9 mei 2025, 10:43:54

tenen trekken

Gestart door bargram, 25 september 2006, 14:13:51

« vorige - volgende »

bargram

We hebben 2 valkparkietjes, Fons en Willem, en Fons vertoont eigenlijk al sinds hij bij ons is een rare tik. Als hij iets nieuws ziet, sluipt hij er eerst omzichtig op af en gaat dan met z'n snavel aan zijn tenen trekken. Hetzelfde doet hij als hij het ergens niet mee eens is (bedtijd oid). Fons beschadigt zn tenen gelukkig niet. Onze andere valkparkiet Willem doet echter helemaal niet aan tenen trekken. Is dit tenen trekken een bekend verschijnsel? Kan het kwaad? Iemand die hier iets vanaf weet?
grtz,
Barbara

Lin

ik heb er zelf niet van gehoord. Gelukkig beschadigt hij zichzelf niet.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

bargram

Ik heb inmiddels zelf wat info gevonden in een boekje over valkparkieten. Het tenen knabbelen is een soort tijd rekken. Fons doet net alsof hij bezig is met iets anders terwijl hij omzichtig het nieuwe voorwerp, onbekende eten oid nadert. Verder doet hij hetzelfde als hij verontwaardigd is, als je een soortgelijke emotie zou kunnen toeschrijven aan een dier. Als hij bijvoorbeeld weer in z'n kooi moet of als hij wat lekkers komt halen en hij krijgt niks. Schijnt vrij normaal gedrag te zijn, maar ik had hier nog niet eerder van gehoord of over gelezen.

grtz,

Barbara

Lin

fijn dat je antwoord heb. Leren wij hier ook weer van.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)