

22 oktober 2006, 21:27:45 #8 Last Edit: 22 oktober 2006, 21:30:29 by Ludo
er is een heel simpele manier die absoluut altijd werkt bij fallows en ook bij de meeste andere kleuren zelfs bij lutino, maar niet bij bont of getekend of gepareld.

Je trekt een paar slagpennen uit waar bij een jong druppels op staan en als deze terugkeren met druppels erop dan is het een pop als deze terugkeren eenkleurig dan is het een man.
Na 4 weken ken je het resultaat.

En Sietske wat fallowcinnamon betreft, dat heb ik aan Thierry gevraagd van het forum van www.valkparkieten-benelux.tk ons franse lid van de werkgroep.

Die kerel heeft 120 koppels valkparkieten en werkelijk alle kleuren. Volgens hem is een fallowcinnamon niet te onderscheiden van een lutino, behalve dan dat de ogen  nog ietsje roder zijn.
In jou geval zou een fallowcinnamonwitmasker er dus uit moeten zien als een albino met nog feller rode ogen

ludo
Voorzitter

Tjerk

Hey Ludo,

die theorie over die Cinnamon Fallow Albino is en blijf tot het bewezen is alleen maar een theorie. Het kan best zijn dat deze weer heel anders gaat kleuren, dan bij een Cinnamon Fallow.

Groeten Tjerk

Quendi

Hoi Ludo,

Dat zou toch heel onlogisch zijn. Cinnamon is gekleurd en fallow is gekleurd, die combinatie bij elkaar zou de kleur toch niet weg kunnen halen??

Ik zal het wel zien... Gelukkig is de man niet split lutino, dus er zullen nooit twijfels zijn of ze albino of fallow zijn. Maar de geslachten zijn hierdoor wel te herkennen.

Ow, en die veren uittrekken, ik dacht dat het meerdere ruien duurde tot de veren bij mannen volledig effen waren. Ik had juist weer van iemand gehoord dat veren uittrekken bij valkparkieten niet werkte (ook niet bij wildkleur enz). Bij Zebravinken werkt het heel goed.

Gr sietske

Ludo

Thierry is toch niet de minste ik twijfel er niet aan dat als hij zegt dat een cinnamon fallow op een lutino lijkt dat dat ook zo is.
Zowel cinnamon als fallow zijn immers een reductie van de kleur. Stel nu dat cinnamon het ene deel reduceert en fallow het andere dan krijg je automatisch een hele bleke vogel net als een lutino.

Ik vind het zelf wel een leuke denkoefening

Ludo
Voorzitter

Quendi

Ik vind het zelf wel een erg leuke proef. We zullen het volgend jaar zien hoop ik, bij mijn koppel. Aan de andere kant weer fijn dat de geslachten dan te herkennen zijn, maar aan de andere kant weer minder fijn, dat het fallow erdoor helemaal wegvalt.

Gr Sietske

govert

Bedant iedereen voor de informatie :)

Groeten govert