Simran heeft apart gedrag, wie weet raad??

Gestart door Arlette, 27 september 2006, 11:18:44

« vorige - volgende »

Arlette

27 september 2006, 11:18:44 Last Edit: 27 september 2006, 11:36:35 by Gerda
Simran is nu 11 maanden en compleet gestoord. Met 3 weken is zij bij haar ouders weggehaald en toen zij 4 weken oud was heb ik haar gekocht. Diezelfde dag zei de dierenarts dat ze ondervoed was. Ze kon nog niet (helemaal) zelfstandig eten en drinken. Met Harrison Food is het allemaal in orde gekomen.

Flap (ons lieve mannetje) biedt steeds zijn koppie aan Simran aan om gekroeld te worden, maar helaas begrijpt Simran dat niet en trekt dan een veertje uit Flap zijn hoofdje. Zij gaat er dan lekker mee zitten spelen Met als gevolg dat Flap een kale plek achter zijn kuif heeft. De dierenarts heeft het zitten opserveren en denkt dat Simran dit gedrag alleen afleert als Flap een keer piept of terugbijt. Maar dat doet onze lieverd niet. Volgens de dierenarts moet ik ingrijpen (aparte kooien) als het echt te dramatisch is en Flap zijn koppie bloedplekjes vertoond.

Als ze water ziet, springt onze dame erin en blijft er rondjes in lopen. Ze weet niet wat ze er anders mee moet. Ik krijg het badderen haar ook niet aangeleerd. Onder de plantenspuit vindt ze geweldig.

Simran zit ook steeds op de grond te eten en tikt dan continu tegen de plastic zijkant van de kooi. Waarom? Ook zit ze soms naar lucht te blazen en pikbewegingen te maken. Als ze zich alleen voelt is het net het luchtalarm. En soms zit ze tijdens het poetsen met haar eigen nageltje vast in haar neus. Ook snottert ze vaak, maar de dierenarts kan niets vinden. 's Nachts maakt onze dame ons geregeld wakker omdat zij hysterisch op de bodem van de kooi aan het fladderen is en tracht naar boven te komen. Alle vogels zijn dan van slag. Zodra het licht aan gaat en ik tegen haar praat, dan klimt ze naar haar stok. Ze is dan heel alert verder. De dierenarts heeft er wederom naar gekeken en denkt aan epilepsie. Al gelooft hij het niet, want ze heeft geen blackout. Hij denkt aan aangeleerd gedrag. Ze is in tiptop conditie en heeft al zijn testjes doorstaan.

De laatste dagen zit ze regelmatig gebukt met haar staart krom en maakt vreemde geluidjes. Flap komt dan meteen aanvliegen en blijft haar met verwondering bekijken. Ik heb gekeken en gevoeld of Simran misschien eitjes moet leggen, maar ik zie niets en ik voel niets. Ik ben ook geen expert.

Is dit laatste gedrag om te kunnen paren of zal ze toch een eitje moeten leggen? Als dat laatste waar is, dan moet ze het toch de hele dag door doen? Ze zit bij vlagen zo vreemd te doen en daarna gaat ze verder met snacken en met poetsen.

Wie o wie weet waarom mijn vogeltje zo vreemd doet?!

Ann

Mijn valkparkiet Cher zit ook volop in haar 'eilegperiode'. En doet dan ook wat jij beschrijft. Bij haar is dat ook met vlagen en niet constant.

Op de rest van je vragen kan ik niet echt antwoorden, maar er zullen zeker valkparkietexperts ;) zijn die je hierbij kunnen helpen.

Nog veel plezier met Flap en Simran :)

Groetjes
Ann

The sincerest form of flattery is to be pooped on by a Cockatiel

Centje bijverdienen?
http://gpt-ptc.goedbegin.nl

ovide

Hoi Arlette,

Ik hoop je een paar antwoorden te kunnen geven.

Simran zit ook steeds op de grond te eten en tikt dan continu tegen de plastic zijkant van de kooi. Waarom? Is het zeker een vrouwtje. Want volgens mij is dit imponeergedrag, wat een mannetje vaak maakt im het vrouwtje te imponeren. Het mannetje loopt dan continu op en neer en tikt met zijn snavel op harde dingen.

Ook zit ze soms naar lucht te blazen en pikbewegingen te maken. Mijn valk pikt in de lucht wanneer er een vliegje vliegt. Kan dat het zijn?

Nachts maakt onze dame ons geregeld wakker omdat zij hysterisch op de bodem van de kooi aan het fladderen is en tracht naar boven te komen.
Mijn valk wordt helemaal gek wanneer er s'nachts een vlieg om hem heenvliegt. Hij raakt dan in paniek en fladdert ook hard door de kooi. Sinds ik s'nachts een doek over de kooi doe, doet hij het niet meer.
Misschien kun je een nachtlampje bij de kooi hangen. Dan ziet je valk hoe hij op de stok kan komen.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben, succes ermee.

Groet Nancy, Yana en Smoey
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

angelina

Hoi Arlette.

Doe idd snachts maar een nachtlampje aan.
Het kan zijn dat ze in paniek raakt wanneer ze van bodem naar stok wil en dan is fladderen haar reactie.
Er zijn van die 7 watts nachtlampjes te koop die geven heel flauw licht maar net genoeg voor je valkje.
Watvoor mutatie is ze?
Want voor lutino's staat het bekend dat ze nachtblind zijn.

Over het gesnotter kan ik weinig zeggen helaas maar misschien dat er nog iemand anders daar een reactie op kan geven.

Over het voorover hangen en rare geluidjes maken kan ik wel wat zeggen. Dat zit ze kippetje ( klaar om te paren zeg maar)
En ook al is ze nog heel jong oefening baart kunst he.
Dat jullie mannetje daar zo geinteresseert bij gaat zitten kijken is dan niet zo verwonderlijk want die herkent het waarschijnlijk wel.

Hoop dat je er in ieder geval wat aan hebt en dat er nog iemand voorbij komt die je uitleg kan geven over je andere vragen.

Greetz Angelique

Love birdies

Arlette

Ik heb geen flauw idee wat voor een soort Simran is. En helaas heb ik geen digitale camera  :( Ze is grijs met een heel klein beetje geel rond haar snafeltje. Een mooi grijs kuifje (een stuk korter dan van Flap). Ze heeft licht oranje wangetjes, creme kleurige stipjes op haar buik, Wit op de vleugelrand, 5 gele stipjes op elke vleugelpen, een ribbeltjespatroon onder en bovenop haar staart en haar staart heeft aan de buitenzijde twee gele pennen.

De mensen waar ik haar heb gekocht, zeiden dat ze een combinatie was tussen een wildkleur en ...

Arlette

Op Fotopagina 11 staan foto's geplaatst door Cisca. Daar lijkt Simran nog het meeste op.