Jong van 3 weken gaat hard achteruit!!

Gestart door Mariska, 12 september 2006, 11:27:44

« vorige - volgende »

Mariska

Hoi Allemaal,

Ik heb een jong van 3 weken sinds een paar dagen binnen zitten en krijgt nu noodgedwongen handopfok.
De eerste paar dagen ging het prima en kwam ze aan.
Maar sinds vanmorgen heeft ze diarree en valt af.
Is er meer dat ik kan doen dan pap voeren en warm houden?

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hoy Mariska
Je zou een paar druppeltjes  Roosvicee stop , onder het papje kunnen doen.
Maar ik zou ook zeer zeker een DA bellen om advies.
Als zulke kleintjes aan de diaree komen , drogen ze meestal snel uit.
Groetjes en succes Riny :D

Mariska

Hoi Riny,

Ik heb Feld even gebeld en die gaf een tip die ik nog niet ken en zeker ook hier even wil vermelden.

Hij adviseerd om een pan rijst te koken en met dat kookvocht de pap aan te maken.
Dat werkt stoppend ;)

Dat ga ik nu dus gelijk maar doen zodra het kropje weer wat geleegd is.

Ook leek het hem het beste even ontlasting op te sturen om dat voor de zekerheid even te checken.
Dat doe ik dus ook vandaag nog.

Bedankt voor je advies!

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

•=Bonnie=•

Citaat van: Riny op 12 september 2006, 11:43:34
Hoy Mariska
Je zou een paar druppeltjes  Roosvicee stop , onder het papje kunnen doen.
Maar ik zou ook zeer zeker een DA bellen om advies.
Als zulke kleintjes aan de diaree komen , drogen ze meestal snel uit.
Groetjes en succes Riny :D

Waar haal je die tip vandaan van die roosvicee??

Ik heb altijd geleerd dat dit niet helpt, een valkje is geen mens roosvicee, het gaat er eerder nog harder van aan de dunne omdat fruitsap laxerend werkt en het hieraan niet gewend is.

bobbie

Citaat van: Mariska op 12 september 2006, 11:59:02
Hoi Riny,

Ik heb Feld even gebeld en die gaf een tip die ik nog niet ken en zeker ook hier even wil vermelden.

Hij adviseerd om een pan rijst te koken en met dat kookvocht de pap aan te maken.
Dat werkt stoppend ;)

Dat ga ik nu dus gelijk maar doen zodra het kropje weer wat geleegd is.

Ook leek het hem het beste even ontlasting op te sturen om dat voor de zekerheid even te checken.
Dat doe ik dus ook vandaag nog.

Bedankt voor je advies!

Groetjes
Maris!!

Hoi Mariska,

Net als bij honden als die aan de race zijn. Ik zal hem zeker onthouden.

Succes ermee, Nel :)

Riny

Citaat van: Bonnie op 12 september 2006, 15:27:42
Waar haal je die tip vandaan van die roosvicee??

Hoy Bonnie
Die tip heb ik eens gehad van Paul.
En ik kan je zeggen, dat ik dit al vaak met succes heb toegepast.
Niet bij kleine handopfokjes, maar wel bij oudere valkjes.
En Roosvicee Stop werkt juist niet laxerend, zoals de naam al zegt.
Groetjes Riny :D

Mariska

Hoi Nel,

Ik onthou hem ook, want het slaat nu al aan.
Het valkje knapt nog niet echt op, maar krijgt wel weer vaste poepjes ;)
Bij honden werkt het inderdaad ook zo.
Misschien bij ons ook ;D :P

Liefs
Maris!!

Lin

Fijn dat het wat beter gaat. Bedankt voor het melden van de tip hier.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

•=Bonnie=•

Citaat van: Riny op 12 september 2006, 17:30:50

Hoy Bonnie
Die tip heb ik eens gehad van Paul.
En ik kan je zeggen, dat ik dit al vaak met succes heb toegepast.
Niet bij kleine handopfokjes, maar wel bij oudere valkjes.
En Roosvicee Stop werkt juist niet laxerend, zoals de naam al zegt.
Groetjes Riny :D

Roosvicee stop is gemaakt voor mensen niet voor vogels. Mensendarmen en vogeldarmen zijn NIET te vergelijken, zeker niet die van een valkje dat geen alles eter is. Bij darmstoornissen is het NOOIT raadzaam het voedingspatroon ineens te wijzigen.

ten eerste... als de diaree wordt veroorzaakt door een bacil dan is de buikloop HET middel bacil buiten te werken. Als je zelf in het ziekenhuis lig en diaree krijgt kijken ze eerst waarom en dan krijg je eventueel pas een stopmiddel. Da's niet voor niets.

ten tweede... als de diaree wordt veroorzaakt omdat de darm van slag is is daar een reden voor. Door andere voeding aan te bieden raakt de darm nog meer van slag vooropgesteld dat de voeding niet de oorzaak van de diaree is.

ten derde... in sommige gevallen kan het zogenaamde vasten bij honden tot gevolg hebben dat de (dan lege) darm poreus wordt met alle gevolgen van dien.

9 van de 10 handelingen bij diaree berusten op oude fabels en zijn reeds lang achterhaald. Een zieke vogel roosvicee 'stop' voor mensen geven zonder dat een arts dit voorschrijft voor dat specifieke geval is onnodig risico nemen. Bij honden bijvoorbeeld is het geven van de eigen voeding in miniporties verdeeld over de dag de beste oplossing tot men weet wat de diaree veroorzaakt.

Diaree en diraree zijn niet hetzelfde, de behandeling moet worden toegespitst op de oorzaak. In geval van een bacteriele infectie van de dikke darm is 'stoppen' geen goed plan.

Daarnaast, nogmaals, is roosvicee stop en 'stop' middel voor de mensendarm welke een geheel andere flora heeft dan een vogeldarmpje.

Riny

Hoy Bonnie
Ik ga hier niet over discusieren met jou.
Yakult wordt ook aangeraden in sommige gevallen door Feld, en dat is ook niet op de markt gebracht voor vogels.
Groetjes Riny :-\

•=Bonnie=•

Ik was niet aan het discusieren met jou Riny, ik heb wat uitgelegd en iedereen kan ermee doen wat hij of zij wil.  :D

Inger m

Hoi,
Dat van Yakult vraag ik mij ook al een tijdje af, aangezien er bij vogels eigenlijk niet echt sprake is van een darmflora, zeker niet te vergelijken met mensen. Het gebruik van probiotica staat sowieso al vaker ter discussie. Persoonlijk zie ik er voor (volwassen) vogels niet zoveel meerwaarde in.

Ik ben met Bonnie wel eens dat diarree verschillende oorzaken heeft, waardoor je een bacteriele infectie niet kan stopzetten door Roosvicee. Daarnaast lees ik op het forum nagenoeg altijd het gebruik van druivesuiker. Ter compensatie van verzwakking, prima. Maar veel 'slechte' bacterien reageren juist erg goed op suiker. Bij konijnen en cavia's is deze behandeling af te raden, vanwege verstoring van de uitgebreide darmflora. Bij vogels ligt dit uiteraard anders, maar ik vraag me daarom af of druivesuiker in alle gevallen wel of niet goed is om te gebruiken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.