17 juni 2024, 04:52:34

nu weet ik het niet meer hoor!!!

Gestart door daan, 30 juli 2003, 23:54:37

« vorige - volgende »

Karin

In principe wel Barbara, maar..... ik ken iemand met een geparelde man met echte parels !! Gewoon zoals mijn Dazzletje is. En zeker weten een man, want hij heeft een nest gehad. Ze hoopt nu geparelde valkparkieten te gaan kweken waarbij alle mannen de parels houden. Helaas.... ze woont in Amerika, dus een beetje lastig er een jong van te kopen. Ten eerste vragen die Amerikanen woekerprijzen en ten tweede is zo'n vlucht met het vliegtuig ook prijzig  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Barbara

En hoe oud is die geparelde man dan? Want ik weet dat er inderdaad al zijn die de parels een paar jaar houden, maar uiteindelijk gaan ze altijd weg! Mijn Croky (zeer waarschijnlijk man dus) ziet er ook bijna net zo uit als jouw Dazzle, dus wie weet houdt Croky ze ook wel een tijdje.... :)

Karin

Een jaar of 4. En ze blijven echt  ;D Het is zeldzaam maar het kan.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Barbara

Dus er is nog niet bekend wat er met de parels gebeurt als tie ouder wordt....  ;D maar 4 jaar is ook al lang hoor! En wie weet kan het dus wel, je weet maar nooit!

Lique

Hoi Barbara,

Wat jij vertelde over dat als er een veer kwijt is geraakt, er een veer zonder stippen strepen doorkomt, dat het een man is, heb ik mij ook laten vertellen.
Dat het een gemene manier is, om erachter te komen, bij jonge vogels, wat het geslacht is. Want ze trekken dan de buitenste staartveer er gewoon uit.
Verder schiet mij nu wat te binnen.
Ron is hier een paar weken geleden geweest, en hij vond onze Jaco een erg mooie valk.
Hij vroeg zich af of het een man of pop was, en ik zei het is een man, hij fluit, praat, heeft mannelijk gedrag, en hij heeft geen stippen of strepen onder de staart.
En hij vertelde, dat dat ook niet meer hoeft.
Natuurlijk heeft Ron er ook veel ervaring mee, maar ik weet het niet. Mijn P.D. heeft wel strepen, en is een pop, en Jaco is een man en heeft geen strepen.

Groetjes Lique

Barbara

Tjemig, zo raak je wel alle mogelijkheden om het geslacht visueel te bepalen kwijt...  ::)

Mirjam-Moniek

Hoi Barbara

Mijn geparelde valkje is waarschijnlijk ook een mannetje. Die komt van mijn buurman af en zijn geparelde man heeft ook alle parels nog. Die is alleen nog geen 2 jaar, dus ik weet niet zeker of Keo zijn parels houdt als het inderdaad een mannetje is.
In Amerika is het verschijnsel al bekend dat sommige geparelde mannetjes hun parels gewoon behouden. Dat heeft ermee te maken dat de mutatie dan verder doorgefokt is. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat dingen zoals visgraatmotief om geslacht te bepalen eruit gefokt is.
Mijn buurman vertelde me ook dat lutino eerder anders overerfde dan nu het geval is. Hij zei dat de informatie over overerving zoals die in vele boekjes staat, al lang niet (altijd) meer klopt.
Dat is ook wel logisch. We vinden het heel normaal dat we d.m.v. parencombinatie nieuwe mutaties kunnen maken, maar we verwachten dan vervolgens wel dat de mutaties niet veranderen. Dat is wel een beetje raar.
We zullen het uiteindelijk gewoon steeds vaker van gedrag moeten hebben. Moeten we maar gewoon goed leren observeren.  :D

Mandy

Hallo Cobie en de rest, :)

Ik heb een mailtje terug gehad van Ron en die zei het volgende;

Een pop heeft gele strepen onder de vleugels en staart, een man niet.
Dat is ook zo bij lutino's, alleen wat moeilijker te zien.
aan de kleur van de veren kan je het alleen zien, bij een overjarige geparelde pop.
Ik heb nog nooit een overjarige man gezien met strepen onder de vleugels.
Het zou misschien bij bont kunnen, maar daar twijfel ik ook nog aan.

Dus toch andersom Co. ;)
Dat die lutino man van mij strepen/spots onder de vleugels had kwam misschien omdat het waarschijnlijk nog een jonge vogel was.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Valerkiet

CitaatEn Preogo ouwehoert de oren van je kop,

wat betekend dat nou?? :-/ :-/ :-/
of is dat weer een domme vraag ;) :D

Karin

Dat hij veel praat  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Valerkiet